(HOW TO) ontsteking vervangen V6

Uitleg over veel gestelde vragen, en "How to's".
Plaats hier uw bericht in overleg met een Moderator

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

(HOW TO) ontsteking vervangen V6

Bericht door turbulence »

aangezien deze vraag nog wel eens voorkwam op het forum, en ik er al eens een duidelijke uitleg over gemaakt heb heeft Leon ( MX3V6_DH) er een kleine how to over gemaakt.

HOW TO: ONTSTEKING VERVANGEN

Wat heb je nodig?
- vervangende onsteking
- ratel met een kort verlengstukje en dop 12 en/of een steeksleutel 12
- schilderstape voor het nummeren van de bougiekabels

Aan je onsteking zitten behalve de 6 bougiekabels ook een 3-polige en een 6-polige stekker die naar je motor toe lopen:

Afbeelding

Afbeelding

Al deze kabels moeten los. De 3-polige en 6 polige stekker passen maar op 1 manier. Met de bougiekabels kan je echter de mist in gaan als je ze in de verkeerde volgorde terugzet, dus let goed op.
Op de zwarte kunstof verdeelkap van je ontsteking staan op de plek waar de aansluitingen voor de bougiekabels zitten staan de nummers 1 t/m 6.

Je kunt het beste je bougiekabels ook nummeren zodat je ze straks weer op de juiste plek terug kan zetten op de nieuwe onsteking. wat ik altijd doe is een rol schilderstape pakken, en op elke kabel een labeltje maak met daarop het nr van de cilinder.

bij terugplaatsen pak je gewoon de kabel met 5 en plaats je hem terug op de 5 op de ontsteking
Het is erg belangrijk dat je de juiste volgorde aanhoudt! Om misverstanden te voorkomen hier foto met tekening van hoe het hoort te zitten:

Afbeelding

Afbeelding

Neem nu een dop of steeksleutel 12 en maak de twee bouten waarmee de ontsteking op het motorblok vast zit los. De onderste bout is wat moeilijk bereikbaar en is ook niet direct zichtbaar. Voor een indicatie van de plek van deze bout, kijk 3 foto's hier onder. Als je de originele geribbelde luchtfilterbuis nog op je MX-3 hebt kan je het beste de loze resonantiebuis die hieraan vast zit even loshalen zodat je beter bij de onderste bout kunt komen:

Afbeelding

Heb je een cold-air intake zoals de MX-3 op de eerste twee foto's dan kan je er waarschijnlijk zo al bij.

Pak de ontsteking nu met 2 handen beet en trek hem recht van het motorblok af.
Draai de motorblok-kant van de ontsteking naar je toe en kijk goed naar de stand van het wieltje dat je nu ziet zitten. Het wieltje heeft 2 bladen, 1 volledig blad en 1 blad waar van bovenaf gezien een klein nokje uit mist:

Afbeelding

Afbeelding

hier zie je duidelijk de achterkant van de ontsteking, als je goed kijkt zie je dat op het linkerblad er een klein hapje uit mist.

Als je een 2e hands ontsteking hebt gekocht kan je het beste het gedeelte dat straks tegen het motorblok aankomt even goed schoonmaken zodat er geen troep tussen de onsteking en het motorblok zit. het beste is om ook even te zorgen voor een nieuwe O-ring die voor een oliedichting zorgt tussen het motorblok en de ontsteking.

Zorg ervoor dat het wieltje op je vervangende ontsteking op precies dezelfde stand staat als die van de oude ontsteking (let op het wielblad met het nokje eruit).
Nu kun je de vervangende ontsteking gaan plaatsen. Houd de ontsteking recht voor de opening in het motorblok en druk hem voorzichtig naar binnen.

Afbeelding

Als hij het laatste stukje niet goed wil doorschuiven kun je hem voorzichtig in zijn geheel iets draaien om het wieltje binnenin in de goeie positie te krijgen. Lukt het niet, haal dan de ontsteking eruit, en controleer de stand van het wieltje.

het kan zijn dat je het een paar keer moet proberen, soms heb je hem in 1x, soms duurt het 4 of 5 keer.

De ontsteking moet goed tegen het blok aanzitten, er mag echt geen millimeter ruimte tussen zitten. Let er ook op dat de rubberen O-ring er goed tussen zit. Deze zorgt voor een volledige afdichting.
Heb je je onsteking eenmaal strak tegen het blok aanzitten, zet hem dan goed vast met de twee bouten 12 die je in het begin hebt losgehaald. Sluit de 3 en 6 polige stekkers aan bovenop de ontsteking. Vervolgens sluit je de bougiekabels aan (let op de labelnummers en de nummers op de verdeelkap). Hierna kun je proefdraaien.



DEZE FAQ is mede mogelijk gemaakt door MX3V6_DH en Turbulence







SEARCH TAGS:

ontsteking KL01 KL834 ignition bougiekabels uitvallen stotteren
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Plaats reactie