Schakelprobleem?

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
StefanV6
Pilot
Pilot
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 sep 2007, 20:04
Locatie: Heerhugowaard

Schakelprobleem?

Bericht door StefanV6 »

Als mijn auto koud is gaat hij:
Makkelijk in zijn 1e versnelling
2e en 3e versnelling, lijkt of er iets aanloopt (btje weestand)
4e en 5e: geen probleem.

Als ie warm is, is er niks aan de hand.

Wat kan dit zijn??

Is dit normaal??

Heeft 8 okt. grote beurt gehad, dus neem aan dat alle vloeistoffen zijn vervangen.
Gebruikersavatar
cootjev6
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 498
Lid geworden op: 06 mar 2007, 14:04
Locatie: Omg Noord Holland

Bericht door cootjev6 »

ik weet niet of ze met een grote beurt ook je versnellingsbakolie doen hoor, maar ik denk ook dat de buiten tempratuur op dit moment meespeelt door de kou is je olie misschien wat dikker en tempratuur verschil heeft ook z'n uitwerking op staal.
misschien dat het daarmee te maken heeft :roll:
Gebruikersavatar
woytek
Pilot
Pilot
Berichten: 633
Lid geworden op: 25 jan 2007, 13:31
Locatie: Nieuw Lekkerland

Bericht door woytek »

Heb ik ook een beetje, vooral bij 2. Als ik net wegrij en opschakel dan lijkt het alsof hij een beetje aanloopt, hij gaat stroef en een beetje hakkerig.
Afbeelding
Gebruikersavatar
StefanV6
Pilot
Pilot
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 sep 2007, 20:04
Locatie: Heerhugowaard

Bericht door StefanV6 »

Niet iets om zorgen over te maken dus?
Gebruikersavatar
cootjev6
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 498
Lid geworden op: 06 mar 2007, 14:04
Locatie: Omg Noord Holland

Bericht door cootjev6 »

ik denk idd dat je je daar niet echt zorgen om hoeft te maken hoor steef, ik heb in meerdere mx-ie's gereden die het zelfde hebben incl. die van mezelf ;)
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Is waarschijnlijk een synchroring (volgens mij heet ie zo). Deze zijn op een gegeven moment gewoon versleten en daardoor schakelt je auto moeilijker.

Aardig k*tklusje aangezien ie midden in de bak zit. Niet iets wat je zelf makkelijk kunt doen.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Fullsize
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 mei 2006, 22:22
Locatie: oldambt
Contacteer:

Bericht door Fullsize »

Bij onze bakken (k-serie) is mijn ervaring dat ze allemaal stroef van 1 naar 2 gaan bij deze temperaturen.
Er zijn bakken die dat makkelijker doen in koude toestand maar die passen niet op de k-serie. Als het met gekraak gepaard gaat dan kan het zijn dat je synchromesh ringen op zijn maar ga daar eerst maar niet vanuit.
Een keer verversen wil nog wel wat helpen. (Synthetische 75w90)
WRX, 3"full stainless, HKS SSQV, Apex'i TT, Zeitronix wideband, projectors, oil press temp& boost metering
Gebruikersavatar
StefanV6
Pilot
Pilot
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 sep 2007, 20:04
Locatie: Heerhugowaard

Bericht door StefanV6 »

Kraakt niet idd
Zal allemaal wel meevallen 8)
Bedank voor de reacties
LeonPG
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 nov 2007, 12:41
Locatie: Gelderland

Bericht door LeonPG »

Mazda kwaaltje. Mijn bak ('98-er, 70k gelopen) is ook geen toonbeeld van soepelheid. Hetzelfde geldt voor onze mx5. Daarbij moet je bij naar de 3e en 5e versnelling ook rustig opschakelen, anders voel je syncromesh ook protesteren. Ik zou me er niet al te druk over maken. Bij de mx5 scheelde het trouwens wel wat toen ik er betere olie in had gedaan, speciale olie van Croon voor probleembakken.
johnmichel
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1957
Lid geworden op: 09 jan 2006, 23:27
Locatie: Hamont(B)

Bericht door johnmichel »

Ik heb dit ook met mijn bak (mx6 bak) In zijn 3 hoor je hem egt ratelen.
Waar ik ook veel last en irrtatie van heb dat is als de versnellings pook in een versnelling staat. Dan kan je hem van links naar rechts bewegen.
Afbeelding
Plaats reactie