Geplaatst: 31 dec 2009, 13:35
De conclusie van het artikel van onze Amerikaanse collega luidt dat een zo laag mogelijke tegendruk niet allesbepalend is voor de eventuele vermogenswinst van een niet-origineel uitlaatsysteem; de snelheid waarmee je uitlaatgassen door de uitlaat gaan is ook belangrijk.
Welke effecten een andere einddemper en/of een katvervanger en het weghalen van de middendemper op de snelheid van de uitlaatgassen hebben is iets wat volgens mij niet zomaar door ons te voorspellen is. Misschien veranderen bepaalde combinaties de uitlaatgas snelheid wel dusdanig dat je juist minder vermogen krijgt, terwijl andere combinaties dat juist weer niet doen. Misschien zorgen bepaalde combinaties wel voor meer koppel of pk's bij bepaalde toerentallen, terwijl ze juist minder koppel en/of pk's geven bij andere toerentallen. Dat zou de verschillende meningen die her de revu passeren wel verklaren.
De enige manier om het 100% zeker te weten is om met je auto op de dyno te gaan voor en na de veranderingen en het te meten.
Oh en voor alle duidelijkheid, het artikel Amerikaanse gaat over motoren zonder turbo, voor motoren met turbo gelden heel andere regels
Welke effecten een andere einddemper en/of een katvervanger en het weghalen van de middendemper op de snelheid van de uitlaatgassen hebben is iets wat volgens mij niet zomaar door ons te voorspellen is. Misschien veranderen bepaalde combinaties de uitlaatgas snelheid wel dusdanig dat je juist minder vermogen krijgt, terwijl andere combinaties dat juist weer niet doen. Misschien zorgen bepaalde combinaties wel voor meer koppel of pk's bij bepaalde toerentallen, terwijl ze juist minder koppel en/of pk's geven bij andere toerentallen. Dat zou de verschillende meningen die her de revu passeren wel verklaren.
De enige manier om het 100% zeker te weten is om met je auto op de dyno te gaan voor en na de veranderingen en het te meten.
Oh en voor alle duidelijkheid, het artikel Amerikaanse gaat over motoren zonder turbo, voor motoren met turbo gelden heel andere regels