Pagina 1 van 2
Van OBD2 naar OBD1 vraag!!
Geplaatst: 29 dec 2011, 23:46
door Jaapio
Hallo allemaal,
Ik ben bezig met het inbouwen van een KLZE in mijn OBD2 mx3.
nu heb ik de kabelboom van mijn vorige mx3 (OBD1) overgezet en alles aangesloten.
nu heb ik een probleem met de fuelpump deze slaat niet aan!
nu vraag ik mij af of dit ligt aan de kabelboom die achter het dashboard loopt?
dat ook hier verschillen zijn met aansluitingen.
ik las in andere forum berichten dat ook anderen de kabelboom hebben overgezet en op obd1 rijden.
Gr Jaap
Geplaatst: 30 dec 2011, 17:37
door lsturbos
heb je alle bekabeling overgezet met bijbehorende accesoires? want anders gaat het hem niet worden
Geplaatst: 30 dec 2011, 22:11
door martinenijenhuis
dat komt door de startonderbreker (chip) in de sleutel
Deze zit wel in obd 2, maar niet in obd 1
Groetjes M&M
Geplaatst: 31 dec 2011, 14:24
door Jaapio
Bedankt, ga ik maandag als wij weer thuis zijn meteen checken.
Geplaatst: 02 jan 2012, 17:58
door LeonPG
Zit die startonderbreker normaal in de ECU ingebouwd of is het een losse unit?
Geplaatst: 02 jan 2012, 19:32
door MX3V6_DH
Ik heb dat toevallig een tijdje geleden uitgezocht omdat ik ruzie had met mijn startonderbreker. De fabrieks-af geleverde startonderbreker is een los kastje dat zich onder de ruimte voor je radio bevindt, maar het schijnt wel geïntegreerd te zijn met de ECU. Ik las namelijk dat je er met het loshalen van dat kastje nog niet bent als je van de startonderbreking af wilt.
Geplaatst: 02 jan 2012, 19:34
door lsturbos
moet uitgeschreven worden uit de software maar dit is pleuris werk vaak.
oplossing: sleutel in ring vast ducktapen en ergens in het dashboard verstoppen
Geplaatst: 02 jan 2012, 19:39
door Jaapio
oke, we dwalen af.
ik vraag mij af hoe mensen die de obd1 motor-kabelboom in de OBD2 auto gezet hebben, met dit probleem omgingen.
Geplaatst: 02 jan 2012, 20:29
door LeonPG
Het probleem is dat die startonderbrekers pas in zo ongeveer de laatste twee bouwjaren van de MX3 zijn toegepast (volgens personen op het MX-3.com forum) en dat deze dus ook niet in de elektrische schema's van het werkplaatshandboek vanaf bouwjaar 95 staan. De bekabeling in de auto van Jaapio is enigzins 'hybride', dus deels de originele bekabeling van de 98-er (contactslot en dergelijke) en deels de kabelboom uit zijn oude 91-er (KLZE met bijbehorende ECU). Ik heb het vermoeden dat daarin wellicht de oorzaak ligt, anagezien het relais van de brandstofpomp niet schakelt. Wat me echter wel opvalt is dat dit relais ook niet schakelt door het doorverbinden van FP en GND in de diagnose aansluiting.
Update: inmiddels zijn we wat verder. De 10A 'engine' zekering in het zekeringkastje bij de pedalen brandde door, waardoor de brandstofpomp niet werkte. Oorzaak: kortsluiting. Deze kortsluiting verdween door het loshalen van stekker X-04 naast de ECU. Na wat meten zijn we er achter gekomen dat als we in deze stekker een draad loshalen, er geen kortsluiting meer is. De brandstofpomp werkt dan, alleen hebben we nog geen vnk bij de ontsteking. De bewuste aansluiting op X-04 gaat ondermeer naar aansluiting 1F op de ECU. Volgens de werkplaatshandleiding is deze aansluiting bij een OBD-2 ECU ongebruikt. We werken hier echter met een OBD-1 ECU. Morgen maar weer eens verder zoeken waarom de ontsteking niet werkt. Mocht er ondertussen bij iemand een belletje gaan rinkelen, dan horen we dat graag.
Geplaatst: 03 jan 2012, 20:33
door martinenijenhuis
@ leon
Ik zal het nog even duidelijker schrijven..
het signaal om de startonderbreker op te heffen in OBD2 werkt op
de volgende manier (simpel uitgelegt)..
1 de chip in de sleutel geeft een puls
2 deze puls gaat naar de ring om het contactslot
3 de ring geeft een puls naar de startonderbreker
4 en de startonderbreker geeft een puls aan de ecu.
Ik hoop dat het nu iets duidelijker is!
En je kunt dit allemaal omzeilen, en een rechtstreeks een plusdraad vanaf het contactslot naar de branstofpomp te leggen...
Groetjes M&M