FAQ / How-to Remmen upgrade
Moderator: Moderators
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer:
FAQ / How-to Remmen upgrade
Voor remmen
Sommige mensen willen graag hun remmen upgraden maar hebben niet het geld voor een KSport bigbrake kit.
Voornamelijk met dank aan Wytbishop & Weede_klze en anderen van Mx-3.com
Nu bestaat er een goedkopere oplossing.
Eigenlijk zijn er 3 opties welke ik verder zal uitleggen.
Basis:
- Mazda 323f v6 hubs
- 323v6 of Mx3 wiellagers (OEM mazda nr B45533047DMV)
- Indien nodig ringen die lagers in hub houden (OEM mazda nr B21M33048 14euro p/st)
- 03/'93+ fuseekogels (Moog K8773)
- Remvloeistof
- Eventueel Stalen remleidingen
Verschillende schijfopties. (Mixen tussen schijf en remklauw opties is niet volledig uitgezocht).
- Standaard (4x100) 257mm
- 323f v6 (5x114.3) 274mm
- Mazda Mx5 NB schijven (4x100) 270mm
- Mazda 6 schijven (5x114.3) 275/283mm
(centreer spacer nodig)
- Mini Cooper S (4x100) 294mm Getest; past niet
Je kan schijven van elke maat omboren naar een andere maat.
Optie 1 (subaru / mazda)
Geen slijpen nodig
Om gebruik te maken van deze 2 zuiger (per kant) remklauwen moeten er een paar dingen gevonden worden.
- Subaru Legacy Turbo '94 remklauwen.
Het is belangrijk dat er 1 bout en 1 geleide pen op de klauwen zitten. Type AD602T.
- Mazda 626 '88-'91 /eerste generatie Ford Probe. Remklauw bracket
- Remblokken moeten de bracket passen
Je hebt de geleide pen van de Subaru nodig die op de Mazda brackets gezet moet worden.
De Mazda bracket zorgt er echter voor dat het niet volledig recht uitgelijnt is met de (oem) remschijf.
Hiervoor heb je een kleine afstandsring nodig (2mm is goed)
Het probleem hierbij is dat de Subaru klauw erg moeilijk te vinden is.
Dit zijn in ieder geval de Amerikaanse referenties
1991-1994 Legacy Turbo: DB1219?/ D563
1996-2002 Legacy: D721
2002-2006 Legacy: D929
1998-2001 Impreza RS: D721
2003-2007 Impreza: D 929
1/2002-7/2002 WRX: D 721
8/2002-2005 WRX:: D 929
Dit zijn een paar klauwen van een Impreza uit 1996, maar deze zijn niet goed.
Optie 2 (Millenia / Xedos 9)
Om deze klauwen met 2 zuigers per kant te installeren moet je het volgende doen:
Bracket van de Millenia klauw aanpassen
De bracket van de millenia remklauw raakt net de hub. De bracket moet dus iets aangepast worden.
Tevens zijn de bouten van de Millenia brackets iets groter, dus bij de hub van de 323v6 moet het gat iets opgeboord worden. (ik geloof boor 14)
- Millenia Remklauwen AD43t 3x6 met bracket 4301. (ben ik tegen gekomen).
- Millenia / Xedos 9 remblokken
Om de brackets van de Millenia aan te passen kan het handig zijn om een soort markering aan te brengen. Hier zie je wat vet, maar je kan ook iets van kopervet of ander spul erop smeren.
Als het er maar voor zorgt dat je ziet waar de bracket de hub raakt.
323f v6 hub zonder 5x114.3
Passend Millenia Remklauw
Bij deze optie heb je maximaal de mogelijkheid om een 270mm remschijf (of oem 256mm te nemen)
Optie 3 (Mazda 6)
De mazda 6 remklauwen hebben 1 hele grote zuiger per kant. Niet 2 zoals bij optie 1 en 2.
- Mazda 6 remklauwen (type 1 werkt zo ie zo, type 2 weet ik niet 100%)
- Mazda 6 remschijven. Type 1=275mm Type 2=283mm
- Remblokken passende bij de klauwen die je hebt gekocht
Een type 1 Mazda6 remklauw
Deze remklauwen zijn een directe plug&play op de 323fv6 hub.
Het enige probleem wat er is, is dat je een spacer nodig hebt om de Mazda6 remschijf goed uitgelijnd te krijgen.
Nog even een paar vergelijkingsfoto's.
Origineel, optie 1 en optie 3
Optie 2 en optie 3.
Hierbij zijn beide klauwen ongeveer even groot. Millenia maakt gebruikt van 2 zuigers terwijl de Mazda 6 gebruik maakt van 1 grotere zuiger.
Ook het oppervlak van de remblokken is nagenoeg gelijk.
