Pagina 1 van 1

KLDE mx6/probe

Geplaatst: 18 mei 2011, 11:38
door Be_Easy
Vraagje:

Wat is het verschil tussen de klde blokken van een porbe en een mx6? Zijn deze allebei bruikbaar voor in een mx3?
Heb begrepen dat er ook een vermogensverschil is maar hoe kan dat dan? Het is toch hetzelfde blok?

Gr

Geplaatst: 18 mei 2011, 13:25
door WhiteFinish
Nee, zijn beide hetzelfde.

Geplaatst: 19 mei 2011, 09:16
door Rooiepeen
The 2.5 L (2497 cc) KL family uses an 84.5 mm bore and 74.2 mm stroke. It includes the Japan-only KL-ZE, which produced 199 hp (149 kW) and 165 ft·lbf (224 Nm). Another variant, the KL-DE (also known as the KL-03 outside the USA, and fitted to 2.5 litre Ford Probes) was the worldwide version, with 164-174 hp in various applications. In 1998 a revised version of the KL known as the KL-G4 was used in the 626. It featured solid lifters, a cast crankshaft to reduce rotating mass and a reworked intake system. The distributor was replaced with a Ford EDIS coil-pack ignition.

Mazda introduced a key technology with these engines, known as the Variable Resonance Induction System (VRIS). A series of two butterfly valves coupled with electronically controlled actuators varied the volume and length of a resonant chamber attached to the intake manifold, producing 4 resonant frequencies. The valves actuate at particular engine frequencies (i.e. RPMs) to produce optimal torque/horsepower output at any given engine speed.

Applications:

KL-DE
1993-1997 Mazda MX-6 GT (E and J spec)
1993-1997 Mazda MX-6 LS (A spec)
1993-1997 Ford Probe GT

1992-1995 Ford Telstar TX5 Ghia, TX5 Ghia 4ws
1993-1997 Mazda 626 ES, LX (after 1994)
1995-2002 Mazda Millenia L

KL-ZE
1997 Mazda Capella Wagon
1993+ Mazda 626 Jspec Sedan
1993+ Mazda MX-6 Jspec
1993+ Mazda MS-8 (Japan)
1993+ Mazda Eunos 600/800 (Japan)

Geplaatst: 19 mei 2011, 17:37
door Mazdarati MX-6
Er zit wel iets verschil in vermogen van de mx6 en de probe .
Maar dat heeft te maken met de cat en ecu .
Maar de motoren zelf leveren even veel vermogen .


De 93 probe mist 1 temp sensor .
De mx6 en de 94'(en later) probe hebben er 2 .

Mocht je een 93' probe blok krijgen dan hoef je alleen je koelvloeistof systeem over te zetten van je k8 en je bent er al .

Maar alle k serie blokken passen in de mx3 . (Alleen de KJ miller cycle motor niet )

Geplaatst: 19 mei 2011, 21:21
door yellow
Mazdarati MX-6 schreef:De 93 probe mist 1 temp sensor .
De mx6 en de 94'(en later) probe hebben er 2 .


één water temp sensor is er voor de water temp meter in de cockpit en de ander water temp sensor is voor de ECU toch?

Beide zitten toch aan de linkerkant bij het blok bij de filler cap? eem groene en een zwarte dacht ik.

Hoe zit dat dan als bij de 93 probe? hoe sluit je dat dan aan? of heb ik het verkeerd? :oops:

Geplaatst: 19 mei 2011, 22:38
door Be_Easy
Dus als ik het goed begrijp maakt het niet uit welke klde blok ik aanschaf,
Er is namelijk geen probleem met mijn k8 koelvloeistofsysteem.
En kwa vermogen doet het ook niks aan elkaar af?
Tnx voor de info guys, zoals al eerder aangegeven word dit een langer termijn project maar ik hou jullie op de hoogte en zal nog wel vaker een vraag hebben.
Gr

Geplaatst: 20 mei 2011, 21:46
door Mazdarati MX-6
Voor de dash moet je de kleine hebben .
Die zit er achter .

Bij de mx6 en 94 probe worden alle 2 de sensors apart gebuikt door de ecu .
Deze hebben ook alle bij een eigen slot op de stekker van de ecu .

Bij de 93 wordt maar 1 sensor gebruikt voor alle bij de werkingen .
En deze mist dus 1 bedrading .
Een 93 ecu werkt op alle bij de blokken omdat hij toch alleen maar 1 sensor kan lezen .
Maar een andere kl ecu werkt helaas niet omdat hij 1 sensor mist en dan blijft je fan continu draaien .

Het vermogen maakt ook niks uit .
Ze hebben alleen bij de probe de US ecu gebuikt in de e/spec modelen .
En die ecu´s staan iets anders ingesteld ivm de co .
Maar een probe heeft dacht ik een extra cat bij de headers .

Maar als jij een klde in je mx3 bouwt dan moet je of je k8 headers gebruiken (Zelfde als die van de mx6) of een setje rvs headers nemen .
Die van de mx6 of probe passen niet zonder een kleine aanpassing .

Geplaatst: 28 jul 2011, 19:40
door barreljan
De 2.5 KLDE uit een Xedos is wel weer anders, deze heeft bijv. ook KL31 koppen en een curvedneck ZE inlaat

Geplaatst: 28 jul 2011, 20:38
door Mazdarati MX-6
Dat klopt maar die vind je niet zo snel helaas .
Alleen een bepaalt bouw jaar heeft deze gehad.

De rest heeft gewoon de (normale) klde motor gehad .
Deze blokken leveren ook 175 pk in plaats van de 167 pk .

Ook deze passen zonder problemen in een mx3 alleen moet je wel de chip aanpassen zodat de vris tijden kloppen . (of een kl31 ecu gebruiken)