Mazda MX3 1.6 16v uit 1998, opknapper
Moderator: Moderators
Mazda MX3 1.6 16v uit 1998, opknapper
Dag allen,
We hadden nog beloofd om foto's etc. te plaatsen van onze opknapMX3, bij deze. Eerst maar even een verhaaltje over het hoe en wat van deze MX3
We hadden al een tijd het idee om samen een auto op te knappen, voor de fun, toen vier weken terug Koen's zwager zei dat hij zijn niet-lopende MX3 1.6 16v uit '98 wel wilde verkopen voor sloopprijs. Nou, die kans grepen we en we zijn op een zaterdagmorgen met een enorme aanhanger van Nieuwleusen (bij Zwolle) naar Rotterdam gereden. Daar aangekomen bleek de auto nog wel te lopen (voor zover je dat lopen kunt noemen) maar hij zag er niet zo netjes meer uit, en het blok zou ook het een en ander aan moeten gebeuren (in ieder geval al 20.000 km gelopen zonder enkel onderhoud). Dus wij een welrijdende Mazda meenemen voor sloopprijs
Thuis aangekomen hebben we er even naar gekeken, en het volgende moet er in ieder geval aan gebeuren om er weer een geldige APK op te krijgen (de recente is er door de een of andere Piet opgezet voor een beetje geld):
- Veerpoot LA vervangen
- Handrem nakijken
- Linker koplampunit vervangen
- Verstelbaarheid van de lampen fiksen
- Kleppakking vervangen
- Kenteken voor vastzetten, achter het kentekenlampje vervangen
- Beurtje (filters, olie, bougies, etc.)
Dit gaan we in ieder geval doen, en de deuk aan de passagierskant er uit halen (als je de deur nu open/dicht doet, gaat er een blikken kanon af). Hierna gaan we beslissen of we hem ook geheel strak maken, over laten spuiten en het in- en exterieur gaan veranderen.
Ik denk dat we het niet echt beter hadden kunnen treffen, een prachtige auto en spotgoedkoop.
We zullen een keer per week/twee weken een update geven van de werkzaamheden, en na deze post even een korte post wat er tot nu toe is gebeurd. Hierbij de foto's:
We hadden nog beloofd om foto's etc. te plaatsen van onze opknapMX3, bij deze. Eerst maar even een verhaaltje over het hoe en wat van deze MX3
We hadden al een tijd het idee om samen een auto op te knappen, voor de fun, toen vier weken terug Koen's zwager zei dat hij zijn niet-lopende MX3 1.6 16v uit '98 wel wilde verkopen voor sloopprijs. Nou, die kans grepen we en we zijn op een zaterdagmorgen met een enorme aanhanger van Nieuwleusen (bij Zwolle) naar Rotterdam gereden. Daar aangekomen bleek de auto nog wel te lopen (voor zover je dat lopen kunt noemen) maar hij zag er niet zo netjes meer uit, en het blok zou ook het een en ander aan moeten gebeuren (in ieder geval al 20.000 km gelopen zonder enkel onderhoud). Dus wij een welrijdende Mazda meenemen voor sloopprijs
Thuis aangekomen hebben we er even naar gekeken, en het volgende moet er in ieder geval aan gebeuren om er weer een geldige APK op te krijgen (de recente is er door de een of andere Piet opgezet voor een beetje geld):
- Veerpoot LA vervangen
- Handrem nakijken
- Linker koplampunit vervangen
- Verstelbaarheid van de lampen fiksen
- Kleppakking vervangen
- Kenteken voor vastzetten, achter het kentekenlampje vervangen
- Beurtje (filters, olie, bougies, etc.)
Dit gaan we in ieder geval doen, en de deuk aan de passagierskant er uit halen (als je de deur nu open/dicht doet, gaat er een blikken kanon af). Hierna gaan we beslissen of we hem ook geheel strak maken, over laten spuiten en het in- en exterieur gaan veranderen.
Ik denk dat we het niet echt beter hadden kunnen treffen, een prachtige auto en spotgoedkoop.
