Pagina 1 van 3

mijn V6 heeft een rookverslaving

Geplaatst: 09 apr 2005, 17:18
door turbulence
het lijkt net of ie bij het starten haast een pakje sigaretten oprookt, want het is echt heel erg.

viel me gister ineens op ( tijdens proefrit niet echt opgevallen, wel op gelet)

bij het starten vooral begint ie erg te roken ( lichtblauwige/grijze rook)

nu heb ik ff gezocht en marcel zei dit een tijdje terug:

Als het goed is geeft verbrande olie blauwe rook
Onverbrande koolstoffen (slechte verbranding) zwarte rook.
Onverbrande brandstof witte-rook
En ook witte rook bij koelwater lekkage van bijv koppakking...

Dus welke kleur gaat het om?


nu is het me ook opgevallen dat het alleen is bij het starten, en ongeveer tot max 1 minuut daarna.

dus een lekke pakking lijkt me dan niet, want als ik dan verder rijd, en ik kijk achterom dan is er geen rook meer zichtbaar

gisteren bij stationair draaien rookte ie naar mijn idee ook wel wat meer t.o.v een kameraad van mij ( 323f BG) maar hij zei lachend dat dit kwam doordat er 2 cilindertjes meer aan het draaien waren ( is het standaard dan zo dat een 6cilinder iets meer rook produceert als een 4 cilinder, of is dat complete bull..)

Geplaatst: 10 apr 2005, 10:43
door Marcel_mx3
Nou een 6 cilinder rook niet meer als een 4 cilinder hoor...
nou jah in iedergeval niet zichtbaar...

Wat je even in de gaten zou kunnen houden is je olie verbruik...
Er van uit gaande dat blauwe rook door olie word veroorzaakt zou je olie nivea ook dalen moet.

De reden dat je het alleen hebt bij het starten kan mischien wel met de tempratuur te maken hebben, bv een afdichting...

er zijn van die blikjes olie toevoeging (wine's heet dat geloof ik) die daar tegen zouden kunnen helpen mischien...

Geplaatst: 10 apr 2005, 22:15
door Bastian mx-3
Als het alleen is wanneer je de auto start en de rook is blauw dan is de kans groot dat je kleppenrubbers zijn versleten.

Bastian

Geplaatst: 11 apr 2005, 17:50
door Marcel_mx3
Bastian mx-3 schreef:Als het alleen is wanneer je de auto start en de rook is blauw dan is de kans groot dat je kleppenrubbers zijn versleten.

Bastian


Als ik het goed heb maakt die wine's inderdaad alle rubber afdichtingen weer soepel...

(uiteraard tot op zekere hoogte...)

Geplaatst: 12 apr 2005, 15:59
door crazyarjan
Hoe zit het met je olie verbruik?
het kunne inderdaad je kleprubbers zijn ja. maar dan wel van de uitlaat.
vervangen zal een heel duur geintje worden ivm het vele sloop werk.
je kunt een conditioner voor de olie afdichtingen gebruiken ja

Geplaatst: 12 apr 2005, 16:01
door turbulence
heb hem nog niet zo lang, dus olieverbruik is nog moeilijk in te schatten..

EDIT;

zal hem eens helemaal bijvullen ( olie) en er op letten..

wat voor olie is beste voor V6? 10W40 ofzo?

Geplaatst: 12 apr 2005, 17:53
door bramx3
de fabriek schijft eigelijk 5W30 voor

Geplaatst: 12 apr 2005, 18:00
door turbulence
ja, dat vond ik ook net op de site van kroon-oil....

maar van welk bouwjaar gaan ze dan uit?

en is 5W40 voorgeschreven voor de hele levenscyclus, of alleen tot bijv. 100.000 km ofzo...

heb ook al even zoeken gedaan, en vond uiteenlopende antwoorden, de een deed 10w40, ander 5w40...

zou misschien ook wel even een FAQ waardig zijn of niet? marcel kaarte dit al eens eerder aan vond ik tijdens mijn searchtocht ( http://www.mazdamx-3.nl/forum/viewtopic ... light=olie )

zulk soort dingen zou wel handig zijn om na te kunnen slaan..

PS: mocht ik er achter komen dat ie wat veel olie gebruikt, welke conclusie kan ik dan trekken Arjan?? ( toch rubbers?)

of wat anders? ( zelf beetje motorisch onkundig)

Geplaatst: 12 apr 2005, 19:38
door crazyarjan
Ja toch rubbers denk ik..... maar probeer eerst die conditioner..
dan even aankijken...

maar schiet me iets te binnen..
warm? koud? veel verschil in rook?
Ik kan morgen wel even aan mijn collega vragen of dat dat vroeger veel voorkwam. dat de rubbers uitgedroogd waren......

Geplaatst: 12 apr 2005, 21:35
door turbulence
crazyarjan schreef:Ja toch rubbers denk ik..... maar probeer eerst die conditioner..
dan even aankijken...

maar schiet me iets te binnen..
warm? koud? veel verschil in rook?
Ik kan morgen wel even aan mijn collega vragen of dat dat vroeger veel voorkwam. dat de rubbers uitgedroogd waren......


als ie warm is, dan is er niks aan de hand...

is vaak alleen net even na het starten, en dan meer bij een koude start

zal eens kijken naar dat middeltje dan...

hoe heet dat spul? Wynn heeft meer producten:

http://www.halfords.nl/shop/productdeta ... _id=333059

http://www.halfords.nl/shop/productdeta ... _id=333050