Pagina 3 van 5
Geplaatst: 08 okt 2008, 22:01
door turbulence
Geplaatst: 09 okt 2008, 12:21
door Fullsize
Een aanvulling op de FAQ over de FPR
standaard benzinedruk bij een K-motor moet 3 bar zijn bij vollast en 2.2-2.4 bij stationair.
het is niet bewezen dat het daadwerkelijk extra vermogen vrijmaakt, het enige grote voordeel is dat de betere FPR beter en sneller druk kunnen leveren waardoor de auto soepeler en beter zal lopen als je plotseling vermogen gaat vragen.
Bij de eerste regel kan je ter verduidelijking zetten dat dit bepaald wordt door het vacüum van de motor dat op de FPF is aangesloten.
Vollast=laag vacüum, stationair=max vacüum.
De tweede regel mag wat bij betreft "soepeler en beter lopen" vervangen worden door meer theorie.
Een goede FPR houdt de druk stabiel, gekoppeld aan het vacüum.
De FPR waar deze faq over gaat is als ik het goed zie eentje met een dubbel membraan de zogenaamde power boost valve.
Deze is anders dan de originele en de 'gewone' vervangings FPR.
Het verschil zit hem er in dat bij abrubt vol gas geven de benzinedruk meer stijgt (proportioneel) dan bij een gewone fpr.
Dit kan een voordeel zijn bij auto's waarbij de accelleratie verrijking zo arm is afgesteld dat het voelt alsof de motor inhoudt.
De OBD2 MX3's hebben daar meer last van dan de OBD1 versie. En zijn daarmee meer gebaat bij een PBV dan een FPR.
Dit is iets dat ook met chips opgelost kan worden. Daarbij wordt de mapping zodanig aangepast dat de dutycycle van de injectoren wat hoger komt te liggen waardoor er meer brandstof toegevoegd wordt tijdens accelleratie.
Een te rijk mengsel kost je vermogen, dus een chip met verrijking en een PBV kan uiteindelijk weer negatief werken.
Wil je zien wat het uitmaakt? Dyno of breedband lambdasonde laat het zien.
(Btw niet alles wat goedkoop en van Ebay afkomstig is zijn rip off's) Dat roepen alleen de mensen met veel te dure merk spulletjes
Geplaatst: 09 okt 2008, 13:48
door woytek
Als ik niet al te hoog in de toeren zit (50/60 in z'n vier) en ik geef abrupt gas om te accelereren dan gaat hij soms een beetje schokken. Wordt dit dan verholpen of verbeterd door een boost valve?
Geplaatst: 09 okt 2008, 13:51
door Fullsize
Zou kunnen, kan ook van je motorsteunen komen.
Geplaatst: 09 okt 2008, 18:16
door turbulence
gracias sebas...
paar dingen had ik snel in elkaar geflanst, oa ook die opmerking over ebay, weet best dat er wel goeie producten online te krijgen zijn, zou nog wat linkjes/ types erbij zoeken die komen er nog wel bij. bijv de cosmo racing FPR op ebay lees ik positieve verhalen over op mx-3.com
maar goed, was er gisteravond wel klaar mee eerst, denk als er maar wat staat kan dat altijd nog aangepast worden, blij dat jij nog wat constructiefs toevoegt wat mooi zo de FAQ in kan...
persoonlijk zit ik ook te denken om er een wideband naast te monteren, die zeitronix die jij had zag er erg goed uit namelijk
Geplaatst: 09 okt 2008, 20:50
door Louis
apiXx schreef:Louis schreef:Duidelijk! Bedankt voor de info!!!
Dus dat de orginele er gewoone gewoon blijft zitten komt niet te nadelen van de werking van de nieuwe druk regelaar?
Haha ik heb jou wagen volgens mij zien staan bij Bastian. Jij werd voor mij geholpen met de swap die van mij is erna geweest :P. Maar wat ik van andere heb vernomen maakt het niet uit of de originele er nog zit.
Als je hem hebt geplaatst ken je dan wat foto's plaatsen ben benieuwd hoe je hem hebt vastgemaakt ik heb namelijk totaal geen ruimte meer over daar alleen met een verlengstuk maar heb nog geen tijd gehad om ff naar de gamma te gaan :P
iig succes!
Ja dat klopt!!!! Ik zag jou auto staan toen ik de mijne weer op ging halen!
Ik heb trouwens dezelfde fpr als dat jij hebt. Jij hebt hem toch al aangesloten? Of heb je die foto's ergens anders vandaan?
Ik hoor toch toch nog wel verschillende meningen als het gaat over orginele frp laten zitten of vervangen. Ik heb er wel een plaatje bij zitten maar als het niet nodig is laat ik de orginele fpr wel zitten. (kan er moeilijk bij)
Ga de fpr dit weekend erin zetten. Was afgelopen zondag te slecht weer.
Geplaatst: 09 okt 2008, 20:51
door Louis
turbulence schreef:http://www.mazdamx-3.nl/forum/viewtopic.php?t=8596&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=
klein faqje inelkaar gebakken
Tnx
Erg duidelijk en badankt voor de moeite.
Geplaatst: 09 okt 2008, 21:50
door Fullsize
Mooie write-up verder Turb!
Geplaatst: 10 okt 2008, 12:55
door apiXx
Louis schreef:apiXx schreef:Louis schreef:Duidelijk! Bedankt voor de info!!!
Dus dat de orginele er gewoone gewoon blijft zitten komt niet te nadelen van de werking van de nieuwe druk regelaar?
Haha ik heb jou wagen volgens mij zien staan bij Bastian. Jij werd voor mij geholpen met de swap die van mij is erna geweest :P. Maar wat ik van andere heb vernomen maakt het niet uit of de originele er nog zit.
Als je hem hebt geplaatst ken je dan wat foto's plaatsen ben benieuwd hoe je hem hebt vastgemaakt ik heb namelijk totaal geen ruimte meer over daar alleen met een verlengstuk maar heb nog geen tijd gehad om ff naar de gamma te gaan :P
iig succes!
Ja dat klopt!!!! Ik zag jou auto staan toen ik de mijne weer op ging halen!
Ik heb trouwens dezelfde fpr als dat jij hebt. Jij hebt hem toch al aangesloten? Of heb je die foto's ergens anders vandaan?
Ik hoor toch toch nog wel verschillende meningen als het gaat over orginele frp laten zitten of vervangen. Ik heb er wel een plaatje bij zitten maar als het niet nodig is laat ik de orginele fpr wel zitten. (kan er moeilijk bij)
Ga de fpr dit weekend erin zetten. Was afgelopen zondag te slecht weer.
Ja had hem al een keer aangesloten maar toen zat die een beetje gammel vast aan de CAI dus toen heb ik hem er maar weer afgehaald. Kon toen ook niet psi veranderen wist toen nog niet hoe nu wel dus ga hem 1 deze dagen weer erin knallen.
Geplaatst: 10 okt 2008, 22:19
door V6peter
Weer wat geleerd.