We zullen een keer per week/twee weken een update geven van de werkzaamheden, en na deze post even een korte post wat er tot nu toe is gebeurd. Hierbij de foto's:
Wat we de afgelopen 2 weekenden aan de auto hebben gedaan:
- De auto flink schoongemaakt (het was een beest, echt, zo erg hoop ik nooit meer mee te maken, inclusief schimmel, jaren oude dropjes en fruit dat op LowLands genuttigd had moeten worden)
- Linker koplamp vervangen
- Blok zo goed als mogelijk vrij gemaakt van gelekte olie
De koplamp vervangen, ach dat doen we zo even dachten we. Toen kwamen we erachter dat je de hele bumper los moest hebben en dat de meeste schroeven nogal verroest waren. Uiteindelijk hebben we er daar maar één van hoeven uit boren dus dat scheelt. Een sloop vinden waar een MX3 stond viel ook nog tegen, pas bij de 9e sloop in de omgeving was het bingo. Daar hebben we dus voor een zacht prijsje de unit opgehaald. Die is inmiddels gemonteerd.
Wat ook erg leuk was, was dat de enige sleutel met chip afgebroken was en nog in het contactslot zat voor een deel. Lang leve secondenlijm en geduld. Vandaag vonden we een zaakje in Amsterdam dat dit soort sleutels met chip kan namaken van een afgebroken sleutel voor een euro of 20-30. De restanten zijn inmiddels dus op de post gegaan.
We zijn er ook achter gekomen dat de motorkap nogal aan het roesten is. Volgend weekend maar eens op zoek naar eenzelfde tint rode motorkap, of een zwarte als de rode onvindbaar is.
Je zult waarschijnlijk denken, goh wat weinig gedaan in 2/3 weken. Dat komt deels omdat dit onze eerste opknapauto is en dingen toch meer tijd kosten dan we aanvankelijk dachten (eerst schatten we de opknaptijd op 2 maand, nu eerder op 3-5, en deels hierdoor:
Daarbij werken we er eigenlijk alleen in de weekenden aan ivm werk
- De auto flink schoongemaakt (het was een beest, echt, zo erg hoop ik nooit meer mee te maken, inclusief schimmel, jaren oude dropjes en fruit dat op LowLands genuttigd had moeten worden)
- Linker koplamp vervangen
- Blok zo goed als mogelijk vrij gemaakt van gelekte olie
De koplamp vervangen, ach dat doen we zo even dachten we. Toen kwamen we erachter dat je de hele bumper los moest hebben en dat de meeste schroeven nogal verroest waren. Uiteindelijk hebben we er daar maar één van hoeven uit boren dus dat scheelt. Een sloop vinden waar een MX3 stond viel ook nog tegen, pas bij de 9e sloop in de omgeving was het bingo. Daar hebben we dus voor een zacht prijsje de unit opgehaald. Die is inmiddels gemonteerd.
Wat ook erg leuk was, was dat de enige sleutel met chip afgebroken was en nog in het contactslot zat voor een deel. Lang leve secondenlijm en geduld. Vandaag vonden we een zaakje in Amsterdam dat dit soort sleutels met chip kan namaken van een afgebroken sleutel voor een euro of 20-30. De restanten zijn inmiddels dus op de post gegaan.
We zijn er ook achter gekomen dat de motorkap nogal aan het roesten is. Volgend weekend maar eens op zoek naar eenzelfde tint rode motorkap, of een zwarte als de rode onvindbaar is.
Je zult waarschijnlijk denken, goh wat weinig gedaan in 2/3 weken. Dat komt deels omdat dit onze eerste opknapauto is en dingen toch meer tijd kosten dan we aanvankelijk dachten (eerst schatten we de opknaptijd op 2 maand, nu eerder op 3-5, en deels hierdoor:
Daarbij werken we er eigenlijk alleen in de weekenden aan ivm werk
Ziet er nog niet eens zo slecht uit! Lak lijkt zelfs nog best goed . Weet je al waardoor hij niet helemaal lekker loopt? Puur het gebrek aan verse olie of is er meer mis?
