Pagina 1 van 1

Motor probleem

Geplaatst: 06 dec 2005, 16:55
door MDC
Heb problemen met mijn MX3. Het probleem is dat hij met de toeren gooit en dat hij soms helemaal wegvalt en dan niet meer te starten is. Waarschijnlijk hebben de genen die de laatste keer op de meeting waren wel gemerkt dat hij niet optimaal liep.

Ik heb zelf al lopen zoeken naar het probleem en enkele aanpassingen gedaan om het te verhelpen maar helaas mocht dit niet werken.

Wat heb ik momenteel gedaan:

1. ander accu (yellowtop).
2. andere bougies
3. lambda sonde gecontroleerd
4. nieuwe pijp tussen de cat en spruitstuk
5. Nieuwe luchtslang tussen de motor en powerfilter (zaten scheurtjes in).
6. starmotor gecontroleerd.
7. bougiekabels gecontroleerd.

Voor mij is het einde nu toch wel een beetje zoek en ik hoop dat er enkele techneuten tussen zitten op de site die nog andere ideen hebben waar het probleem zich kan bevinden.

De motor slaat veel met de touren als hij net heeft gereden en hij opnieuw wordt gestart gooit hij de touren meteen naar 2100 touren en slaat hij af. Daarna is hij even dood en naar even rust pakt hij dan weer maar ruikt dan naar benzine. Mocht hij wel pakken dan stottert hij gigantisch met de uitlaat en valt dan steets bijna weg. Zelfs toen ik afgelopen zondag van de snelweg afkwam en hem in zijn 3 gooide begon hij te haperen.

Geplaatst: 06 dec 2005, 17:31
door crazyarjan
Ja wat er aan de hand kan zijn kan ik zo niet zeggen...

dan kan je beter even de auto bij je mazda dealer afzetten en vragen of zij het een en ander voor je uit willen zoeken.
en daar je probleem voorleggen..

Geplaatst: 06 dec 2005, 18:43
door bramx3
fijn dat je ff erbij zet wat je al nagekeken hebt .
heb ook zo een soort geval gehad .
bij mij lag t aan de lucht massa meter .
had ongeveer de zelfde symptomen als jij nu hebt .

maar een vacuĆ¼m slang kan denk ik ook de oorzaak zijn

Geplaatst: 06 dec 2005, 19:19
door MDC
Nou maandag gaat hij naar de garage. Voor mijzelf vindt ik het erg storend maar ik wil het overige verkeer er ook niet door hinderen. Het is echt een tering probleem zo.

@ bramx3: hoe ben jij achter het probleem gekomen?

Is het ook mogelijk dat de brandstoffilter niet helemaal optimaal meer is (zat ik me net te bedenken)?

Ik hoop dat ik maandag meer duidelijkheid krijg over het motor gedeelte want wegdoen doe ik hem niet, dan maar een andere motor of iets dergelijks maar m'n MX gaat de deur niet uit.

Geplaatst: 06 dec 2005, 20:04
door xedos
maar m'n MX gaat de deur niet uit!! Kijk dat horen we graag natuurlijk ;)

wat betreft het probleem. Het zou inderdaad wat bram al zegt aan je luchtweger kenne liggen.Bij mij ging ie ook raar doen, bleek ook een defecte luchtweger te zijn na heel lang zoekke.Ben er achter gekomen bij de apk met een Co van 11% :blink: Vaak gaan ze kapot door de openluchtfilters.Meeste ontkenne dat maar is toch in de praktijk al diverse keren bewezen.Heb jij ook een k&n of greenair? Bij de Mazda halen ze die als eerste eraf en kijken ze verder.

Geplaatst: 06 dec 2005, 20:09
door MarcX3
xedos schreef:maar m'n MX gaat de deur niet uit!! Kijk dat horen we graag natuurlijk ;)

wat betreft het probleem. Het zou inderdaad wat bram al zegt aan je luchtweger kenne liggen.Bij mij ging ie ook raar doen, bleek ook een defecte luchtweger te zijn na heel lang zoekke.Ben er achter gekomen bij de apk met een Co van 11% :blink: Vaak gaan ze kapot door de openluchtfilters.Meeste ontkenne dat maar is toch in de praktijk al diverse keren bewezen.Heb jij ook een k&n of greenair? Bij de Mazda halen ze die als eerste eraf en kijken ze verder.


En hoe zit dat dan met inlegfilters? Ik heb er een K&N inlegfilter in zitten of maakt dat niet uit

Geplaatst: 06 dec 2005, 20:31
door xedos
Met inlegfilters is het risico naar mijn mening minder omdat deze niet direct met de buitenlucht in aanraking is.De filters laten blijkbaar veel vuil door en kleeft aan de gevoelige warmtedraad van de luchtweger waardoor de weerstand hoog word, dit meet de computer en krijgt dus verkeerde waardes.Hoge weerstand betekend dat de aangezogenluchttemp. bijvoorbeeld -40 graden is. Terwijl het buiten bijvoorbeeld +20 graden is. En dat er dus meer brandstof ingespoten moet worden.Te veel brandstof dus en daardoor afslaan en of slecht lopen.Bij mij was het zelfs zo dat ik het openluchtfilter eraf haalde en de originele erop zetten en het Co daalde naar 7% Deed verder niks.Maargoed de luchtweger was dus onherstelbaar kapot door vervuiling.Sindsdien heb ik een hekel aan openluchtfilters.Niet meer vermogen maar meer ellende.Ook Mazda kent vele problemen met dit soort filters.Is bekend bij de importeur!