Voorwielen willen niet helemaal de bocht in

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pointy
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 325
Lid geworden op: 05 feb 2010, 23:54

Voorwielen willen niet helemaal de bocht in

Bericht door Pointy »

Ola,

Beter beschrijving heb ik helaas niet.
Vanmorgen toen ik wegreed in Harderwijk (koud) merkte ik dat ik niet volledig kon insturen met de auto in een rechterbocht.
Beetje alsof ik met mijn wiel tegen de stoprand aan stond. Links was vreemdgenoeg geen enkel probleem.
Toen de banden eenmaal een beetje warm waren heb ik zowel links als rechts wel weer volledig stuurmogelijkheden.

Klinkt iemand dit bekend in de oren?

Het is nogal raar, ik ben van de week nog bij de dealer geweest voor een snelle checkup. Hier gaven zij niet zoiets dergelijks aan.
De homokineet tikt wel aardig, maar als die finaal kapot is blijft die toch juist in de bocht staan?
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

Klinkt heel raar wat je zegt. Of dat veroorzaakt wordt door een homokineet lijkt me stug,maar zeg niet dat het niet kan. Als je deze kapot is blijft deze niet in een bocht staan, zou LEVENSGEVAARLIJK zijn. Als deze kapot gaat, is er geen aandrijving meer mogelijk. Die veiligheid is wel ingebouwd.
*Technical service Mazda mx-3.*
Gebruikersavatar
Pointy
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 325
Lid geworden op: 05 feb 2010, 23:54

Bericht door Pointy »

Dan kom ik nog niet verder :P
Even verder uitwijden dan, checken of het ook daadwerkelijk mijn homokineet is.
Het kraakt (regelmatig geluid) bij de wielen als ik instuur (dus niet tijdens het draaien in de bocht, maar van het draaien aan het stuur zelf)
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

Dan lijkt het dus meer op een probleem in het stuurhuis zelf. Dat ie vast blijft staan in de bocht, zou denk ik betekenen dat je stuurbekr. op dat moment even uitvalt door wat voor redenen dan ook. Hoe is het oliepeil van je stuurbekrachtiging?? Is dat te laag dan hoor je je servopomp erg lawaai maken, en voelt als kraken in je stuur. Dus peil eensje oliepeil van de stuurbekrachtiging!!
*Technical service Mazda mx-3.*
Gebruikersavatar
Pointy
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 325
Lid geworden op: 05 feb 2010, 23:54

Bericht door Pointy »

Gaan we doen!
Zou er heel blij mee zijn, dat zou een goedkopere oplossing zijn dan andere homokineten! :)
Gebruikersavatar
Pointy
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 325
Lid geworden op: 05 feb 2010, 23:54

Bericht door Pointy »

Net onder F, dus zou in orde moeten zijn.. :cry:
Gebruikersavatar
sjaakk91
Pilot
Pilot
Berichten: 908
Lid geworden op: 14 aug 2010, 18:28
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: Baarn

Bericht door sjaakk91 »

je hebt twee soorten F bij stuurbekrachtigingsvloeistof. Warm en koud.
Gebruikersavatar
Pointy
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 325
Lid geworden op: 05 feb 2010, 23:54

Bericht door Pointy »

sjaakk91 schreef:je hebt twee soorten F bij stuurbekrachtigingsvloeistof. Warm en koud.


en moet je warm of koud meten?
Gebruikersavatar
sjaakk91
Pilot
Pilot
Berichten: 908
Lid geworden op: 14 aug 2010, 18:28
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: Baarn

Bericht door sjaakk91 »

hey, ik heb voor de zekerheid bij mijn eigen auto gekeken. Ik heb een foutje gemaakt. Bij de mx-3 heb je dat niet. Dus als die bij F staat is dat goed.
Gebruikersavatar
sjaakk91
Pilot
Pilot
Berichten: 908
Lid geworden op: 14 aug 2010, 18:28
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: Baarn

Bericht door sjaakk91 »

Volgens mij word de stuurbekrachtigspomp aangedreven door de multiriem. Staat die niet wat slap?
Plaats reactie