velgenmaat MX3
Moderator: Moderators
velgenmaat MX3
Hallo iedereen,
Ik heb mijn MX3 nog niet zo heel erg lang en heb nog niet zo heel veel contacten met ''medeMX3rijders'' gehad vandaar mijn vraag:
Ik heb een MX3 uit 1998 - 1600cc.
Toen ik hem kocht zaten er 17'' alu velgen onder. Ik heb van mijn overleden 323F 1998 nog alu velgen liggen waarop ik winterbanden voor mijn MX3 wilde laten monteren omdat de velgen wel normaal passen. Echter ik kom er nu wel achter dat het 14'' velgen zijn. Kan ik deze velgen monteren of zijn ze echt te klein voor mijn MX3. Ik wil liever geen grote tellerafwijking hebben.
Wie kan mij van advies voorzien en wat hebben jullie zoal onder je MX3 gemonteeerd? Ik hoor het graag.....
groet Henri
Ik heb mijn MX3 nog niet zo heel erg lang en heb nog niet zo heel veel contacten met ''medeMX3rijders'' gehad vandaar mijn vraag:
Ik heb een MX3 uit 1998 - 1600cc.
Toen ik hem kocht zaten er 17'' alu velgen onder. Ik heb van mijn overleden 323F 1998 nog alu velgen liggen waarop ik winterbanden voor mijn MX3 wilde laten monteren omdat de velgen wel normaal passen. Echter ik kom er nu wel achter dat het 14'' velgen zijn. Kan ik deze velgen monteren of zijn ze echt te klein voor mijn MX3. Ik wil liever geen grote tellerafwijking hebben.
Wie kan mij van advies voorzien en wat hebben jullie zoal onder je MX3 gemonteeerd? Ik hoor het graag.....
groet Henri
- martinenijenhuis
- Super-Pilot
- Berichten: 3346
- Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
- Locatie: Dronten
Oke dan!
Bedankt voor de 2 heldere antwoorden.
Eerlijk gezegd: ik heb ze er al onder op dit moment maar begon een beetje te twijfelen omdat ze zo ruim in de wielkasten zaten ;-)
Moet zeggen dat de auto nu wel veel beter en directer stuurt zonder dat ik het gevoel heb dat die hele brede sloffen me naar links of rechts trekken bij geringe spoorvorming in de weg ;-)
De auto is in vergelijking met de 17inch zomervelgjes nu wel iets lager.....maar staat ook wel weer stoer
groet Henri
p.s. wat is ''i.t.'' waarde?
Bedankt voor de 2 heldere antwoorden.
Eerlijk gezegd: ik heb ze er al onder op dit moment maar begon een beetje te twijfelen omdat ze zo ruim in de wielkasten zaten ;-)
Moet zeggen dat de auto nu wel veel beter en directer stuurt zonder dat ik het gevoel heb dat die hele brede sloffen me naar links of rechts trekken bij geringe spoorvorming in de weg ;-)
De auto is in vergelijking met de 17inch zomervelgjes nu wel iets lager.....maar staat ook wel weer stoer
groet Henri
p.s. wat is ''i.t.'' waarde?
- martinenijenhuis
- Super-Pilot
- Berichten: 3346
- Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
- Locatie: Dronten
- Mx-3mike
- Test-Pilot
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 28 sep 2011, 21:35
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Julianadorp NH
Et waarde was het eigelijk type foutje...
maar dat houdt in hoe diep de velg naar binnen of naar buiten gaat.
Het kan zo weze dat je bij een andere et waarde je banden iets kunnen raake in je wielkas.ook merk je aan je rij gedrag dat die anders reageerd.
Maar als die niet aanloopt en voldoende ruimte heeft en niet tegen je veerpoot komt is er niks aan de hand
gr mike
maar dat houdt in hoe diep de velg naar binnen of naar buiten gaat.
Het kan zo weze dat je bij een andere et waarde je banden iets kunnen raake in je wielkas.ook merk je aan je rij gedrag dat die anders reageerd.
Maar als die niet aanloopt en voldoende ruimte heeft en niet tegen je veerpoot komt is er niks aan de hand
gr mike
Hij loopt totaal niet aan nu....heeft alle ruimte in de wielkast.
