Pagina 1 van 3
Uitlezen OBD 1
Geplaatst: 29 mei 2012, 16:43
door SkippyMX3
Hey mensen,
Ik had een vraag omtrent het uitlezen van mijn MX3
Ik heb obd 1 en heb met een lampje uitgelezen.
Ik kwam uit bij codes 15, 17 en 46
Nu zie ik dat 15 en 17 met mn lambda te maken heeft, maar hoe kom ik er achter welke dat is?
en wat is VRIS?
Waar kan ik verder met mn storingen?
grtz
Geplaatst: 29 mei 2012, 17:04
door JForce
VRIS is onze "V-TEC" (nouja niet echt want dat zit in de cam, maar het gaat om een variabele die je optimaal koppel geeft), geven je extra/optimaal vermogen door het luchtinlaat traject te veranderen.
Vris zit achter op het blok, op je inlaatspruitstuk.
zit er zo uit: (die twee potjes onder op de foto en 1 in het midden)
http://i42.tinypic.com/1z1eg54.jpg
Geplaatst: 29 mei 2012, 22:08
door SkippyMX3
Die potjes ken ik nog van toen ik mn blok er uit had, enig idee wat er mee kan zijn als ik die code 46 heb??
Geplaatst: 30 mei 2012, 15:47
door JForce
Je kan iig zien of ze werken.
even iemand anders de motor op 6000 toeren revven.
Dan zie je de potjes werken, tenminste dat is de bedoeling.
Geplaatst: 30 mei 2012, 15:49
door sjaakk91
JForce schreef:Je kan iig zien of ze werken.
even iemand anders de motor op 6000 toeren revven.
Dan zie je de potjes werken, tenminste dat is de bedoeling.
Of je doet het zelf met de de gasklephendelding.

Geplaatst: 30 mei 2012, 15:51
door JForce
ow ja.....dat kan ook :P
kan je alleen niet zien hoeveel toeren je draait dan moet het op geluid, als ie niet werkt kan je 'm tot de revlimiter revven. Dat doe ik zelf liever niet.
Geplaatst: 31 mei 2012, 17:25
door lenny-v
Bij 4100 gaan ze al open hoor

Geplaatst: 31 mei 2012, 17:56
door JForce
owja, bij +/- 6000 gaan ze weer dicht

Geplaatst: 31 mei 2012, 21:23
door SkippyMX3
Bedankt voor de snelle berichten.
Ik ben inmiddels weer aan het kijken geweest en jullie opmerkingen vergeleken en ben tot de volgende ontdekking gekomen.
Het groene potje reageert netjes op de 4000 en 6000 toeren met openen en sluiten.
Maar de Rode doet niets.
Gezien al die slangetjes werkt het op vacuum of niet?
Hoe moet ik nu verder kijken? Hoe weet ik cker of alle slangetjes wel goed zitten? Ik heb geen vergelijkend materiaal.
Geplaatst: 31 mei 2012, 21:58
door JForce
Er zijn ook twee stekkers voor de VRIS. Misschien heb je een kabelbreukje, los contact, oid
De potjes werken op vacuum, maar worden aangestuurt door elektrische solenoids. S