Uitlezen OBD 1

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
SkippyMX3
Moderator
Moderator
Berichten: 967
Lid geworden op: 11 jun 2011, 14:14
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Leersum

Uitlezen OBD 1

Bericht door SkippyMX3 »

Hey mensen,

Ik had een vraag omtrent het uitlezen van mijn MX3
Ik heb obd 1 en heb met een lampje uitgelezen.

Ik kwam uit bij codes 15, 17 en 46

Nu zie ik dat 15 en 17 met mn lambda te maken heeft, maar hoe kom ik er achter welke dat is?

en wat is VRIS?
Waar kan ik verder met mn storingen?

grtz
Als t niet kan zoals t moet, dan moet t maar zoals t kan!!

Afbeelding
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

VRIS is onze "V-TEC" (nouja niet echt want dat zit in de cam, maar het gaat om een variabele die je optimaal koppel geeft), geven je extra/optimaal vermogen door het luchtinlaat traject te veranderen.

Vris zit achter op het blok, op je inlaatspruitstuk.

zit er zo uit: (die twee potjes onder op de foto en 1 in het midden)

http://i42.tinypic.com/1z1eg54.jpg
Laatst gewijzigd door JForce op 31 mei 2012, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SkippyMX3
Moderator
Moderator
Berichten: 967
Lid geworden op: 11 jun 2011, 14:14
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Leersum

Bericht door SkippyMX3 »

Die potjes ken ik nog van toen ik mn blok er uit had, enig idee wat er mee kan zijn als ik die code 46 heb??
Als t niet kan zoals t moet, dan moet t maar zoals t kan!!

Afbeelding
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

Je kan iig zien of ze werken.

even iemand anders de motor op 6000 toeren revven.

Dan zie je de potjes werken, tenminste dat is de bedoeling.
Gebruikersavatar
sjaakk91
Pilot
Pilot
Berichten: 908
Lid geworden op: 14 aug 2010, 18:28
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: Baarn

Bericht door sjaakk91 »

JForce schreef:Je kan iig zien of ze werken.

even iemand anders de motor op 6000 toeren revven.

Dan zie je de potjes werken, tenminste dat is de bedoeling.


Of je doet het zelf met de de gasklephendelding. ;)
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

ow ja.....dat kan ook :P

kan je alleen niet zien hoeveel toeren je draait dan moet het op geluid, als ie niet werkt kan je 'm tot de revlimiter revven. Dat doe ik zelf liever niet.
Gebruikersavatar
lenny-v
Moderator
Moderator
Berichten: 838
Lid geworden op: 10 aug 2009, 20:50
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Dordrecht

Bericht door lenny-v »

Bij 4100 gaan ze al open hoor :mrgreen:
Kampioen Mx-3 Kartcompetitie 2014-2015!
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

owja, bij +/- 6000 gaan ze weer dicht :oops:
Gebruikersavatar
SkippyMX3
Moderator
Moderator
Berichten: 967
Lid geworden op: 11 jun 2011, 14:14
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Leersum

Bericht door SkippyMX3 »

Bedankt voor de snelle berichten.
Ik ben inmiddels weer aan het kijken geweest en jullie opmerkingen vergeleken en ben tot de volgende ontdekking gekomen.

Afbeelding

Het groene potje reageert netjes op de 4000 en 6000 toeren met openen en sluiten.

Maar de Rode doet niets.

Gezien al die slangetjes werkt het op vacuum of niet?

Hoe moet ik nu verder kijken? Hoe weet ik cker of alle slangetjes wel goed zitten? Ik heb geen vergelijkend materiaal.
Als t niet kan zoals t moet, dan moet t maar zoals t kan!!

Afbeelding
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

Er zijn ook twee stekkers voor de VRIS. Misschien heb je een kabelbreukje, los contact, oid

De potjes werken op vacuum, maar worden aangestuurt door elektrische solenoids. S
Plaats reactie