Ontsteking vervroegen 1.8v6

Alles over Motorische Tuning of vragen hierover

Moderator: Moderators

Hanzzz
New member
New member
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 mei 2009, 21:05
Locatie: Noord-Brabant

Ontsteking vervroegen 1.8v6

Bericht door Hanzzz »

Dag, Ik ben pas in het bezit gekomen van een MX-3 1.8 v6 uit 1997. (OBDII als ik het hier correct heb gelezen).
De auto loopt perfect, maar ik wil graag toch net wat meer vermogen. (geen KLZE aangezien dit wat boven mijn budget ligt)
Nu bleek de middendemper rot te zijn, dus was dit een mooi excuus om een ander uitlaatsysteem te maken.
Maar nu vroeg ik mijn eigen af of hier iemand al eens de ontsteking een paar graden heeft proberen te vervroegen. Ik las in de handleiding dat ik minimaal RON90 moest tanken, waardoor ik aanneem dat de ontsteking is afgesteld op +/- RON 87. Aangezien we hier minimaal RON 95 tanken, denk ik dat de ontsteking wel een paar graden vroeger kan, dan loopt ie in mijn ogen wat zuiniger en heeft ie wat meer vermogen.
Maar kan dit zomaar?
Of is bijvoorbeeld het motormanagement het daar niet mee eens.
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, voordat ik iets probeer wat misschien geen zin heeft of erger.
Alvast bedankt...
Gebruikersavatar
lucifer
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 286
Lid geworden op: 04 apr 2008, 17:44
Locatie: geldrop

Bericht door lucifer »

is inderdaat een goede vraag maar het probleem is al je je onsteking te vroeg hebt staan
de bougies wit aan gaan slaan ivm verbrandingshitte
dit is niet goed
de juiste kleur is koffiebruin (met melk)

je kan het altijd proberen een paar graden te vervroegen maar doe het stap voor stap en controleer de bougies

gr kevin
i dont drive fast i fly low
wil je iets gestoffeerd hebbe pm me
Hanzzz
New member
New member
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 mei 2009, 21:05
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door Hanzzz »

Thanx, dit ga ik zeker controleren.
Ik laat wel weten hoe dat het gaat en hoe de motor blijft lopen.
Mvg Hans
Fullsize
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 mei 2006, 22:22
Locatie: oldambt
Contacteer:

Bericht door Fullsize »

Ook bij de OBD2 wordt de ontsteking terug gezet door de ecu zodra de detonatiegrens wordt overschreden.
Je kan de ontsteking dus iets vroeger zetten maar waarschijnlijk levert het je niets merbaars op.
WRX, 3"full stainless, HKS SSQV, Apex'i TT, Zeitronix wideband, projectors, oil press temp& boost metering
Hanzzz
New member
New member
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 mei 2009, 21:05
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door Hanzzz »

Ok,
Dus zoekt ie dan ook de detonatiegrens op. Wat bijvoorbeeld de 911 gt ook doet?
M.a.w. Hoe hoger octaan getal ik tank, hoe meer vermogen?
Ik hoor het wel.
gr. Hans
Fullsize
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 mei 2006, 22:22
Locatie: oldambt
Contacteer:

Bericht door Fullsize »

Hij zoekt em niet op helaas.
WRX, 3"full stainless, HKS SSQV, Apex'i TT, Zeitronix wideband, projectors, oil press temp& boost metering
Hanzzz
New member
New member
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 mei 2009, 21:05
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door Hanzzz »

O, dat is jammer.
Maar dan ben ik eigenlijk wel heel benieuwd hoe dat ie de ontsteking terug zet.

Maar even kort samen gevat.
Als de ecu merkt dat er detonatie plaats vindt, door bijvoorbeeld een verkeerd afgestelde ontsteking. Dan stelt deze de ontsteking op de een of andere manier terug. Maar als je dan de ontsteking weer "op tijd" zet. Weet de ecu dit dan ook?

Ik ben wel erg benieuwd hoe dit werkt. Met de moderne ontsteking van tegenwoordig (bobine's recht op de bougies, rechtstreeks aangestuurd door ecu) is het voor mij duidelijk en gemakkelijk te verklaren. Maar bij de ontsteking met verdeler en aparte bobine nog niet.

Ik hoop dat je me hier nog eens bij kunt helpen fullsize.

Mvg. Hans
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Hanzzz schreef:O, dat is jammer.
Maar dan ben ik eigenlijk wel heel benieuwd hoe dat ie de ontsteking terug zet.

Maar even kort samen gevat.
Als de ecu merkt dat er detonatie plaats vindt, door bijvoorbeeld een verkeerd afgestelde ontsteking. Dan stelt deze de ontsteking op de een of andere manier terug. Maar als je dan de ontsteking weer "op tijd" zet. Weet de ecu dit dan ook?

Ik ben wel erg benieuwd hoe dit werkt. Met de moderne ontsteking van tegenwoordig (bobine's recht op de bougies, rechtstreeks aangestuurd door ecu) is het voor mij duidelijk en gemakkelijk te verklaren. Maar bij de ontsteking met verdeler en aparte bobine nog niet.

Ik hoop dat je me hier nog eens bij kunt helpen fullsize.

Mvg. Hans


Ben ook benieuwd, helemaal icm lachgas
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
Hiwo
Pilot
Pilot
Berichten: 662
Lid geworden op: 07 apr 2006, 22:05
Locatie: Geleen

Bericht door Hiwo »

vind t ook een intressant onderwerp :)
Afbeelding
Fullsize
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 mei 2006, 22:22
Locatie: oldambt
Contacteer:

Bericht door Fullsize »

De ecu handhaaft de ingestelde voorontsteking. Deze wordt aan de hand van een vast ingestelde map gecorrigeerd. Mocht de ontsteking te vroeg afgesteld zijn of er wordt een (te) laag octaan benzine getankt en als gevolg daarvan ontstaat pingelen/knock, dan registreert de ecu dat aan de hand van de knock sensor en regelt de ontsteking terug tot er weer een acceptabele waarde gemeten wordt.

Er is altijd een gering percentage knock te meten, pas wanneer een door de fabrikant ingestelde waarde overschreden wordt dan onderneemt de ecu actie.

Het is niet de bedoeling om bij wijze van spreken de ontsteking altijd 5 graden vroeger in te stellen omdat je dan denken zou dat je de meeste voorontsteking hebt en het toch wel gecorrigeerd wordt door de ecu.

Ik weet niet wat de maximale correctiefactor is. De correctie zal ook niet lineair zijn dus op het ene toerental heb je geen knock en het andere al te veel.
Wat een mogelijkheid kan zijn is om zelf een knock detector aan te sluiten zodat je kan controleren of het goed gaat. Maar voor de geringe winst zou ik liever andere dingen doen dan hiermee spelen.
WRX, 3"full stainless, HKS SSQV, Apex'i TT, Zeitronix wideband, projectors, oil press temp& boost metering
Plaats reactie