uitlaat
Moderator: Moderators
uitlaat
Hallo,
Ik heb een MX-3 1.6 16v DOHC. Eerder heb ik al een Sebring einddemper gemonteerd.
Nu heb ik plannen om de katalysator of de tussendemper te vervangen voor een rechte pijp. Mijn vraag is met wat win ik het meeste koppel/vermogen?? De katalysator vervangen of de tussendemper? of alle 2 ertussenuit?
Aangezien de katalysator verplicht is bij de apk heb ik eerder de voorkeur om de tussendemper te vervangen.
Ik heb een MX-3 1.6 16v DOHC. Eerder heb ik al een Sebring einddemper gemonteerd.
Nu heb ik plannen om de katalysator of de tussendemper te vervangen voor een rechte pijp. Mijn vraag is met wat win ik het meeste koppel/vermogen?? De katalysator vervangen of de tussendemper? of alle 2 ertussenuit?
Aangezien de katalysator verplicht is bij de apk heb ik eerder de voorkeur om de tussendemper te vervangen.
Laatst gewijzigd door RenssMX3 op 04 feb 2010, 16:44, 2 keer totaal gewijzigd.
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer:
Daar ben ik het weer niet mee eens.
Een turbo motor heeft tegendruk nodig. Een mazda van ons niet.
Zo ie zo, je hebt nog een einddemper die ook voor druk zorgt.
Bij mijn eigen auto is het zeer merkbaar dat tijdens de apk de auto heel erg inhoudt (met kat) in tegenstelling tot andere tijden waarbij er geen kat onderzit.
Ik zou een katvervanger monteren en je middendemper gewoon lekker laten zitten voorlopig.
Hier kan je nog het een en ander teruglezen (waar je ook weer ziet dat de meningen verdeeld zijn)
http://www.mx-3.com/phpBB3/viewtopic.php?f=15&t=41096
Een turbo motor heeft tegendruk nodig. Een mazda van ons niet.
Zo ie zo, je hebt nog een einddemper die ook voor druk zorgt.
Bij mijn eigen auto is het zeer merkbaar dat tijdens de apk de auto heel erg inhoudt (met kat) in tegenstelling tot andere tijden waarbij er geen kat onderzit.
Ik zou een katvervanger monteren en je middendemper gewoon lekker laten zitten voorlopig.
Hier kan je nog het een en ander teruglezen (waar je ook weer ziet dat de meningen verdeeld zijn)
http://www.mx-3.com/phpBB3/viewtopic.php?f=15&t=41096
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
- MarcX3
- Super-Pilot
- Berichten: 1793
- Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
- Locatie: omgeving v Doetinchem
- Contacteer:
Motor MOET tegendruk hebben, bij de 1.8 en ook de 1.6 is af fabriek een zo optimaal mogelijke uitlaatsysteem ontwikkeld. beetje aanpassen kan verbeteringen tot gevolg hebben, betere flow ed.
Trek de uitlaat maar eens los vanaf het spruitstuk en je zult zien dat het vermogen erg verminderd is.
Je kan wel een beetje spelen maar het is of goede einddemper en kat weg of freeflow en kat eronder, zo blijf je het meest bij de optimale prestaties. middendemper kan ook eventueel vervangen worden maar kat is makkelijker te vervangen. En middendemper houd niet zoveel tegen als de kat.
Sommige turbomotoren heben iets tegendruk nodig om het op toeren te laten komen te begrenzen anders kan die te snel in toeren schieten en kan de smering het niet aan. Maar zijn er ook genoeg die geen tegendruk nodig hebben of waar het zelfs niet gewenst is.
Te veel tegendruk bij een turbo kan leiden tot een opgeblazen uitlaat of turbo.
En diegenen die beweren dat de auto heel erg inhoud met kat die moeten eens kijken of die kat niet verstopt zit.
Trek de uitlaat maar eens los vanaf het spruitstuk en je zult zien dat het vermogen erg verminderd is.
Je kan wel een beetje spelen maar het is of goede einddemper en kat weg of freeflow en kat eronder, zo blijf je het meest bij de optimale prestaties. middendemper kan ook eventueel vervangen worden maar kat is makkelijker te vervangen. En middendemper houd niet zoveel tegen als de kat.
Sommige turbomotoren heben iets tegendruk nodig om het op toeren te laten komen te begrenzen anders kan die te snel in toeren schieten en kan de smering het niet aan. Maar zijn er ook genoeg die geen tegendruk nodig hebben of waar het zelfs niet gewenst is.
Te veel tegendruk bij een turbo kan leiden tot een opgeblazen uitlaat of turbo.
En diegenen die beweren dat de auto heel erg inhoud met kat die moeten eens kijken of die kat niet verstopt zit.
Driven by a sixpack
Vind m zonder cat ook beter rijden dan met cat...
Als einddemper heb ik een Remus.
Tegendruk ligt ook aan de diameter van de uitlaatlijn zelf, als je gewoon de standaard uitlaatlijn blijft houden zal ie denk ik altijd wel wat van zijn tegendruk hebben, maar door het vervangen van de cat, en de demper word de flow een stuk beter.
Als einddemper heb ik een Remus.
Tegendruk ligt ook aan de diameter van de uitlaatlijn zelf, als je gewoon de standaard uitlaatlijn blijft houden zal ie denk ik altijd wel wat van zijn tegendruk hebben, maar door het vervangen van de cat, en de demper word de flow een stuk beter.