Na je gemaakt remklauw & remschijf keuze moet je er eerst voor zorgen dat je nieuwe wiellager in de 323f v6 hub geperst wordt.
Monteer vervolgens alle remdelen en klaar !
Sommige opties zorgen ervoor dat het remstofschild in de weg zit; hier zal je dus een creatieve oplossing voor moeten zoeken.
Het kostenplaat het sterk af van:
- Welke remschijven + blokken kies je
- Welke remklauwen kies je
- Hoe goedkoop kan je de 323f v6 hubs krijgen. (gemiddeld 50 a 75 euro per kant; ze zijn zeldzaam !!)
- In wat voor staat zijn de klauwen, moet je nog een revisie doen.
- Wil je nog zandstralen / poedercoaten etc.
Achter remmen
Om je achterremmen te upgraden moet je zoeken naar Mazda MX-5 NB / FL (mx5 met sportvering) achterremmen.
- Remklauwen Mx5 NB FL
- Remschijven 257mm
- Remblokken voor de klauwen
Deze remmen hebben een typerend bracket met M160 erin.
Goed opletten dat je de juiste hebt. De klauw heeft ook een grotere zuiger 34.925mm (1.375") terwijl de andere standaard versies 31.75mm (1.25") zuigers hebben.
Even opletten als je de zuiger uit de klauw wilt halen. De zuigers zijn namelijk geschroefd.
Hier komt ook de remschijf iets tegen het remstof schild aan.
Verder moet je even opletten bij het installeren dat het goed gecentreerd zit. Het kan nodig zijn om een paar ringetjes van 2mm tussen de bracket en de spindle te zetten.
De handremkabel van de Mx5 klauwen ben ik nog niet helemaal uit.
Roestige klauw
Wat schoongemaakt remzuigers
Sommige mensen willen graag hun remmen upgraden maar hebben niet het geld voor een KSport bigbrake kit.
Voornamelijk met dank aan Wytbishop & Weede_klze en anderen van Mx-3.com
Nu bestaat er een goedkopere oplossing.
Eigenlijk zijn er 3 opties welke ik verder zal uitleggen.
Basis:
- Mazda 323f v6 hubs
- 323v6 of Mx3 wiellagers (OEM mazda nr B45533047DMV)
- Indien nodig ringen die lagers in hub houden (OEM mazda nr B21M33048 14euro p/st)
- 03/'93+ fuseekogels (Moog K8773)
- Remvloeistof
- Eventueel Stalen remleidingen
Verschillende schijfopties. (Mixen tussen schijf en remklauw opties is niet volledig uitgezocht).
- Standaard (4x100) 257mm
- 323f v6 (5x114.3) 274mm
- Mazda Mx5 NB schijven (4x100) 270mm
- Mazda 6 schijven (5x114.3) 275/283mm
(centreer spacer nodig)
- Mini Cooper S (4x100) 294mm Getest; past niet
Je kan schijven van elke maat omboren naar een andere maat.
Optie 1 (subaru / mazda)
Geen slijpen nodig
Om gebruik te maken van deze 2 zuiger (per kant) remklauwen moeten er een paar dingen gevonden worden.
- Subaru Legacy Turbo '94 remklauwen.
Het is belangrijk dat er 1 bout en 1 geleide pen op de klauwen zitten. Type AD602T.
- Mazda 626 '88-'91 /eerste generatie Ford Probe. Remklauw bracket
- Remblokken moeten de bracket passen
Je hebt de geleide pen van de Subaru nodig die op de Mazda brackets gezet moet worden.
De Mazda bracket zorgt er echter voor dat het niet volledig recht uitgelijnt is met de (oem) remschijf.
Hiervoor heb je een kleine afstandsring nodig (2mm is goed)
Het probleem hierbij is dat de Subaru klauw erg moeilijk te vinden is.
Dit zijn in ieder geval de Amerikaanse referenties
1991-1994 Legacy Turbo: DB1219?/ D563
1996-2002 Legacy: D721
2002-2006 Legacy: D929
1998-2001 Impreza RS: D721
2003-2007 Impreza: D 929
1/2002-7/2002 WRX: D 721
8/2002-2005 WRX:: D 929
Dit zijn een paar klauwen van een Impreza uit 1996, maar deze zijn niet goed.
Optie 2 (Millenia / Xedos 9)
Om deze klauwen met 2 zuigers per kant te installeren moet je het volgende doen:
Bracket van de Millenia klauw aanpassen
De bracket van de millenia remklauw raakt net de hub. De bracket moet dus iets aangepast worden.
Tevens zijn de bouten van de Millenia brackets iets groter, dus bij de hub van de 323v6 moet het gat iets opgeboord worden. (ik geloof boor 14)
- Millenia Remklauwen AD43t 3x6 met bracket 4301. (ben ik tegen gekomen).