Het weg of rijgedrag is idd wel erg veranderd maar ik ervaar dit als positief in vergelijking met de brede sloffen die ik er afgelopen zomer onder had.
Ga nog weleens geregeld naar Tjechie op en neer en daar zijn de wegen toch minder vlak dan hier en zeker bij spoorvorming begintie te trekken naar een kant in het stuur (en ook nog weleens als ik stevig remde)
By the way: Bij demontage van de zomerbanden afgelopen herfst (in juni-juli nieuw gekocht) bleek de binnenzijde meer versleten dan de buitenzijde. (Voor hetzelfde euvel had ik de banden daarvoor ook al moeten vervangen voor APK goedkeuring. Dat wil ik dus liever niet weer aankomende APK beurt. Het lijkt erop datie aan de binnenzijde de banden meer opvreet dan aan de buitenzijde a.g.v. wringen??? Misschien beter om de auto binnenkort eens een keer goed te laten uitlijnen?? Er schijnt een heel goed adres te zitten in DOKKUM.....voor mij een slordige 3 kwartier rijden met paspoort op zak ;-) maar dat heb ik er wel voor over! Elk advies welkom!
groet Henri
Het weg of rijgedrag is idd wel erg veranderd maar ik ervaar dit als positief in vergelijking met de brede sloffen die ik er afgelopen zomer onder had.
Ga nog weleens geregeld naar Tjechie op en neer en daar zijn de wegen toch minder vlak dan hier en zeker bij spoorvorming begintie te trekken naar een kant in het stuur (en ook nog weleens als ik stevig remde)
By the way: Bij demontage van de zomerbanden afgelopen herfst (in juni-juli nieuw gekocht) bleek de binnenzijde meer versleten dan de buitenzijde. (Voor hetzelfde euvel had ik de banden daarvoor ook al moeten vervangen voor APK goedkeuring. Dat wil ik dus liever niet weer aankomende APK beurt. Het lijkt erop datie aan de binnenzijde de banden meer opvreet dan aan de buitenzijde a.g.v. wringen??? Misschien beter om de auto binnenkort eens een keer goed te laten uitlijnen?? Er schijnt een heel goed adres te zitten in DOKKUM.....voor mij een slordige 3 kwartier rijden met paspoort op zak ;-) maar dat heb ik er wel voor over! Elk advies welkom!
groet Henri
- Mx-3mike
- Test-Pilot
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 28 sep 2011, 21:35
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Julianadorp NH
Hahah spoorvormig komt me bekent voor heb zelf rond om 225/45R17 en die van mij heeft daar ook last van maar ook tijdens het optrekker trek die zich naar een kant maar dat komt ook door the powerr off klze maar goed...
Ik zal hem wel even.goed laten uitlijnen maar wat doet de auto als je met een goed tempo recht door rijd en je laat het stuur los ?blijft die dan mooi recht rijden of heeft die een afwijking??
Gr mike
Ik zal hem wel even.goed laten uitlijnen maar wat doet de auto als je met een goed tempo recht door rijd en je laat het stuur los ?blijft die dan mooi recht rijden of heeft die een afwijking??
Gr mike
Dan gaatie echt mooi rechtdoor (wat een verademing met mijn oude 323F trouwens...had altijd het idee dat als ik boven de 130 kwam datie onbestuurbaar werd) en nu kan ik met losse handen rijden en tegelijkerijd een sigaar roken ghighighi ;-) De overmatige slijtage is links net zoveel als rechts....alsof de voorwielen iets teveel naar buiten staan.
Wel stoer maar met een ongunstig slijtageresultaat van mijn voorbanden.
En idd net wat je zegt! Zowel bij stevig remmen als optrekken gaatie dan wat trekken naar links of rechts (je zou het ook zwabberen kunnen noemen).....Althans zo voelt zo in het stuur ;-)
Heb ik met deze 14 inch wintervelgjes/bandjes ff geen last van nu
groet Henri
Wel stoer maar met een ongunstig slijtageresultaat van mijn voorbanden.
En idd net wat je zegt! Zowel bij stevig remmen als optrekken gaatie dan wat trekken naar links of rechts (je zou het ook zwabberen kunnen noemen).....Althans zo voelt zo in het stuur ;-)
Heb ik met deze 14 inch wintervelgjes/bandjes ff geen last van nu
groet Henri