Monteren plasma tellerplaten
Moderator: Moderators
Monteren plasma tellerplaten
Met veel gevloek het hele dashboard eruit gesloopt, tellerhuis eruit en eindelijk de platen kunnen plaatsen. Duurde ook weer even voordat ik snapte hoe je ze over de wijzers heen krijgt maargoed...
Ik dus met goede moed terug naar de auto (waarin het echt een tering zooi is....) om het kastje voor de platen aan te sluiten.
Ik zoeken naar de plus op de printplaat achter het tellerhuis en tot mijn verbazing kom ik erachter dat de lampjes staan aangesloten op twee plussen. Volgens mijn multimeter dan want de twee sporen die alle lampjes verbinden geven allebei 12V ten opzichte van de 'echte' ground. Dus ik denk dat dit komt omdat nog niet alle stekkers zijn aangesloten van het dashboard en het tellerhuis.
Kan iemand mij dus vertellen welk draadje ik door kan knippen (de 12v van de tellerhuisverlichting dus) om de plasma tellers op aan te sluiten?
Ik heb het nieuwe type dashboard en bij mij zijn van de bovenste zwarte stekker de twee aller rechtse de twee draadjes die alle lampjes verbinden.
Need help!
Ik dus met goede moed terug naar de auto (waarin het echt een tering zooi is....) om het kastje voor de platen aan te sluiten.
Ik zoeken naar de plus op de printplaat achter het tellerhuis en tot mijn verbazing kom ik erachter dat de lampjes staan aangesloten op twee plussen. Volgens mijn multimeter dan want de twee sporen die alle lampjes verbinden geven allebei 12V ten opzichte van de 'echte' ground. Dus ik denk dat dit komt omdat nog niet alle stekkers zijn aangesloten van het dashboard en het tellerhuis.
Kan iemand mij dus vertellen welk draadje ik door kan knippen (de 12v van de tellerhuisverlichting dus) om de plasma tellers op aan te sluiten?
Ik heb het nieuwe type dashboard en bij mij zijn van de bovenste zwarte stekker de twee aller rechtse de twee draadjes die alle lampjes verbinden.
Need help!
- BlackSheep
- Super-Pilot
- Berichten: 2109
- Lid geworden op: 13 dec 2005, 22:11
- Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Maastricht
Ok, het bleek dus dat ze gebruikmaken van twee 12 volt lijnen waarvan de ene gedimt kan worden waardoor het potentiaal verschil groter word en de lampjes feller gaan branden. Ik kon echter dit verschil niet zien omdat de stekker van de dimmer in het dash niet aangesloten was.
Ik heb hem nu aangesloten met de plus van de tellerplaten op de constante 12volt van een uitgedraaide lamp. Deze moesten er toch uit om de draden netjes door te voeren naar achter. De min zit gewoon op het metalen balkje achter het tellerhuis.
Mag slotje op
Ik heb hem nu aangesloten met de plus van de tellerplaten op de constante 12volt van een uitgedraaide lamp. Deze moesten er toch uit om de draden netjes door te voeren naar achter. De min zit gewoon op het metalen balkje achter het tellerhuis.
Mag slotje op
Daar is het nu een beetje laat voor, ik ga niet weer alles slopen om foto's te maken.
In principe volg je gewoon de aanwijzingen hier:
http://www.mazdamx-3.nl/?url=/forum/vie ... php?t=4422
Dan heb je alles los en kan je dus het tellerhuis verwijderen en op je gemak binnen de platen erin zetten. Denk er NIET aan om je tellernaalden los te halen! Deze hoeven NIET los. Je kan met wat moeite doen de tellerplaten zo over de wijzers heen schuiven. Het enige wat lastiger is, is de plaat van de benzine en temperatuur meter. Het beste is een van de twee iets loshalen met de schroefjes aan de achterkant.
Als je alles gemonteerd hebt dan kan je het tellerhuis er terug in zetten en moet je alleen even de kabels wegwerken en de +12 en 0 draad aansluiten.
Dat is alles...
In principe volg je gewoon de aanwijzingen hier:
http://www.mazdamx-3.nl/?url=/forum/vie ... php?t=4422
Dan heb je alles los en kan je dus het tellerhuis verwijderen en op je gemak binnen de platen erin zetten. Denk er NIET aan om je tellernaalden los te halen! Deze hoeven NIET los. Je kan met wat moeite doen de tellerplaten zo over de wijzers heen schuiven. Het enige wat lastiger is, is de plaat van de benzine en temperatuur meter. Het beste is een van de twee iets loshalen met de schroefjes aan de achterkant.
Als je alles gemonteerd hebt dan kan je het tellerhuis er terug in zetten en moet je alleen even de kabels wegwerken en de +12 en 0 draad aansluiten.
Dat is alles...
woytek schreef:Ok, het bleek dus dat ze gebruikmaken van twee 12 volt lijnen waarvan de ene gedimt kan worden waardoor het potentiaal verschil groter word en de lampjes feller gaan branden.
Die plasmatellers hebben dus een eigen verlichting.
Betekent dit dat die plasma tellers gedimd kunnen worden?
Hoe zit dat precies?
Groetjes,
Maestro
- turbulence
- Super-Pilot
- Berichten: 5868
- Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
- Locatie: Wolvega (fryslan)
- Contacteer:
op de inverter zit inderdaad ook een dimmer, dus via dat kun je hem ook dimmen ja...
wat ik gedaan heb ik ze aansluiten op de bekabeling die achterop je tellerhuis zit en bedoeld is voor je originele tellerverlichting..
die is immers dimbaar via het dashboard.. dus nu hoef ik niet de inverter te gebruiken, maar indien nodig kan ik hem zo via dashboardwieltje dimmen..
maar ze zijn echt niet fel hoor, dus dimmen heeft weinig tot geen nut
wat ik gedaan heb ik ze aansluiten op de bekabeling die achterop je tellerhuis zit en bedoeld is voor je originele tellerverlichting..
die is immers dimbaar via het dashboard.. dus nu hoef ik niet de inverter te gebruiken, maar indien nodig kan ik hem zo via dashboardwieltje dimmen..
maar ze zijn echt niet fel hoor, dus dimmen heeft weinig tot geen nut
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten