stationair pulserend lopen - afslaan bij gas loslaten na..

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
dibbes
New member
New member
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 mei 2008, 11:59
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1994
Locatie: Amsterdam

stationair pulserend lopen - afslaan bij gas loslaten na..

Bericht door dibbes »

Hoi Allen,

De problemen blijven maar komen... :cry:

Bij de eerste echte koude dag kreeg ik het volgende:

Bij lage versnelling en normale schakeltoerental extreem schokken
Bij slippende koppeling wel optrekken
Bij hogere versnelling of hoger toerental wel vermogen en soort van gewoon rijden.

Stationair pulserend lopen (bijna afslaan en dan 1500 toeren en dat doorlopend achter elkaar.

Bij rijden en dan koppeling in en gas los slaat hij af (heel eng want ook stuurbekrachtiging valt uit.

Er lijkt geen verschil tussen koud zijn of warm.


################################

Ik heb hier al gezocht en krijg het vermoeden dat het een reeks van dingen kunnen zijn:

Chip
luchtmengsel sensoren
Luchtfilter
Benzinepomp
enz..


Ik heb het probleem dat eigenlijk alle garages mijn auto eerder verslechteren dan dat ze betaalbaar weten wat ze doen en goed repareren. Ik ben mijn auto soms maanden kwijt geweest en dat hij er rijdend gebracht werd maar geslepen werd van garage naar garage. Ik heb dus na zeker 8 garages gehad te hebben geen goeie plek waar ik naar toe kan behalve dan mss mazda zelf maar ik vrees dat ik dan (weer) zoveel kwijt ben dat ik het gewoon niet kan laten doen.


Is er iemand die in de buurt van amster zit die me zou kunnen helpen het probleem te kunnen localizeren?

Heb ik nog een vraag;

Ik heb 5 maal mijn onsteking moeten vervangen omdat hij te heet werd.

Klopt het dat als je het conact uit zet, de koelvan niet meer aan slaat?
Bij tanken of stoppen gebeurt het namelijk dat hij dan de koelvloeistof via het reservoir er uit gooit.


Ik hoop zo dat ik hem niet alsnog weg moet doen gezien ik de kosten niet meer trek..

MX3 V6 8.1 uit ,94 - 235.000 KM


Wat ik vervangen heb:

Voorveren
Achter schokbrekers
Radiator
Waterpomp
Koelwater slangen
Bijvul-overdruk koelwaterdop
Koppeling oliedrukslang
Startmotor
Remschijven + blokken (2X)
Velgen (ook 2 x door gaten in wegdek vorige winter)
Bougie's
Bougie kabels
Ontsteking (5 x !!)
Middenpijp uitlaat
Distributieriem + rollers (2x)
accu

Weet er iemand een adres waar ze respect voor deze auto hebben?

Alvast dank allen,

josz
Gebruikersavatar
Pointy
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 325
Lid geworden op: 05 feb 2010, 23:54

Bericht door Pointy »

Heb je jouw auto al zelf eens uitgelezen?
Zou een hoop kunnen schelen: http://www.mazdamx-3.nl/?url=/forum/index.php

Er van uitgaande dat je een OBD 1 hebt..en geen nieuwe model..
Gebruikersavatar
dibbes
New member
New member
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 mei 2008, 11:59
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1994
Locatie: Amsterdam

Bericht door dibbes »

Pointy schreef:Heb je jouw auto al zelf eens uitgelezen?
Zou een hoop kunnen schelen: http://www.mazdamx-3.nl/?url=/forum/index.php

Er van uitgaande dat je een OBD 1 hebt..en geen nieuwe model..


heb je een echte (deep)link naar hoe ik dat moet doen? deze doet het niet...
Gebruikersavatar
Pointy
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 325
Lid geworden op: 05 feb 2010, 23:54

Bericht door Pointy »

Gebruikersavatar
dibbes
New member
New member
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 mei 2008, 11:59
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1994
Locatie: Amsterdam

Bericht door dibbes »

ok..vergeet voorgaande, ik heb deze ( http://www.mazdamx-3.nl/forum/viewtopic.php?t=6878) link naar info gevonden.. Ik zal kijken of ik daar uit kom..

Wat ik heeeeel graag weten is, of de koelventilator ook aan slaat bij stilstand met contact uit bij hitte van blok...
Gebruikersavatar
Pointy
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 325
Lid geworden op: 05 feb 2010, 23:54

Bericht door Pointy »

Bij mij in ieder geval niet.

Lijkt me ook logisch, want je ventilator is bedoeld om je blok onder een bepaalde temperatuur te houden. Zodra je blok niet draait wordt de motor ook niet warmer meer.

Maar 100% zeker weten doe ik het niet.. Ik heb hetzelfde probleem dat hij er soms koelvloeistof uit gooit.
Zeker bij de nieuwe vuldop, bij de vorige was het veer-gedeelte er af gehaald waardoor hij niet kon afblazen bij te hoge temperatuur.
Wat geeft je temp. meter aan?
Mazdarati MX-6
Pilot
Pilot
Berichten: 608
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:01
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 1992
Locatie: Utrecht

Bericht door Mazdarati MX-6 »

Het slecht lopen kan veel oorzaken hebben .

Als je de ecu uitleest dan weet je snel al meer .

Wat je beschrijft heb ik ook gehad en bij mij was het een kapote tps sensor .

Wil niet zeggen dat het bij jou ook het geval is dus eerste effe je ecu uit lezen .

Maar je zegt dat het aan een aantal dingen kan liggen wat je heb gelezen .

Wat bedoel je met de chip ?
Heb je de ecu laten chippen of bedoel je de ecu zelf ?
Nissan Skyline R33 GTS-t
RB25DET 300pk

Chip's K8 KLDE en KLZE
Gebruikersavatar
dibbes
New member
New member
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 mei 2008, 11:59
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1994
Locatie: Amsterdam

Bericht door dibbes »

aangaande koeling -

Ik heb tijdens rijden geen problemen, of beter, zo lang de motor draait. maar bij stoppen, tanken of gewoon stoppen, gooit hij dan heel vaak de koelvloeistof via de opslagtank er uit. Wat ik dan tegenwoordig doe, is de motor afzetten...twee minuten wachten en dan weer starten. Dan slaat de fan meteen aan en zet ik de motor pas af als de fan afgeslagen is... dit is natuurlijk niet de bedoelling :-|

de temp-meter staat dat net iets over de helft, dus gewoon. Er is al heel vaak naar gekeken gezien het tevens de oorzaak is van stuk gaan ontsteking.

Ik heb ook ooit stopper in het koelsysteem gehad. Nadien is de pomp en de radiateur vervangen. Maar dit probleem blijft. Ik heb geprobeert hem te laten doorspuiten, maar dat werd steeds als onmogelijk afgewezen door verschillende garage's.

chip

Het nieuwe probleem met onregelmatig lopen, afslaan en schokkend optrekken:

Ik had hier gelezen dat iemand dat wijde aan een kapotte chip. Zover ik weet is mijn V6 niet gemodificeerd.

Ik zal mijn best doen de ecu uit te gaan lezen.
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Als je Fan aanslaat betekent het dat een van je koelvloeistof sensoren kapot is. Deze zorgen er namelijk voor dat je motormanagement (ecu) in noodstand schakeld.

Wanneer je die hebt vervangen moet je eens de ECU recesetten. (accuklem eraf halen, minuut rempendaal indrukken).
Vervolgens wanneer de motor warm is moet je proberen je koelvloeistofsysteem te ontluchten.

Hoe ik het altijd doe (geen idee of het juist is). Warme motor. Voorzichtig bijvuldop losdraaien (kokende kvs), dit is de dop tussen de cilinderbanken, en daar elke keer bijvullen. Na het bijvullen in de bovenste radiateurslang knijpen en de luchtbellen naar boven zien komen. Zo herhaal ik het totdat er vrijwel geen lucht meer naar boven komt.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
dibbes
New member
New member
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 mei 2008, 11:59
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1994
Locatie: Amsterdam

Bericht door dibbes »

WhiteFinish schreef:Als je Fan aanslaat betekent het dat een van je koelvloeistof sensoren kapot is. Deze zorgen er namelijk voor dat je motormanagement (ecu) in noodstand schakeld.

Wanneer je die hebt vervangen moet je eens de ECU recesetten. (accuklem eraf halen, minuut rempendaal indrukken).
Vervolgens wanneer de motor warm is moet je proberen je koelvloeistofsysteem te ontluchten.

Hoe ik het altijd doe (geen idee of het juist is). Warme motor. Voorzichtig bijvuldop losdraaien (kokende kvs), dit is de dop tussen de cilinderbanken, en daar elke keer bijvullen. Na het bijvullen in de bovenste radiateurslang knijpen en de luchtbellen naar boven zien komen. Zo herhaal ik het totdat er vrijwel geen lucht meer naar boven komt.



en zie je...het is toch erg dat diverse garages zeggen dat er niets mis is en die fan nooooit aanslaat als de motor niet loopt..en dan wel voor de zoveelste keer de ontsteking vervangen..

Kan je me duidelijk maken welke van de twee sensoren dat dan is? Want bij lopende motor gaat het dus goed. Als ik weet waar deze zit kan ik precies duidelijk maken welke ze moeten vervangen. Of kan iemand zoals ik (;)) met een gereedschapkistje en een parkeerplek die 50 meter van mn huis is, dat zelf?

Dank voor je reactie trouwens...
Plaats reactie