Kooptips gelezen, toch nog een vraag!

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora's

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Raymond
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 130
Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:51

Kooptips gelezen, toch nog een vraag!

Bericht door Raymond »

Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje aangemeld op dit forum en lees hier regelmatig berichten over de MX-3. Binnenkort, in april waarschijnlijk, wil ik mijn huidige auto verkopen (VW Golf 1 Cabrio) en daarvoor in plaats een Mazda MX-3 V6 halen. Van thuis uit ben ik gewend dat Mazda een zeer betrouwbare auto is en dat blijkt ook maar weer uit onze huidige auto een Mazda 323f BG.

Echter.. nu mijn budget niet zo ruim zal zijn (2000-2500 euro) vraag ik mij af of het iets uit maakt om een V6 te kopen die al rond de 200.000km op het klokje heeft staan? Tot hoeveel km gaan deze V6 blokjes over het algemeen mee en hoe zit het dan met de betrouwbaarheid ervan?

Een andere vraag is, klopt het dat er roest kan ontstaan onder de achterruit. Ik las in een review op autoweek.nl dat iemand een MX-3 had waar roestvorming was ontstaan onder het gedeelte van de achterruit:

Veerpoten en veren zijn vrij kwetsbaar, voor de veren 2 maal vervangen aan beide zijden en achter roestten ze door de bovenkant heen door de hele grote achterruit waar het toch vrij vochtig kan worden na verloop van tijd.


Is dit een vaker voorkomend probleem of gewoon puur toeval???

Dat waren eigenlijk mijn 2 belangrijkste vragen.

Alvast bedankt,

Raymond!
Gebruikersavatar
BlackSheep
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2109
Lid geworden op: 13 dec 2005, 22:11
Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maastricht

Bericht door BlackSheep »

Hoi Raymond, goede keuze een mx-3 ;)

Denk dat het voorval waar jij op doelt een geval op zich is.
Er rijden namelijk hier genoeg wagens rond van over de 10 jaar met de orginele veren en veerpoten. Heb zelf ook 8 jaar met de orginele rondgereden, maar na verlagen begon 1 schokbreker een beetje te lekken, dus vervangen.

Over vocht door het grote achterraam zou ik me niet druk maken. Heb er zelf geen last van en wat ik hier zo hoor zijn er wel een paar leden die een beetje last hebben van vocht, maar daar zijn vaak andere oorzaken voor te vinden dan een groot achterraam.


Een mx-3 met 2 ton op de teller is niet zeldzaam. Volgens mij moet er nog makkelijk een ton bij kunnen, mits hij verder goed is onderhouden en er geen andere gebreken zijn. Ook een optie is om er een jaar of 2 in te rijden (30.000 - 60.000) en dan een KL-xx swap te doen. Heb je in de tussentijd mooi de tijd om te sparen en heb je daarna een mooie tijdloze sportieve wagen met ca. 200 pk.

Veel suc6 met je keuze, kijk ook maar eens regelmatig in het verkoop topic, hier worden ook geregeld wagens van leden aangeboden. Overal zijn deze goed onderhouden en zijn de prijzen best scherp.
Gebruikersavatar
SkyLined
New member
New member
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jan 2008, 10:42
Locatie: Den Helder / Alkmaar

Bericht door SkyLined »

Als je hem goed onderhoud en met respect behandelt kan ie enorm lang mee gaan.. mijne is van '92 en heeft al een mooi getal van 322.000 op de teller.. en rijd nog steeds als een MX3 ! optijd naar de garage voor onderhouds beurten e.d. doen wonderen.. maar laat je niet naaien door de garage's..
Emmm Ikssss Derieeejjjj !!!
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

SkyLined schreef:Als je hem goed onderhoud en met respect behandelt kan ie enorm lang mee gaan.. mijne is van '92 en heeft al een mooi getal van 322.000 op de teller.. en rijd nog steeds als een MX3 ! optijd naar de garage voor onderhouds beurten e.d. doen wonderen.. maar laat je niet naaien door de garage's..


wow... nice :mrgreen:

maar het is inderdaad wel zo. de V6 is mits goed onderhouden een zeer robuuste motor die wel wat kan hebben.

goed onderhouden en niet direct met een koude motor gaan stampen ( wat zowieso voor geen enkele motor goed is) en je kunt er inderdaad jaren plezier aan hebben..

op den duur kom je dingen tegen die je moet vervangen, mits de auto goed onderhouden is zullen deze dingen zich vaak niet in 1x uiten, waardoor je gelukkig niet ineens met een hele grote kostenpost zit.

voordeel is ook dat er een levendige handel in onderdelen is met de mx. men ziet toch wel in dat er vraag naar is, enige nadeel is dat dit de prijs wel beinvloed, dus waar je een onderdeel voor je VWtje kocht voor 10 euro moet je bij een mazda (mx3) toch wel in sommige gevallen in een meervoud hiervan denken.

