Pook los

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
mikeymx3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 20 okt 2007, 20:52

Pook los

Bericht door mikeymx3 »

Ik ben nieuw hier, heb afgelopen week een MX 3 gekocht uit '94. (v6)
Vandaag ineens vloog de pook los. Moet hem nu optillen om te schakelen. Doe ik dat niet dan komt hij er niet vast in. Als ik de pook hard omhoog trek zit hij weer 'redelijk' vast. Echt vreemd.
Omdat ik zelf niet zo heel veel kijk heb op auto's vraag ik het hier.
Verder echt een hele relaxe auto!

Groetûh
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

allereerst welcome!!

goeie keuze die je gemaakt heb met de mx.. je probleem komt wel eens voor en er is een oplossing voor:

http://www.mazdamx-3.nl/forum/viewtopic.php?t=1990

er bestaan zoals daar staat 2 oplossingen of een nieuw rubber of zo'n ophangbeugel maken..

indien er nog vragen zijn, gewoon stellen, maak ook even een profiel aan op de homepage en voeg wat fotos van je mx toe.. ( http://www.mazdamx-3.nl/members/loging/login.php )

veel plezier hier

succes
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
mikeymx3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 20 okt 2007, 20:52

Bericht door mikeymx3 »

Bedankt voor deze reactie. Is dit voor een beginner goed zelf op te lossen of is een brug o.i.d. noodzakelijk? Is er vanaf de onderkant in een keer bij te komen of moet er het e.e.a. los gemaakt worden?

Ik zie graag de reactie tegemoet,

Bedankt!
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

zie ook in dat topic de reactie van marcx3..

brug of put lijkt me wel erg handig, auto op krik of oprijbokjes kan ook maar lijkt me niet echt fijn werken...
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Bekend probleem...

Is mij helaas ook overkomen met het plaatsen van een short-shifter.

Het is niet per se nodig om zo'n beugel te gebruiken.

Zelf heb ik een soort spaanplatenkit gebruikt om de 2 delen weer aan elkaar vast te maken. Dan duw je beide delen van de eerste foto (uit het topic dat Turbulence heeft aangegeven) Weer goed in elkaar en laat je het pookgedeelte een heel klein beetje zakken (zo zit het orgineel ook)

Vervolgens heb ik aan de onderkant een blokje hout tussen dat gedeelte en mijn uitlaat gezet om alles op zijn plaats te houden. Wat kit ertussen en dagje laten drogen. Klaar is Kees 8)
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
cootjev6
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 498
Lid geworden op: 06 mar 2007, 14:04
Locatie: Omg Noord Holland

Bericht door cootjev6 »

ik heb ook al precies het zelfde probleem gehad en naar mijn weten is er ook het probleem dat de stalen koker waar dat bovenste rubber in vast zit in de loop de jaren gaat slijten waardoor je pook steeds naat beneden valt.
ik heb dit opgelost door dat rubber vast te zetten met een hele dure en sterke vloeibare pakking en dat werkt echt perfect.
het is 10 minuten werk en je heb geen brug of wat dan ook nodig.
Gebruikersavatar
mikeymx3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 20 okt 2007, 20:52

Bericht door mikeymx3 »

Ik heb het dus na laten kijken...
Wat blijkt is dat de gehele pook naar beneden dondert met alles erop en eraan. Hij schiet alsware uit zijn positie.
Onze 'prive' monteur was niet op de hoogte van de speciale 'ophangbeugels' die de boel op zijn plaats houden.
Het is dus inderdaad zo dat ik hetgeen heb wat hierboven is beschreven. Moeten die beugels helemaal vanuit de US komen?
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

of zelf lassen ;)

was toen tijd geleden topic over en een groupbuy, maar dat is al mooie tijd terug...

ik zou dus zelf eens kijken hoe het loshangt en waar je evt iets kan fabriceren zodat het blijft hangen... beetje logisch nadenken en goed kijken waar het probleem zit dan moet het wel lukken!
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
raymondmx-3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 nov 2005, 22:50
Locatie: vaals

Bericht door raymondmx-3 »

ik zelf heb dit zelfde probleem ook steeds gehad dat de pook helemaal eruit viel en dan op de uitlaat lag.

heb dit op een hele snele manier opgelost: doormiddel van een lasapparaat heb ik hem met een paar punten vastgezet aan het rechthoekige plaatje aan de onderkant van de wagen.

is dan ook weer redelijk snel losgemaakt als je bv een short-shifter wilt plaatsen ofzo.
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Persoonlijk zou ik toch echt voor de kit gaan.

Als je het vastlast of met een beugel vastzet komen de trillingen direct daarop te staan.
Kit vangt dit op en is dus minder belastend.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Plaats reactie