Pagina 1 van 2

Koud start kan beter

Geplaatst: 02 dec 2012, 18:46
door Jeffmx-3
Hallo mensen :mrgreen:,

Ik heb al even rond gekeken maar heb dit probleem niet echt kunnen vinden. In de ochtend nu het koud is start de KLZE als ik hem wat langer door start prima, alleen als ik hem laat draaien begint hij wat bij de 1000 toeren te pruttelen en wat te schudden en te doen. Het duurt nog geen 2/3 minuten en dan trekt hij het toerental mooi naar de 14/1500, als hij warm is loopt hij echt helemaal perfect, als hij eenmaal bij de 14/1500 toeren is loopt hij koud ook mooi! Nu heb ik gelezen dat veel KLZE'tjes niet mooi lopen bij het starten, maar als hij wat aan het pruttelen is en ik trap gewoon een aantal keer op de rem vliegt het toerental gelijk naar 1500 en blijft daar ook. Er zit een splinternieuwe ontsteking op, nieuwe goeie bougiekabels, goeie bougies, de TPS is perfect afgesteld, nieuwe koelvloeistof temperatuur sensor, goed werkende JE-50. ik rij ongeveer 280 op een tankje, en dan rij ik redelijk rustig, mijn vermoeden gaat uit naar een sensor die niet goed is of iets dergelijks, maar misschien kunnen jullie mij helpen om dit probleem op te lossen :bier:!

Oh ja, en als het buiten wat warmer is heeft hij nergens last van!

Greetz, Jeff

Geplaatst: 02 dec 2012, 21:15
door DJ_MIKE
zo als ik dit lees is alles nieuw of perfect dus woord een moeilijk verhaal dan.

vaak heeft een auto wat problemen als het koud is door vocht .
Maar dat kan overal zitten en is erg moeilijk te vinden .

Zou er zelf niet zo erg mee zitten

Geplaatst: 02 dec 2012, 21:16
door Mazdarati MX-6
280 is wel erg weinig .
Ecu al eens uitgelezen ?
1000 toeren is aan de lage kant bij een koude motor en moet idd rond de 1500 toeren zitten .

Je heb kans dat er een lambdasonde niet helemaal goed meer is en de verkeerde waardes geeft.
Ook al geeft de ecu niks aan meet voor de zekerheid de sensors eens door .
Want 280 km is wel erg weinig .
Dan loopt hij bijna 1:6 :shock:
Wat voor kleur hebben de bougies ?

Geplaatst: 03 dec 2012, 13:12
door SkippyMX3
Dat ie naar 1500 toeren gaat met remmen heeft te maken met je rembekrachtiger maar dat hoort zo

Geplaatst: 03 dec 2012, 17:15
door Jeffmx-3
Dank jullie wel voor de reacties!

Klopt Mike, ik zit er niet zo zeer mee alleen wil alles helemaal goed hebben dus ook het verbruik en het starten :lol:!

Mazdarati, de ECU heb ik 3 maal geprobeert uit te lezen, met een "moderne" computer, zo'n knippercode computer en met een LED, helaas zeiden beide computers (bij de mazda dealer) dat ze er niet in konden komen, de lambdasonde's doormeten hoe kan ik dat doen? gewoon multimeter er aan :oops:? Maar inderdaad zuipt hij wel enorm, ik heb de K838 ECU er volgens mij aan hangen (Bij Jeroentje laten inbouwen) maar er zijn mensen met deze set-up die 1 op 10 "makkelijk" redden. De bougies zijn mooi grijs/bruin van kleur dus ontbranding is goed, ik krijg alleen in de ochtend wel het idee dat hij te veel brandstof krijgt.

Skippy, klopt dat wist ik zelf ook alleen vind ik het vreemde dat als ik hem start dan loopt hij bij de 1000 toeren maar trap ik aantal keer de rem in tot dat het toerental bij 1500 is blijft hij daar ook hangen als ik op houd met trappen. Als ik het gaspedaal aan raak in plaats van de rem pruttelt hij als een trekker en rammelt het door de hele auto heen.

Eigenlijk heb ik veel dingen vervangen voor nieuw, al toen ik de 1800 er nog in had, het vervelende vind ik nog het verbruik

Geplaatst: 03 dec 2012, 19:10
door WhiteFinish
Ik dacht ook aan lambda sensoren, deze hebben namelijk even nodig om op te warmen.

Ook zorgen die voor het juiste mengsel van benzine/lucht.

Geplaatst: 04 dec 2012, 01:40
door Be_Easy
Aan mijn zijde exact hetzelfde verhaal met de klde,
Koud flink pruttele en wat rook uit de uitlaat. Binnen 2 minutrn is het helemaal weg. Verbruik ligt ook ongeveer gelijk. 160 mijl op 40 liter.

Ook ik hoef me niet egt zorgen te maken dus?

Geplaatst: 04 dec 2012, 16:53
door Jeffmx-3
Ik heb alles nog eens na gekeken, en heb nog een keer geprobeerd uit te lezen (wat weer niet is gelukt) ik heb vandaag nieuwe lambda sensoren besteld en krijg ze morgen/overmorgen binnen (volgens mij wijst alles daar wel op), dan vervangen en gelijk kijken wat er gaat gebeuren! Ik heb een filmpje van het starten gemaakt, ik wacht nog even af wat hij gaat doen met de nieuwe sensoren, en upload dan het filmpje, misschien ook makkelijk voor als mensen dit probleem hebben.

Be Easy, het is opzich niet erg, alleen als je lambda kapot zijn zal je kat. naar zijn eind toe werken, en bij sommige blokken willen je krukas lagers ook nog wel eens de geest geven (weet niet hoe gevoelig Mazda hier in is), het is natuurlijk altijd beter om alles goed werkend te hebben :mrgreen:!

Geplaatst: 05 dec 2012, 00:55
door Be_Easy
Nou voor me kat hoef ik gelukkig niet bang te zijn aangezien dat een 2,5 inch rvs buis is :mrgreen:
Mochten het je lamda's zijn lees ik het hier wel terug en ga ik maar eens verder zoeken. auto staat nu toch stil

Gr

Geplaatst: 06 dec 2012, 18:48
door Mazdarati MX-6
Mochten er 1 van de 2 lambdasensors kapot zijn dan gaat de motor in noodloop .
Dan loop je geen gevaar om omdat de ecu alles in het safe zet .
Dan wordt er geen gebruik gemaakt van sensors maar vaste ingestelde waardes .

Je verbruik zal dan alleen wel hoog zijn omdat de motor dan rijk gaat lopen .
Maar je hebt er een k838 in zitten ?
Met wat voor chip dan ?