Pagina 1 van 2

Monteren plasma tellerplaten

Geplaatst: 12 mei 2007, 15:33
door woytek
Met veel gevloek het hele dashboard eruit gesloopt, tellerhuis eruit en eindelijk de platen kunnen plaatsen. Duurde ook weer even voordat ik snapte hoe je ze over de wijzers heen krijgt maargoed... :mrgreen:

Ik dus met goede moed terug naar de auto (waarin het echt een tering zooi is....) om het kastje voor de platen aan te sluiten.

Ik zoeken naar de plus op de printplaat achter het tellerhuis en tot mijn verbazing kom ik erachter dat de lampjes staan aangesloten op twee plussen. Volgens mijn multimeter dan want de twee sporen die alle lampjes verbinden geven allebei 12V ten opzichte van de 'echte' ground. Dus ik denk dat dit komt omdat nog niet alle stekkers zijn aangesloten van het dashboard en het tellerhuis.

Kan iemand mij dus vertellen welk draadje ik door kan knippen (de 12v van de tellerhuisverlichting dus) om de plasma tellers op aan te sluiten?

Ik heb het nieuwe type dashboard en bij mij zijn van de bovenste zwarte stekker de twee aller rechtse de twee draadjes die alle lampjes verbinden.

Need help! :clown:

Geplaatst: 12 mei 2007, 16:38
door BlackSheep
ik kan je niet zo vertellen welk draadje moet hebben, maar bij mij is de converter aangesloten op de schakelaar voor het dimmen van de teller verlichting.

wie weet heb je er wat aan.

Geplaatst: 12 mei 2007, 20:22
door aggressor
waarom je originele doorknippen?
ik had het gewoon op een 12V aansluiting aangesloten op het asbak lampje.die gaat ook aan als je de verlicting in schakelt.en dan je originele verlichting gewoon heel laag dimmen.

Geplaatst: 13 mei 2007, 11:20
door woytek
Ok, het bleek dus dat ze gebruikmaken van twee 12 volt lijnen waarvan de ene gedimt kan worden waardoor het potentiaal verschil groter word en de lampjes feller gaan branden. Ik kon echter dit verschil niet zien omdat de stekker van de dimmer in het dash niet aangesloten was.

Ik heb hem nu aangesloten met de plus van de tellerplaten op de constante 12volt van een uitgedraaide lamp. Deze moesten er toch uit om de draden netjes door te voeren naar achter. De min zit gewoon op het metalen balkje achter het tellerhuis.

Mag slotje op

Geplaatst: 21 mei 2007, 16:11
door ronin
msss een tip om een how to hier van te maken. omdat ik ze ook binnenkort ga halen. en mss ook anderen om een hwo to te maken.

Geplaatst: 21 mei 2007, 19:31
door woytek
Daar is het nu een beetje laat voor, ik ga niet weer alles slopen om foto's te maken.

In principe volg je gewoon de aanwijzingen hier:

http://www.mazdamx-3.nl/?url=/forum/vie ... php?t=4422

Dan heb je alles los en kan je dus het tellerhuis verwijderen en op je gemak binnen de platen erin zetten. Denk er NIET aan om je tellernaalden los te halen! Deze hoeven NIET los. Je kan met wat moeite doen de tellerplaten zo over de wijzers heen schuiven. Het enige wat lastiger is, is de plaat van de benzine en temperatuur meter. Het beste is een van de twee iets loshalen met de schroefjes aan de achterkant.

Als je alles gemonteerd hebt dan kan je het tellerhuis er terug in zetten en moet je alleen even de kabels wegwerken en de +12 en 0 draad aansluiten.

Dat is alles...

Geplaatst: 21 mei 2007, 22:00
door ronin
oke danku u :D:D

Geplaatst: 26 mei 2007, 16:45
door aggressor
mooie how to he :mrgreen:

Geplaatst: 11 jun 2007, 22:18
door Maestro
woytek schreef:Ok, het bleek dus dat ze gebruikmaken van twee 12 volt lijnen waarvan de ene gedimt kan worden waardoor het potentiaal verschil groter word en de lampjes feller gaan branden.


Die plasmatellers hebben dus een eigen verlichting.
Betekent dit dat die plasma tellers gedimd kunnen worden?
Hoe zit dat precies?

Groetjes,

Maestro

Geplaatst: 11 jun 2007, 22:22
door turbulence
op de inverter zit inderdaad ook een dimmer, dus via dat kun je hem ook dimmen ja...

wat ik gedaan heb ik ze aansluiten op de bekabeling die achterop je tellerhuis zit en bedoeld is voor je originele tellerverlichting..

die is immers dimbaar via het dashboard.. dus nu hoef ik niet de inverter te gebruiken, maar indien nodig kan ik hem zo via dashboardwieltje dimmen..

maar ze zijn echt niet fel hoor, dus dimmen heeft weinig tot geen nut