Pagina 1 van 2

Veerpoot draaien

Geplaatst: 25 mei 2005, 21:38
door RazorMX-3
Heeft iemand hier wel eens geprobeerd om zijn veerpoot te draaien?? Er zitten namelijk 4 standen op die te maken hebben met camber en caster. Je kan dit nalezen in het handboek http://www.mx-3.com/95manual/index.cfm Op bladzijde R-008. Weet iemand waar dit voor is, en wat voor een effect gaat hebben??

Geplaatst: 25 mei 2005, 22:12
door turbulence
de camber is toch de hoek waaronder je banden dan komen te staan..

heeft dit weer niet iets te maken met de wegligging/bochtengedrag van je auto?

lijkt me wel een precies werkje, voor je het weet is je mx een ongeleid projectiel

Geplaatst: 26 mei 2005, 12:04
door Marcel_mx3
http://www.rctek.com/handling/index.html

Dat is een site over modelbouw autotjes....
is wel grappig als je meer over de basis begrippen wilt lezen..

Geplaatst: 26 mei 2005, 19:01
door martinenijenhuis
turbulence schreef:de camber is toch de hoek waaronder je banden dan komen te staan..

heeft dit weer niet iets te maken met de wegligging/bochtengedrag van je auto?

lijkt me wel een precies werkje, voor je het weet is je mx een ongeleid projectiel


Helemaal goed :bier:

Groetjes M&M

Geplaatst: 26 mei 2005, 20:36
door bramx3
Marcel_mx3 schreef:http://www.rctek.com/handling/index.html

Dat is een site over modelbouw autotjes....
is wel grappig als je meer over de basis begrippen wilt lezen..



niet der helemaal bij marcel ?? :mrgreen:

Geplaatst: 26 mei 2005, 23:05
door Marcjuh
Ja wel hoor, als je goed kijkt op die website kan je lezen wat de gevolgen zijn als je de hook van je wielen aanpast. ( en dat was tocht echt de vraag )

Geplaatst: 27 mei 2005, 13:06
door bramx3
ging toch om de veerpoten van de mx ?
marcel had t over model auto's ;)
nu heb ik nog niet op die site gekeken :$

maar dan zal t daar wel op staan :mrgreen:

Geplaatst: 27 mei 2005, 15:40
door Qinx
tupke schreef:ging toch om de veerpoten van de mx ?
marcel had t over model auto's ;)
nu heb ik nog niet op die site gekeken :$

maar dan zal t daar wel op staan :mrgreen:


Voor het begrip camber maakt het niet uit hoe groot de auto is hè....

Geplaatst: 27 mei 2005, 21:27
door Marcel_mx3
Ik word weer goed bij gestaan :)

Nee inderdaad ik was niet in de war, ik weet dat die site over modelbouw gaat.
Maar juist daarom zijn de basis begrippen van camber / caster lekker simpel uitgelegd.


Overgens raad ik je niet aan hier mee te gaan expirimenteren,
aangezien het zeker ten koste zal gaan van je banden.

Op het circuit worden banden vaak wel aangepast naar een negatief camber :
Afbeelding

Zodat je in de bochten (bij het over hellen van de auto) meer rubber op het asfalt hebt.
Hierdoor zal je dus meer grip hebben, en dus harder door bochten heen kunnen.
Echter zullen je banden, door het normaal rijden (veelal rechtdoor), niet gelijkmatig slijten. en dus korter mee gaan.

Overgens krijg je dit effect ook wanneer je de auto verlaagd.
vandaar dat vaak word aangeraden de auto uit te laten lijnen na het verlagen.


(Is het nu weer goed Tupke ;) )

Geplaatst: 28 mei 2005, 03:07
door bramx3
jazeker :lol:

en dat van dat uitlijnen klopt ja ..
heb na t verlagen vergeten me mx uit te laten lijnen .
gevolg : voorbandjes op korte termijn schuin afgesleten .. :roll: