Hoofdzekering klapt eruit
Moderator: Moderators
-
- Test-Pilot
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 23 nov 2005, 22:04
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.0i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Delft
Hoofdzekering klapt eruit
Vandaag dacht ik met `n lege accu te staan:
blijkt dat de hoofdzekering doorgebrand is
Dus `n nieuwe hoofdzekering erin en in 1x starten,
kom ik thuis doet ie niks meer,weer die hoofdzekering weer eruit geklapt!
Meeste bedrading en stekkers zoëven snel nagekeken, de stekkers van ruitewissers en achteruitverwarning eruit, radio ligt er ook uit, nieuwe hoofdzekering erin en starten maar, weer die zekering doorgebrand!
De ANWB had `t over `n gesmolten labda-sensor(draad) of m`schien knelzittende draadboom> waarschijnlijk die van het contactslot
zeiden ze...
Mijn vraag wat zit er allemaal op die hoofdzekering waardoor
die eruit kan klappen?
Heeft iemand dit al eens eerder gehad?
Gr.
Remco
blijkt dat de hoofdzekering doorgebrand is
Dus `n nieuwe hoofdzekering erin en in 1x starten,
kom ik thuis doet ie niks meer,weer die hoofdzekering weer eruit geklapt!
Meeste bedrading en stekkers zoëven snel nagekeken, de stekkers van ruitewissers en achteruitverwarning eruit, radio ligt er ook uit, nieuwe hoofdzekering erin en starten maar, weer die zekering doorgebrand!
De ANWB had `t over `n gesmolten labda-sensor(draad) of m`schien knelzittende draadboom> waarschijnlijk die van het contactslot
zeiden ze...
Mijn vraag wat zit er allemaal op die hoofdzekering waardoor
die eruit kan klappen?
Heeft iemand dit al eens eerder gehad?
Gr.
Remco
- turbulence
- Super-Pilot
- Berichten: 5868
- Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
- Locatie: Wolvega (fryslan)
- Contacteer:
hoofzekering is een 80A zekering volgens mij dus dan maak je ergens serieus kortsluiting..
dus meer inderdaad iets wat veel stroom trekt wat massa maakt met de carroserie ( dynamokabel, accukabel etc)
losse groepen zijn apart afgezekert met een lichte zekering, dus die zal veel sneller moeten gaan zou je verwachten.
dus meer inderdaad iets wat veel stroom trekt wat massa maakt met de carroserie ( dynamokabel, accukabel etc)
losse groepen zijn apart afgezekert met een lichte zekering, dus die zal veel sneller moeten gaan zou je verwachten.
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
-
- Test-Pilot
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 23 nov 2005, 22:04
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.0i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Delft
Throobleschooting Finding Short Circuits Z-GI-16
Hey thanks Jeroen...
snelle info!
notabene Page 911 of 1001 van de Workshop Manual!
wordt flink neuzen...hoop dat ik er morgen tijd voor heb!
Laat wel weten als ik wat gevonden heb
Gr.
Remco
snelle info!
notabene Page 911 of 1001 van de Workshop Manual!
wordt flink neuzen...hoop dat ik er morgen tijd voor heb!
Laat wel weten als ik wat gevonden heb
Gr.
Remco
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer:
-
- Test-Pilot
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 08 nov 2006, 20:50
- Locatie: zeeland (driewegen)
-
- Test-Pilot
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 23 nov 2005, 22:04
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.0i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Delft
80-100 Ampère
Hey jongens..
thank`s allemaal voor de reakties!
Volgens mij zat er zowiezo `n verkeerde zekering in,
wel `n hoofdzekering maar beslist geen 80A
(heb die 'originele' niet meer in bezit)
Laatste zekering die de ANWB had geplaatst was `n 50A...
om mee thuis te komen!
De Mazda-Importeur keek ook al raar....
"je hebt toch pas geleden bij mij `n hoofd zekering besteld?!"
"heb je serieuze problemen dan?"
Daar gaven ze me ook dezelfde info & suggesties
Ga zo weer `n poging doen, even alles nalopen en `n nieuwe
originele Mazda 80A plaatsen
Laat wel weer even van me horen...hoe `t is gegaan
Gr.
Remco
thank`s allemaal voor de reakties!
Volgens mij zat er zowiezo `n verkeerde zekering in,
wel `n hoofdzekering maar beslist geen 80A
(heb die 'originele' niet meer in bezit)
Laatste zekering die de ANWB had geplaatst was `n 50A...
om mee thuis te komen!
De Mazda-Importeur keek ook al raar....
"je hebt toch pas geleden bij mij `n hoofd zekering besteld?!"
"heb je serieuze problemen dan?"
Daar gaven ze me ook dezelfde info & suggesties
Ga zo weer `n poging doen, even alles nalopen en `n nieuwe
originele Mazda 80A plaatsen
Laat wel weer even van me horen...hoe `t is gegaan
Gr.
Remco
-
- Super-Pilot
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: 10 nov 2003, 21:57
- Locatie: regio weert
- Contacteer:
je kan idd goed gaan zoeken.
heb het ook meegemaakt.
de motor viel tijdens het rijden uit.
zekering onder me dash was geknapt.
nieuwe er in en rijden.
paar km verder weer pats , en de motor viel stil.