- Millenia / Xedos 9 remblokken
Om de brackets van de Millenia aan te passen kan het handig zijn om een soort markering aan te brengen. Hier zie je wat vet, maar je kan ook iets van kopervet of ander spul erop smeren.
Als het er maar voor zorgt dat je ziet waar de bracket de hub raakt.
323f v6 hub zonder 5x114.3
Passend Millenia Remklauw
Bij deze optie heb je maximaal de mogelijkheid om een 270mm remschijf (of oem 256mm te nemen)
Optie 3 (Mazda 6)
De mazda 6 remklauwen hebben 1 hele grote zuiger per kant. Niet 2 zoals bij optie 1 en 2.
- Mazda 6 remklauwen (type 1 werkt zo ie zo, type 2 weet ik niet 100%)
- Mazda 6 remschijven. Type 1=275mm Type 2=283mm
- Remblokken passende bij de klauwen die je hebt gekocht
Een type 1 Mazda6 remklauw
Deze remklauwen zijn een directe plug&play op de 323fv6 hub.
Het enige probleem wat er is, is dat je een spacer nodig hebt om de Mazda6 remschijf goed uitgelijnd te krijgen.
Nog even een paar vergelijkingsfoto's.
Origineel, optie 1 en optie 3
Optie 2 en optie 3.
Hierbij zijn beide klauwen ongeveer even groot. Millenia maakt gebruikt van 2 zuigers terwijl de Mazda 6 gebruik maakt van 1 grotere zuiger.
Ook het oppervlak van de remblokken is nagenoeg gelijk.
Na je gemaakt remklauw & remschijf keuze moet je er eerst voor zorgen dat je nieuwe wiellager in de 323f v6 hub geperst wordt.
Monteer vervolgens alle remdelen en klaar !
Sommige opties zorgen ervoor dat het remstofschild in de weg zit; hier zal je dus een creatieve oplossing voor moeten zoeken.
Het kostenplaat het sterk af van:
- Welke remschijven + blokken kies je
- Welke remklauwen kies je
- Hoe goedkoop kan je de 323f v6 hubs krijgen. (gemiddeld 50 a 75 euro per kant; ze zijn zeldzaam !!)
- In wat voor staat zijn de klauwen, moet je nog een revisie doen.
- Wil je nog zandstralen / poedercoaten etc.
Achter remmen
Om je achterremmen te upgraden moet je zoeken naar Mazda MX-5 NB / FL (mx5 met sportvering) achterremmen.
- Remklauwen Mx5 NB FL
- Remschijven 257mm
- Remblokken voor de klauwen
Deze remmen hebben een typerend bracket met M160 erin.
Goed opletten dat je de juiste hebt. De klauw heeft ook een grotere zuiger 34.925mm (1.375") terwijl de andere standaard versies 31.75mm (1.25") zuigers hebben.
Even opletten als je de zuiger uit de klauw wilt halen. De zuigers zijn namelijk geschroefd.
Hier komt ook de remschijf iets tegen het remstof schild aan.
Verder moet je even opletten bij het installeren dat het goed gecentreerd zit. Het kan nodig zijn om een paar ringetjes van 2mm tussen de bracket en de spindle te zetten.
De handremkabel van de Mx5 klauwen ben ik nog niet helemaal uit.
Roestige klauw
Wat schoongemaakt remzuigers
Laatst gewijzigd door WhiteFinish op 13 mei 2012, 11:55, 10 keer totaal gewijzigd.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer:
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer:
Update met betrekking tot nieuwe rubbers
Schroeffitting binnenkant
Via de achterkant kan je met Imbus de zuiger afstellen
Binnenkant zit een rubberen ring
Het makkelijkste is om eerst de nieuwe seal om de remzuiger te doen en dan in de remklauw groef te zetten
Zijkanten nieuwe rubbers
1 van de 2 Mx5 achterklauwen klaar
Beide Mazda 6 voorklauwen klaar
Schroeffitting binnenkant
Via de achterkant kan je met Imbus de zuiger afstellen
Binnenkant zit een rubberen ring
Het makkelijkste is om eerst de nieuwe seal om de remzuiger te doen en dan in de remklauw groef te zetten
Zijkanten nieuwe rubbers
1 van de 2 Mx5 achterklauwen klaar
Beide Mazda 6 voorklauwen klaar
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
-
- MazdaMx-3 Sponsor
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 29 apr 2005, 14:40
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer:
Ik heb de Mini Cooper S remschijven getest (met dank aan M&M).
Helaas past deze niet icm met de Millenia of Mazda 6 klauw.
De schijf is te groot waardoor de klauw niet vastgemaakt kan worden aan het fusee.
Helaas past deze niet icm met de Millenia of Mazda 6 klauw.
De schijf is te groot waardoor de klauw niet vastgemaakt kan worden aan het fusee.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences