Pagina 3 van 3

Geplaatst: 31 dec 2009, 13:35
door MX3V6_DH
De conclusie van het artikel van onze Amerikaanse collega luidt dat een zo laag mogelijke tegendruk niet allesbepalend is voor de eventuele vermogenswinst van een niet-origineel uitlaatsysteem; de snelheid waarmee je uitlaatgassen door de uitlaat gaan is ook belangrijk.

Welke effecten een andere einddemper en/of een katvervanger en het weghalen van de middendemper op de snelheid van de uitlaatgassen hebben is iets wat volgens mij niet zomaar door ons te voorspellen is. Misschien veranderen bepaalde combinaties de uitlaatgas snelheid wel dusdanig dat je juist minder vermogen krijgt, terwijl andere combinaties dat juist weer niet doen. Misschien zorgen bepaalde combinaties wel voor meer koppel of pk's bij bepaalde toerentallen, terwijl ze juist minder koppel en/of pk's geven bij andere toerentallen. Dat zou de verschillende meningen die her de revu passeren wel verklaren.

De enige manier om het 100% zeker te weten is om met je auto op de dyno te gaan voor en na de veranderingen en het te meten.

Oh en voor alle duidelijkheid, het artikel Amerikaanse gaat over motoren zonder turbo, voor motoren met turbo gelden heel andere regels 8)

Geplaatst: 01 jan 2010, 04:15
door Remco-
Ik merk het bij de mijne erg goed. Als ik m'n silencer erin stop heb ik merkbaar minder vermogen door teveel tegendruk. Maar goed, dat is dus met turbo...

Geplaatst: 01 jan 2010, 15:02
door joosie86
Ik moet nog op de bank met me silencer in de demper.

Maar ik weet zkr dat er meer vermogen is als met compleet open pijp zonder tegendruk.

Het verschil is merkbaar.

Maar de dyno zal het moeten bewijzen

Geplaatst: 06 jan 2010, 15:00
door RenssMX3
Ik heb nu de tussendemper vervangen voor een rechte pijp van dezelfde diameter. Merk eigenlijk weinig verschil, iets harder geluid.. egt geen dikke vermogenswist ofz.

Geplaatst: 06 jan 2010, 16:41
door Mazdarati MX-6
Ik kan wel een voorbeeld geven .

Toen ik mijn mx-6 kocht had deze stock 164 pk .
Na een cat vervanger en een freeflow had deze 175 pk en een koppel toe name van 40 nm .

Dus een cat vervanger geeft wel zeker extra vermogen en koppel .

Ook de oude moter van mx3gold had wat extra pk's door een cat vervanger .

Deze hebben normaal 131 pk .
Door alleen al een cat vervanger had hij er nu 145 pk .

En het is allemaal verschillend per moter .
De ene kan wel extra vermogen krijgen en de ander niet door een cat vervanger .

Het is maar net hoe de uitlaat lijn is .
Bij mazda zijn de uitlaat lijnen erg geknepen .
Dus als je daar iets aan veranderd geeft dat meest van de tijd wel iets meer vermogen .

Bij honda zal dat minder zijn omdat honda de uitlaat lijn beter heeft gemaakt dan mazda . (Dus honda knijpt de uitlaat lijn minder)


Maar bij een 1.6i zal het wijnig extra vermogen geven .

Geplaatst: 06 jan 2010, 17:10
door RichMX-3
tuurlijk en een andere uitlaat is 99% van de tijd zoiezo winstgevend.

Alleen waar de hele poespas over ging was, dat 1 holle pijp van blok tot eind niet per definitie meer vermogen geeft dan 1 met een demper er tussen ivm tegendruk.

Cat vervanger staat erom bekend dat ie extra vermogen geeft als je dees veranderd.

Geplaatst: 07 jan 2010, 18:52
door Mazdarati MX-6
Dan heb ik het verkeerd gelezen . :oops:

Dacht dat het alleen om de cat vervanger ging . :)

Geplaatst: 08 jan 2010, 11:17
door RenssMX3
Mazdarati MX-6 schreef:Dan heb ik het verkeerd gelezen . :oops:

Dacht dat het alleen om de cat vervanger ging . :)


Ik vroeg als eerst wat ik het best kan vervangen, de katalysator of tussendemper of alle 2 ;)
Aangezien mijn auto uit 98 komt moet de katalysator er tussen met de apk daarom laat ik die liever zitten.
Heb nu de tussendemper er vantussen gehaald.