Omhoogschietende temperatuurmeter !!

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Chester
New member
New member
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 jul 2009, 00:50
Locatie: Omg. Nijmegen

Omhoogschietende temperatuurmeter !!

Bericht door Chester »

Heren,dames

Ik wil jullie even lastig vallen met het volgende probleem.
Een paar weken terug heb ik een mx-3 gekocht. Welliswaar een opknapper maar het is starten en lopen en uiteraard het mooie V6 geluid.
Na een dag of wat zie ik dat mijn temperatuurmeter mooi halverwege staat terwijl de auto inmiddels op 4 bokken staat en niet gelopen heeft.
Ik klokje uitmekaar gegooid, blijkt de meter vastgelijmt te zitten.
Vorige eigenaar de wijzer afgebroken in een poging witte tellerplaten te installeren. Beeeeetje jammer. Ik een andere klok gekocht op de sloop en na wat prutsen zit alles er weer in ik blij. Dus... Auto op contact, meter blijft laag. Starten, motor slaat aan en de wijzer schiet gelijk helemaal omhoog tot voorbij het rode gedeelte. Dus ik denk sensor kapot. Sensor vervangen voor een nieuwe en nog steeds hetzelfde. Dus voor de zekerheid thermostaat vervangen. Mocht ook niet baten. Telkens gelijk nadat ik de motor start(dus nog koud is) springt hij omhoog.

Nou heb ik hem al een paar keer een tijd laten lopen en warm laten worden en ik merk ook dat de fans niet aanslaan. Desondanks werken ze in de noodloop wel.(grijze stekker tussen de 2 banken erafgehaald)

Lang verhaal maar ik dacht ik kan maar zo volledig mogelijk zijn he !
Ik heb het id dat het in de computer zit maar ben niet zeker.

Iemand een id ?

Greetz Stijn
Voor iedere oplossing heb ik een probleem !
Fullsize
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 mei 2006, 22:22
Locatie: oldambt
Contacteer:

Bericht door Fullsize »

Je weet waar de opnemer zit waar de temperatuuraanduiding in je dash op aangesloten is? Er zitten 2 of 3 opnemers afhankelijk van het bouwjaar.
WRX, 3"full stainless, HKS SSQV, Apex'i TT, Zeitronix wideband, projectors, oil press temp& boost metering
Gebruikersavatar
Chester
New member
New member
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 jul 2009, 00:50
Locatie: Omg. Nijmegen

Bericht door Chester »

Opnemers ? wat bedoel je daarmee ? Weer zo'n woord wat ik niet ken haha.

Iedere dag leer ik weer wat...
Voor iedere oplossing heb ik een probleem !
Fullsize
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 mei 2006, 22:22
Locatie: oldambt
Contacteer:

Bericht door Fullsize »

Sensor oftewel opnemer. :)
In de vulhals zitten 2 of drie sensoren. Van die sensoren zit er 1 het dichtste bij het schutbord/ voorruit. Dat is ook de kleinste van het stel.
Die is voor de temperatuuraanduiding in je dash. De rest voor de ecu/fan aansturing.

Je hebt 2 fans dus ook een airco. Als je de airco aan zet, gaat de fan dan wel draaien?
WRX, 3"full stainless, HKS SSQV, Apex'i TT, Zeitronix wideband, projectors, oil press temp& boost metering
Gebruikersavatar
paz-3
New member
New member
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 jul 2009, 09:43
Locatie: rilland

Bericht door paz-3 »

misschien niet de makkelijkste oplossing :

je hebt je dash en sensor al een keer vervangen?
probeer dan je dashboard eens los aan te sluiten met een 12v voeding samen met die sensor uit je blok, hang deze in kokend water en kijk wat ie aangeeft, als hieruit blijkt dat je ook gelijk doorschiet is het 1 van de 2, dus waarschijnlijk de sensor, doet ie het hier goed moet je waarschijnlijk je bekabeling nalopen op doorschuren of doorverbindingen die er niet thuishoren
Gebruikersavatar
Chester
New member
New member
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 jul 2009, 00:50
Locatie: Omg. Nijmegen

Bericht door Chester »

Fullsize schreef:Sensor oftewel opnemer. :)
In de vulhals zitten 2 of drie sensoren. Van die sensoren zit er 1 het dichtste bij het schutbord/ voorruit. Dat is ook de kleinste van het stel.
Die is voor de temperatuuraanduiding in je dash. De rest voor de ecu/fan aansturing.

Je hebt 2 fans dus ook een airco. Als je de airco aan zet, gaat de fan dan wel draaien?


Die kleine sensor/opnemer die jij bedoelt heb ik inderdaad vervangen.
Mocht niet baten helaas.

Gr
Voor iedere oplossing heb ik een probleem !
Gebruikersavatar
Chester
New member
New member
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 jul 2009, 00:50
Locatie: Omg. Nijmegen

Bericht door Chester »

paz-3 schreef:misschien niet de makkelijkste oplossing :

je hebt je dash en sensor al een keer vervangen?
probeer dan je dashboard eens los aan te sluiten met een 12v voeding samen met die sensor uit je blok, hang deze in kokend water en kijk wat ie aangeeft, als hieruit blijkt dat je ook gelijk doorschiet is het 1 van de 2, dus waarschijnlijk de sensor, doet ie het hier goed moet je waarschijnlijk je bekabeling nalopen op doorschuren of doorverbindingen die er niet thuishoren


Ik heb de aansluitingen van de ecu opgezocht op mx-3.com en daar staat dat het kabeltje vanaf de sensor eerst naar de ecu loopt en van daaruit naar et dash dus ik weet niet of het zin heeft deze direct op de klok aan te sluiten... Maar ik kan et allicht proberen natuurlijk.

Gr.
Voor iedere oplossing heb ik een probleem !
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Heb je een auto van voor 94?? Dan kan je hem gewoon uitlezen, je ecu zal vertellen welke sensor kapot is.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Fullsize
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 mei 2006, 22:22
Locatie: oldambt
Contacteer:

Bericht door Fullsize »

@ Chester:
De weergave van de temperatuur in je dash loopt niet via de ECU.
Dat lijkt misschien zo omdat de bedrading daar vlakbij langs loopt maar er is geen connectie.

Dus samenvattend: De opnemer en meter in je dash zijn beide vervangen en dat heeft het probleenm dus niet veranderdof opgelost dusnog steeds bij koude motor starten en direct hoge temperatuur?

Ook je fans slaan nog niet aan? Ook niet 1 fan bij gebruik van de airco?
WRX, 3"full stainless, HKS SSQV, Apex'i TT, Zeitronix wideband, projectors, oil press temp& boost metering
Gebruikersavatar
Chester
New member
New member
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 jul 2009, 00:50
Locatie: Omg. Nijmegen

Bericht door Chester »

De airco moet gevuld worden dus die fan zal niet draaien denk ik..

Heb een auto van eind '93 dus dat uitlezen is misschien een optie.
Ik heb zelf een OBD2 computer maar die aansluiting zit hier nog niet op. Misschien dat er een verloop te krijgen is.. Dat paperclip verhaal werkt ook niet bij mij.. daarom heb ik et id dat die computer overleden is.
En niet om het 1 of ander maar hier:

http://www.mx-3.com/manuals/showimg.php?file=/1992%20Workshop%20Manual/F2/92_F2-146.gif

staat op positie 2E dat die sensor toch echt via die computer gaat...

Of zit ik nou helemaal verkeerd...

Greetz
Voor iedere oplossing heb ik een probleem !
Plaats reactie