Motor ratelt???
Moderator: Moderators
Motor ratelt???
Hoi,
Ik zal me eerst ff voorstellen.
Ben Jori ben 20 jaaren kom uit Leiden.
mijn vraag is:
ik weet dat als je tikjes in de motor hoort (alleen als ie stationair draait) dat je dat op kan lossen met synthetische olie maar.....
als ik 's morgens mijn auto start dan ratelt ie als de ziekte er komen echt gigantisch harde tikken uit en dat voor een seconde of 4 en dat loopt ie weer normaal, wat kan dit zijn???
mazda MX-3 1.8v6 km:154.000
pics: http://home.planet.nl/~harte456
Mazzel,
Jori.
Ik zal me eerst ff voorstellen.
Ben Jori ben 20 jaaren kom uit Leiden.
mijn vraag is:
ik weet dat als je tikjes in de motor hoort (alleen als ie stationair draait) dat je dat op kan lossen met synthetische olie maar.....
als ik 's morgens mijn auto start dan ratelt ie als de ziekte er komen echt gigantisch harde tikken uit en dat voor een seconde of 4 en dat loopt ie weer normaal, wat kan dit zijn???
mazda MX-3 1.8v6 km:154.000
pics: http://home.planet.nl/~harte456
Mazzel,
Jori.
ik had het ook als ik m`n wagen een aantal dagen niet gebruikt had.
er zat toen 10w40 in
ik heb er nu 5w30 ingegooid en ik heb er tot nu toe geen last meer van gehad
bij mij waren de tikken niet echt hard ofzo
en hooguit 2 sec.
het zal waaschijnlijk wel de kleppen zijn of de klepstotters die even zonder olie zitten
volgens mij kan het geen kwaad.
het is alleen een vervelend geluid
ps.
was jij op het transferium vrijdag??
want ik ben er bijna elke week
er zat toen 10w40 in
ik heb er nu 5w30 ingegooid en ik heb er tot nu toe geen last meer van gehad
bij mij waren de tikken niet echt hard ofzo
en hooguit 2 sec.
het zal waaschijnlijk wel de kleppen zijn of de klepstotters die even zonder olie zitten
volgens mij kan het geen kwaad.
het is alleen een vervelend geluid
ps.
was jij op het transferium vrijdag??
want ik ben er bijna elke week
Als dit het geval is dan kan het nooit goed zijn.. !!!!Marcjuh schreef:sander schreef:het zal waaschijnlijk wel de kleppen zijn of de klepstotters die even zonder olie zitten
Nee het klopt wel. Klepstoters moeten zich altijd effe vullen met olie en daardoor gaan ze even een seconde of twee tikken. Dit kan opzich geen kwaad.
Greetz Luna
bedankt voor het slotje maar ik bedoelde dus wat anders, hier vroeg ik of het kwaad kon dat bij het starten de motor hard ratelt maar sindsdien gaat ie ook heel hard ratelen tijdens het rijden net als vandaag was de motor niet om aan te horen en dat vroeg ik in de andere topic (sorry hoor maar het was een andere vraag) dus misschien dat iemand alsnog antwoord kan geven op mijn vraag,
alvast bedankt
alvast bedankt
Hmm, ik denk dat je er echt even voor naar de garage moet als je het niet vertrouwt... "ratelen" kan voor iedereen namelijk iets anders betekenen. Ter illustratie: In mijn 323f zit een mechanische overbrenging voor de snelheidsmeter. Als die in de loop van de tijd wat uitdroogt, maakt die een tering herrie dat wil je niet weten (gaat meestal over als de motor warm wordt, maar als het zoals in Stockholm -20 is, dan blijft het rustig een hele rit duren :-?) Dat kan dus in principe geen kwaad, maar door de herrie die er vanaf komt, hebben we al veel vragen op het forum gehad "M'n motor ratelt".
Overigens kan bovenstaande bij jou het probleem niet zijn omdat het mechanische stuk van de 323f in een MX-3 blijkbaar is vervangen door een electronische manier van doorgifte. (Ik weet niet of dat bij alle MX-3en is, misschien dat bij oudere modellen wel een mechanische snelheidsmeter ingebouwd is?) Ik wil alleen maar zeggen dat het op een forum heel moeilijk is om een geluid te beoordelen.
Overigens kan bovenstaande bij jou het probleem niet zijn omdat het mechanische stuk van de 323f in een MX-3 blijkbaar is vervangen door een electronische manier van doorgifte. (Ik weet niet of dat bij alle MX-3en is, misschien dat bij oudere modellen wel een mechanische snelheidsmeter ingebouwd is?) Ik wil alleen maar zeggen dat het op een forum heel moeilijk is om een geluid te beoordelen.
Tikkende motor
Hoi,
Het tikken is een meer voorkomend probleem bij een MX3 V6
Hier is een modificatie voor geweest, heeft te maken met de schotel van je nokas tandwielen. Door onvoldoende veerspanning van de schotelveer gaan de dubble tandwielen van het nokkenastandwiel onderling verspringen, met als gevolg het nokkelende metaalachtige geluid. Het geluid is het beste hoorbaar bij een normale bedrijfstemperatuur van de motor en bij een toerental van ongeveer 1250 omw/min (stationair)
Dit kunnen ze bij de garage vrij makkelijk voor je maken, let er wel op dat ze niet de schotel vastlassen!! dit mag niet meer gebeurde wel vaak!!!
Greetz
(Deze tikkjes hoor je om de 3 sec.) en is geen rattel geluid! als je dit wel hebt dan zou ik zeker naar je garage gaan!
bas
Het tikken is een meer voorkomend probleem bij een MX3 V6
Hier is een modificatie voor geweest, heeft te maken met de schotel van je nokas tandwielen. Door onvoldoende veerspanning van de schotelveer gaan de dubble tandwielen van het nokkenastandwiel onderling verspringen, met als gevolg het nokkelende metaalachtige geluid. Het geluid is het beste hoorbaar bij een normale bedrijfstemperatuur van de motor en bij een toerental van ongeveer 1250 omw/min (stationair)
Dit kunnen ze bij de garage vrij makkelijk voor je maken, let er wel op dat ze niet de schotel vastlassen!! dit mag niet meer gebeurde wel vaak!!!
Greetz
(Deze tikkjes hoor je om de 3 sec.) en is geen rattel geluid! als je dit wel hebt dan zou ik zeker naar je garage gaan!
bas