Voor de rest valt hetgene wat er nog moet gebeuren ook wel mee zo te zien! Je hebt in ieder geval een geweldige auto als je hem opgeknapt krijgt.
Voor de rest valt hetgene wat er nog moet gebeuren ook wel mee zo te zien! Je hebt in ieder geval een geweldige auto als je hem opgeknapt krijgt.
WesleyK schreef:Ziet er nog niet eens zo slecht uit! Lak lijkt zelfs nog best goed . Weet je al waardoor hij niet helemaal lekker loopt? Puur het gebrek aan verse olie of is er meer mis?
Voor de rest valt hetgene wat er nog moet gebeuren ook wel mee zo te zien! Je hebt in ieder geval een geweldige auto als je hem opgeknapt krijgt.
Als je wilt zal ik morgen of na pasen even een paar foto's/lijstje van de uiterlijke tekortkomingen sturen, op deze foto's ziet ie er inderdaad netjes uit, maar van dichtbij is het toch wat minder. In hartje Rotterdam hebben ze nog wel eens de neiging om andermans auto tegen de jouwe te parkeren.
- martinenijenhuis
- Super-Pilot
- Berichten: 3346
- Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
- Locatie: Dronten
martinenijenhuis schreef:haha leuk project, goed bezig
Maar een goede rode motorkap vinden moet geen probleem zijn!
Succes mannen
Groetjes M&M
Thanks!
Een goede motorkap is niet echt een probleem, een rode ook niet, maar de goede kleur rood is wat lastiger (we zijn er nu twee op de sloop tegengekomen die beiden goed verkleurd waren helaas). Maar we hopen er een te vinden
Vandaag 4 veerpoten opgehaald bij Dennis_MX3. Heel leuk om 85 km te rijden met een navigatiesysteem uit 2004. Denkt dat ding dat we met 170 door het weiland jakkeren, idioot. Uiteindelijk zijn we er wel gekomen en de terugweg ging een stuk sneller Vandaag ook het beurtpakket opgehaald (filters, bougies, etc.):)
Over de sleutels... die zaak in Amsterdam zei aan de telefoon dat het 20-30 euro per sleutel zou zijn. Blijkt het ineens 45 euro per sleutel te zijn + 10 euro (!!) verzendkosten (postzegels en enveloppen zijn kennelijk schaars daar) te zijn Dan zeg je dat ie er maar 1 hoeft te maken maar dat kan dus niet, want hij heeft er al 2 gemaakt en moet dus maar 'even 100 euro overmaken' voor hij ze terugstuurt. Het is dat Amsterdam meer dan anderhalf uur rijden is, maar dat doen we dus ook niet weer via de post
Over de sleutels... die zaak in Amsterdam zei aan de telefoon dat het 20-30 euro per sleutel zou zijn. Blijkt het ineens 45 euro per sleutel te zijn + 10 euro (!!) verzendkosten (postzegels en enveloppen zijn kennelijk schaars daar) te zijn Dan zeg je dat ie er maar 1 hoeft te maken maar dat kan dus niet, want hij heeft er al 2 gemaakt en moet dus maar 'even 100 euro overmaken' voor hij ze terugstuurt. Het is dat Amsterdam meer dan anderhalf uur rijden is, maar dat doen we dus ook niet weer via de post
Steon schreef:martinenijenhuis schreef:haha leuk project, goed bezig
Maar een goede rode motorkap vinden moet geen probleem zijn!
Succes mannen
Groetjes M&M
Thanks!
Een goede motorkap is niet echt een probleem, een rode ook niet, maar de goede kleur rood is wat lastiger (we zijn er nu twee op de sloop tegengekomen die beiden goed verkleurd waren helaas). Maar we hopen er een te vinden
Dat zal met rood niet meevallen inderdaad. Maar met licht kleurverschil moet je dit wel weg zien te krijgen met een goede detailbeurt. Zeker met rood levert een goede polijstbeurt altijd erg veel vooruitgang op .