Pagina 1 van 1
motor toeren slaat op hol
Geplaatst: 27 okt 2011, 12:42
door jorgias
hallo,
Sinds gisteren lopen de toeren van de motor naar boven en naar beneden tussen 1 en 2.5. In stationair en terwijl ik rij.
Pas wanneer ik meer dan 2.5 toeren rijd, rijdt hij weer perfect. Maakt niet uit in welke versnelling hij staat. Of dat ik de koppeling indruk.
Dit is echt een probleem wanneer ik stop omdat wanneer ik bij het stoplicht sta te wachten lijkt het net of ik op het gaspendaal blijf drukken om snel weg te kunnen racen.
En bij het terugschakelen om af te remmen moet ik allerlei trucjes uitvoeren om ook daadwerkelijk te stoppen/of langzamer te gaan.
Als auto 2.5 of minder toeren bereikt, dan loopt de auto vanzelf (de toeren van de motor blijft bewegen tussen de 1.5 tot 2.5...)
Hopelijk is het duidelijk wat ik bedoel.
Heeft iemand ideeen wat dat kan zijn?
gr. jorge
Geplaatst: 27 okt 2011, 18:28
door MX3V6_DH
Ik heb dit ook wel eens gehad, maar niet in zulke erge mate als jij nu hebt. Het probleem zat toen in de luchtmassameter, nadat ik die vervangen had bleef mijn stationair toerental weer normaal.
Geplaatst: 28 okt 2011, 19:56
door lenny-v
Zoiezo is je stationairregeling in de war dit kan komen door iid de lucht massa meter, stationair regelklep, luchtlekkage ergens oid. Hoop dat je het vind
Geplaatst: 29 okt 2011, 16:36
door SstennizZ
Ik heb hem vanmiddag uitgelezen.
Aantal flinke problemen tegen gekomen.
- Sowieso zuigt het blok al een flinke tijd vuile lucht aan (gat in intake pijp/ regelmatig losliggen intake pijp).
- Flink koelvloeistof verbruik.
- AFPR is door de vorige eigenaar op 5 bar (!!??) gezet.. Durf hem niet omlaag te zetten, omdat ik niet zeker weet waarom de vorige eigenaar hem nou op 5 bar gezet heeft.
- De oliecatch tank (aangesloten op het kleppendeksel en de egr aansluitingen) zat tot de breetherfilter gevuld met 3/4 water (koelvloeistof?) en 1/4 oliekoffiedikmeuk.. Hoewel het onder de oliedop en bij de pijlstok gewoon "schone" olie was..
- Motor loopt vol in noodloop. Altijd... Fan blijft constant draaien, tenzij je de kabelboom vastpakt... ???
- Uitleescodes:
10 Intake Air Temp. Sensor (Air Flow Sensor).
15 and/or 23 Heated Oxygen Sensor (Inactivation).
16 EGR Function Sensor.
17 and/or 24 Closed Loop System.
25 Pressure Regulator Control Solenoid Valve.
28 EGR Vacuum Solenoid Valve.
29 EGR Vent Solenoid Valve.
67 Coolant Fan Relay No. 1.
69 Engine Coolant Temperature Sensor (Fan).
- Ook kwam ik een aantal gesmolten relais tegen onder het dashboard.
- Onder de voorste kleppendeksel zit een ratelende klepstoter die klinkt alsof hij inmiddels tegen het deksel zelf aan komt.
- Nadat ik de catchtank schoongemaakt had, kwam er een flinke buts rook uit de breetherfilter. Er staat dus enorme overdruk in het carter.
Ik kon eigenlijk alleen maar moedeloos toekijken.. Kan al die sensoren wel gaan vervangen, maar vraag me ernstig af hoe lang het blok dan nog heel blijft.
Geplaatst: 29 okt 2011, 22:10
door Be_Easy
Soow dat is een aardig verontrustend lijstje
maargoed het kan natuurlijk zo zijn dat hij allerlei fouten aangeeft als er ergens 1 fout zit.
Hoop dat ie nog te redden is in ieder geval!
Geplaatst: 02 nov 2011, 21:39
door SstennizZ
Ehh die foutcodes maak ik me nog het minste druk over..
Geplaatst: 04 nov 2011, 22:57
door MX3V6_DH
Als ik dat zo zie dan lijkt een ander blok plaatsen me de beste oplossing, behalve voor die gesmolten relais natuurlijk. Enig idee wat de functies van die relais zijn/waren?
Geplaatst: 04 nov 2011, 23:03
door SstennizZ
Jep, achterruit verwarming, knipperlichten enn nog eentje.. weet ff niet meer.. Maar in feite was de hele boom gesmolten rond de relais..