EDIT:

slechte veren/veerpoten hoor ik niet veel over, dus dit is niet een kwaaltje wat veel voorkomt.

ook het vocht onder de achterruit kan ik me niks in bedenken, zolang de rubbers goed afsluiten zul je daar ook echt niet gauw tegen problemen aanlopen
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Raymond
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 130
Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:51

Bericht door Raymond »

Okee.. Bedankt voor jullie reacties.. Ik ben dus van plan om eerst mijn vw cabrio te verkopen.. beste dadelijk als het wat beter weer begint te worden.. en daarna eens te gaan kijken voor een (liefst zwarte) MX3. Ik zie zo nu en dan wel eens een paar interessante exemplaren voorbij komen op marktplaats of hier op het forum. Mijn voorkeur gaat er natuurlijk naar uit dat ik een auto van iemand van het forum of van een dealer koop. Dit omdat ik denk dat iemand van het forum er over het algemeen toch iets zuiniger mee is en omdat ik bij de dealer een garantie zou kunnen afdwingen!

Zodra het zover is zal ik het zeker hier melden..! Gelukkig zijn die zaken die ik in me eerste post vermeldde (mankementen aan de MX3 van autoweek) geen veel voorkomende zaken!

Groet!
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

houdt er wel rekening mee dat je met je ''beperkte'' budget van 2000-2500 euro niet altijd de beste mxjes kunt kopen.

je komt vaak in OF mxjes met achterstallig onderhoud of met hogere kmstanden.

nu is dat laatste niet een probleem, echter kom je met kmstanden rond de 2k ook weer bij andere problemen terecht ( slijtage van diverse onderdelen, is de distributie al vervangen)

dus zorg ervoor dat je kennis van zaken hebt als je gaat shoppen of neem iemand mee die enige technische kennis heeft en evt problemen snel doorziet. dit voorkomt dat je vlak na de aankoop ineens voor grote kosten staat..

voordeel van het kopen van een mx3 via het forum is dat je vaak iets meer een zekerheidje hebt dat deze goed onderhouden is en netjes is.
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
Carthago
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 166
Lid geworden op: 24 jun 2007, 23:56
Locatie: Deventer

Bericht door Carthago »

Houdt inderdaad rekening dat je met dat budget goed moet kijken wat je gaat kopen, vaak hebben de mx3's rond die prijs wel een paar minpuntjes, al zegt inderdaad onderhoudt het meeste, een mx3 uit 98 met 100.000 km op de teller kan ook een wrak zijn bij slecht onderhoudt en gebruik.

Maar bij goed opletten en zoeken kun je voor die prijs nog best een goede mx3 vinden hoor, ken iemand die ook in die prijsklasse er 1 heeft gekocht en dat ding was in zeer goede staat!
1998 mx3 2.5i v6 KLZE
Raymond
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 130
Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:51

Bericht door Raymond »

:) Kijk... fijn dat jullie me er op wijzen.. ik lees al een tijdje hier op het forum en ik heb dus ook al alle kooptips doorgespit! Op het moment dat ik ga kijken neem ik zeker iemand mee die erg veel verstand heeft van auto's en een mankement snel ziet! Natuurlijk kun je altijd pech hebben maar ik hoop dat ik na een tijdje zoeken toch wel een leuke auto zal vinden!

Overigens.. @turbulence.. je zei iets over de kosten van de onderdelen. We hebben thuis nog een auto Mazda 323F BG.. daarvan weet ik dat de onderdelen inderdaad niet goedkoop zijn.. het is echter wel zo dat er ook bijna nooit iets stuk gaat. Mijn Golfje van '87 wil nog wel eens iedere maand iets vervangen hebben... (al moet ik zeggen.. dat was vooral in het begin).. en dat loopt ook aardig in de kosten. Ik denk dat als ik een betrouwbare MX3 heb gevonden.. deze me niet schrikbarend meer zal gaan kosten dan de VW nu heeft gedaan. (Ik houd dan gewoon elke maand iets aan de kant in een extra potje voor onderhoud ed!)

Groet,

Raymond!
Plaats reactie