30 zekeringen verder kwam ik aan bij me werkplaats , en begon te zoeken.
na een half uur ( gelukkig zo snel ) had ik de oorzaak gevonden.
toen ik me mx verlaagde met een schroefset , en 20" velgen had gemonteerd.
kwam ik er achter dat er geen plaats meer was voor de plastic binnen schermen.
deze heb ik verwijderd
en de kabelboompjes die hierboven zaten , heb ik zo hoog mogelijk gehangen tegen de koker aan.
nu lagen de wielen zo diep in de kast dat de wielen tegen de kabelboom aan kwamen.
gevolg : kabels doorgesleten , en maakte contact ( kortsluiting ) met elkaar.
na een middagje solderen en de kabelboom omleggen , heb ik er geen last meer van gehad.
nu heb je misschien wel niet zo heel veel aan me verhaal.
maar het toont wel aan dat een sluiting op heel gekke plaatsen kan gebeuren
zou zeggen , kijk eerst eens bij doorvoer rubbers e.d.
misschien dat hier een kabel contact maakt met chassie of iets in die richting.
heb het ook meegemaakt.
de motor viel tijdens het rijden uit.
zekering onder me dash was geknapt.
nieuwe er in en rijden.
paar km verder weer pats , en de motor viel stil.
30 zekeringen verder kwam ik aan bij me werkplaats , en begon te zoeken.
na een half uur ( gelukkig zo snel ) had ik de oorzaak gevonden.
toen ik me mx verlaagde met een schroefset , en 20" velgen had gemonteerd.
kwam ik er achter dat er geen plaats meer was voor de plastic binnen schermen.
deze heb ik verwijderd
en de kabelboompjes die hierboven zaten , heb ik zo hoog mogelijk gehangen tegen de koker aan.
nu lagen de wielen zo diep in de kast dat de wielen tegen de kabelboom aan kwamen.
gevolg : kabels doorgesleten , en maakte contact ( kortsluiting ) met elkaar.
na een middagje solderen en de kabelboom omleggen , heb ik er geen last meer van gehad.
nu heb je misschien wel niet zo heel veel aan me verhaal.
maar het toont wel aan dat een sluiting op heel gekke plaatsen kan gebeuren
zou zeggen , kijk eerst eens bij doorvoer rubbers e.d.
misschien dat hier een kabel contact maakt met chassie of iets in die richting.
-
- Test-Pilot
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 23 nov 2005, 22:04
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.0i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Delft
Nou daar zeg je wat Bram...
heb net de zekeringkast, stekkers en kabels nagekeken
kon niks bijzonders vinden.
Nieuwe 80A zekering erin, opgestart, stukkie gereden
Was ernog niet uitgeklapt (zie ik aan m`n klokje)
valt m`n licht voor uit en ook meteen klapt m`n hoofd zekering
er weer uit
Laat ik nou ook die afdekkappen er niet op hebben en flink verlaagd zijn..
Ga morgen als `t lukt even kijken of `t m`schien zo is
Gr.
Remco
heb net de zekeringkast, stekkers en kabels nagekeken
kon niks bijzonders vinden.
Nieuwe 80A zekering erin, opgestart, stukkie gereden
Was ernog niet uitgeklapt (zie ik aan m`n klokje)
valt m`n licht voor uit en ook meteen klapt m`n hoofd zekering
er weer uit
Laat ik nou ook die afdekkappen er niet op hebben en flink verlaagd zijn..
Ga morgen als `t lukt even kijken of `t m`schien zo is
Gr.
Remco
-
- Test-Pilot
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 23 nov 2005, 22:04
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.0i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Delft
Gisteren naar m`n MX-je gekeken...
in de wielkast niks gevonden
kon geen beschadigde draadboom vinden
Dynamo- en Startmoterbekabeling nagekeken
en overnieuw aangesloten
zekering kast nagekeken: 80A was niet geklapt?
zag dat de "min-aansluitpool" er nogal losjes bij lag...
Oeps...
Deze gefixed en sleutels in het contact: doet`ie `t gewoon?
Starten & lopen als `n zonnetje
De Head-30A ligt er wel uit en de ruiten-wissers
zijn ook niet aan gesloten
Vandaag heb ik die nare "min-aansluitpool" vervangen,
nieuwe 30A(Head) erin en de ruitenwissers aangesloten...
sleutels erin en niks hoor, geen stroom,lampje of geluidje
Zekeringkast nagekeken en de 80A zit er nog netjes in...
Of de accu nou net in m`n handen sterft tijdens het monteren
van de accupool weet ik niet
Baal er ieder geval flink van...
Morgen maar `n frisse nieuwe poging doen
Gr.
Remco
in de wielkast niks gevonden
kon geen beschadigde draadboom vinden
Dynamo- en Startmoterbekabeling nagekeken
en overnieuw aangesloten
zekering kast nagekeken: 80A was niet geklapt?
zag dat de "min-aansluitpool" er nogal losjes bij lag...
Oeps...
Deze gefixed en sleutels in het contact: doet`ie `t gewoon?
Starten & lopen als `n zonnetje
De Head-30A ligt er wel uit en de ruiten-wissers
zijn ook niet aan gesloten
Vandaag heb ik die nare "min-aansluitpool" vervangen,
nieuwe 30A(Head) erin en de ruitenwissers aangesloten...
sleutels erin en niks hoor, geen stroom,lampje of geluidje
Zekeringkast nagekeken en de 80A zit er nog netjes in...
Of de accu nou net in m`n handen sterft tijdens het monteren
van de accupool weet ik niet
Baal er ieder geval flink van...
Morgen maar `n frisse nieuwe poging doen
Gr.
Remco