Waar zit de OBD-II (16 polig) aansluiting?

Alles over Motorische Tuning of vragen hierover

Moderator: Moderators

LeonPG
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 nov 2007, 12:41
Locatie: Gelderland

Waar zit de OBD-II (16 polig) aansluiting?

Bericht door LeonPG »

Wie o wie kan mij vertellen waar de OBD-II aansluiting zit? Hij moet ergens binnen in de auto zitten, op maximaal 3 foot vanaf de bestuurdersplaats.

Ik heb via E-Bay zo'n OBD-II reader gekocht, die ik graag even wil testen :mrgreen:
Gebruikersavatar
M3nace
Pilot
Pilot
Berichten: 554
Lid geworden op: 25 jun 2007, 21:24

Bericht door M3nace »

achter je accu...bij mij teminste..
LeonPG
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 nov 2007, 12:41
Locatie: Gelderland

Bericht door LeonPG »

Dat is nog de OBD connector. Ik zoek de 16-polige OBD-II connector.
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

ooit eens gelezen op mx-3.com maar pin me er niet op vast..

moet ergens onder bij de passagier zitten... misschien eens het dashboardkastje eruit halen... daar ergens iig s
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
BlackSheep
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2109
Lid geworden op: 13 dec 2005, 22:11
Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maastricht

Bericht door BlackSheep »

zou best eens onder de passagiers stoel kunnen zitten, onder de bekleding liggen wel een aantal draden, weet niet zeker of de connector daar ook zit.
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

daar zit dan weer je ABS computer, maar zou evt kunnen dat ie daar zit..

lijkt me wel dat ie redelijk makkelijk toegankelijk moet zijn als je er stoelen etc voor moet demonteren dan is het niet echt userfriendly..

las btw wel op oa mx-3.com ( net nog ff gauw gezocht) dat er wel div interfaces zijn qua pinlayout van de connector...

dus weet niet of jouw reader meerdere kabels meegeleverd heeft
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
LeonPG
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 nov 2007, 12:41
Locatie: Gelderland

Bericht door LeonPG »

Ik had inderdaad al op mx-3.com gezocht. Daar werd gezegd dat het aan de passagierskant moest zijn. Volgens de wetgeving moet het binnen 3 foot (een meter) van de bestuurdersstoel zitten en het moet bereikbaar zijn zonder gereedschap (lees: zonder kappen te verwijderen). Ik kan hem echter niet vinden. Waarschijnlijk zie ik hem gewoon over het hoofd, vandaar mijn vraag of iemandhet precies weet te zeggen.

Ik heb de OBD-II lezer al op de Seat Arosa van m'n vrouw getest (de connector zat gewoon achter de asbak) en dat werkte perfect. Codes uitlezen en live-data (toerental, Lambda waarde, enz.).
Gebruikersavatar
Carthago
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 166
Lid geworden op: 24 jun 2007, 23:56
Locatie: Deventer

Bericht door Carthago »

LeonPG schreef:Ik had inderdaad al op mx-3.com gezocht. Daar werd gezegd dat het aan de passagierskant moest zijn. Volgens de wetgeving moet het binnen 3 foot (een meter) van de bestuurdersstoel zitten en het moet bereikbaar zijn zonder gereedschap (lees: zonder kappen te verwijderen). Ik kan hem echter niet vinden. Waarschijnlijk zie ik hem gewoon over het hoofd, vandaar mijn vraag of iemandhet precies weet te zeggen.

Ik heb de OBD-II lezer al op de Seat Arosa van m'n vrouw getest (de connector zat gewoon achter de asbak) en dat werkte perfect. Codes uitlezen en live-data (toerental, Lambda waarde, enz.).


Das grappig, wat kan je er precies allemaal mee? en wat koste die? Klinkt leuk en handig :)
1998 mx3 2.5i v6 KLZE
LeonPG
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 nov 2007, 12:41
Locatie: Gelderland

Bericht door LeonPG »

Heb dat ding via Ebay gekocht uit Hong Kong. Kostte iets van 4 tientjes inclusief verzending. Zoek maar eens op "EOBD 327", dan krijg je die dingen te zien. Werkt gewoon via USB. Ideaal om foutcodes uit te lezen. Daarnaast kan je ook live data bekijken, zoals motortoerental, lambdawaarde, temperaturen, enz. Je schijnt ook freezframes uit te kunnen lezen, dat zijn de actuele gegevens ten tijde van een storingsmelding.
LeonPG
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 nov 2007, 12:41
Locatie: Gelderland

Bericht door LeonPG »

Ben net ff langs de Mazdadealer gereden en kreeg daar te horen dat Mazda in Nederland pas vanaf 2000 de standaard 16-polige stekker heeft. De officiele Mazda uitleesapparatuur gebruikt de aansluiting onder de motorkap. Ben dus bang dat ik meer eens moet gaan kijken of ik een verloopstekkertje in elkaar kan prutsen. :cry: :cry: :cry:
Plaats reactie