Versleten zuigerveren? KLZE longneck
Moderator: Moderators
- Speldenknop
- Co-Pilot
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 20 sep 2005, 16:00
- Locatie: omg. Leiden
Versleten zuigerveren? KLZE longneck
Een tijdje ging mijn mx steeds slechter stationair draaien na een stuk gereden te hebben. Toen gasklephuis losgehaald, waarna bleek dat deze wel heel erg smerig was. Schoongemaakt en een oil catch can geplaatst. Motor ging een stuk beter lopen maar de oil catch can stroomt nu binnen 2 weken al over via het filter..
Ik heb de pcv klep gecontroleerd en deze lijkt me in orde. Vervolgens een compressietest gedaan, waar we het volgende hebben gemeten:
cilinder 1: 14,7 bar (na een theelepel olie erbij: 17,5 bar)
cilinder 2: 13,8 bar (na een theelepel olie erbij: 17,0 bar)
cilinder 3: 15,5 bar (na een theelepel olie erbij: 15,5 bar)
cilinder 4: 13,5 bar (na een theelepel olie erbij: 17,5 bar)
cilinder 5: 14,3 bar (na een theelepel olie erbij: 17,5 bar)
cilinder 6: 10,5 bar (na een theelepel olie erbij: 13,0 bar)
Kan ik hieruit concluderen dat mijn zuigerveren aan vervanging toe zijn? Hoe dramatisch is het? Wat zijn de normale waarden voor een KLZE Longneck (hoogcompressieblok?!).
Ik heb de pcv klep gecontroleerd en deze lijkt me in orde. Vervolgens een compressietest gedaan, waar we het volgende hebben gemeten:
cilinder 1: 14,7 bar (na een theelepel olie erbij: 17,5 bar)
cilinder 2: 13,8 bar (na een theelepel olie erbij: 17,0 bar)
cilinder 3: 15,5 bar (na een theelepel olie erbij: 15,5 bar)
cilinder 4: 13,5 bar (na een theelepel olie erbij: 17,5 bar)
cilinder 5: 14,3 bar (na een theelepel olie erbij: 17,5 bar)
cilinder 6: 10,5 bar (na een theelepel olie erbij: 13,0 bar)
Kan ik hieruit concluderen dat mijn zuigerveren aan vervanging toe zijn? Hoe dramatisch is het? Wat zijn de normale waarden voor een KLZE Longneck (hoogcompressieblok?!).
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer:
Er is inderdaad iets niet helemaal lekker in je motor.
Cilinder #6 staat erom bekend (te) weinig olie te krijgen. Hierdoor sluit deze ook het hardste.
De compressie daarop is echt slecht.
De overige zijn goed behalve # 3. Deze springt er ook heel raar tussenuit.
Doe eens een kleine test. Wanneer je motor warm is, en je laat de motor lopen. Trek dan de pijlstok er eens uit. Als je kleine pluimen rook door de pijlstok naar buiten ziet gaan betekent het 99% dat je zuigerveren op zijn.
Cilinder #6 staat erom bekend (te) weinig olie te krijgen. Hierdoor sluit deze ook het hardste.
De compressie daarop is echt slecht.
De overige zijn goed behalve # 3. Deze springt er ook heel raar tussenuit.
Doe eens een kleine test. Wanneer je motor warm is, en je laat de motor lopen. Trek dan de pijlstok er eens uit. Als je kleine pluimen rook door de pijlstok naar buiten ziet gaan betekent het 99% dat je zuigerveren op zijn.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
WhiteFinish schreef:Er is inderdaad iets niet helemaal lekker in je motor.
Cilinder #6 staat erom bekend (te) weinig olie te krijgen. Hierdoor sluit deze ook het hardste.
hoeft niet, maar de kans is wel groot in dit geval.
Er zijn KL blokken die hebben oil squirters onder de zuigers maar sommige hebben deze niet. Je zou denken dat het tof is om die squirters te hebben maar bijkomstigheid is dat de algehele oliedruk iets lager is en inderdaad bij cyl6 gaat het na verloop van tijd mis.
Driving a 323F 2.5 V6 Turbo KLZE @ 290pk/322nm
T3/T4 turbo | Turbosmart wastegate&blowoff | Stratified ECU | Millenia-S inj. | Mfactory LSD | Ksport 8pot 330mm | Ksport coilovers | Fidanza | And more..
- xedos
- Super-Pilot
- Berichten: 1213
- Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
- Type Mazda: Anders
- Bouwjaar: 2014
- Locatie: Heemskerk.
je ziet ook dat 2 4 en 6 het slechts zijn. Dat zijn de ''koudste'' cilinders, deze zitten vooraan. Achterste worden heter. en dus sneller op temperatuur.
Je hebt het netjes gecontroleerd met een beetje olie, de comprressie werd hoger,
Ik kan hieruit concluderen dat wel degelijk je zuigerveren versleten zijn.
Revisie klusje dus.
Je hebt het netjes gecontroleerd met een beetje olie, de comprressie werd hoger,
Ik kan hieruit concluderen dat wel degelijk je zuigerveren versleten zijn.
Revisie klusje dus.
*Technical service Mazda mx-3.*
- Speldenknop
- Co-Pilot
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 20 sep 2005, 16:00
- Locatie: omg. Leiden
Thanks allemaal voor de reacties.
Er komt inderdaad wat rook/damp uit als ik de pijlstok eruit trek..
Revisie was ik al bang voor..
Gelukkig wil een vriend (beter bekend als PaTje) mijn blok onder handen nemen.
Is de kans groot dat ik nog meer nare dingen tegenkom bij het uit elkaar halen?
Heeft het veel haast om dit probleem aan te pakken (slecht voor blok?)
Betekend dit overigens dat mijn KLZE al aardig wat km erop heeft zitten?
Er komt inderdaad wat rook/damp uit als ik de pijlstok eruit trek..
Revisie was ik al bang voor..
Gelukkig wil een vriend (beter bekend als PaTje) mijn blok onder handen nemen.
Is de kans groot dat ik nog meer nare dingen tegenkom bij het uit elkaar halen?
Heeft het veel haast om dit probleem aan te pakken (slecht voor blok?)
Betekend dit overigens dat mijn KLZE al aardig wat km erop heeft zitten?
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer:
Km's wil vrij weinig zeggen over de toestand van een blok.
Je kan 100.000 afgetrapte km's gereden hebben of 250.000 netjes warmgereden snelweg km's.
Je zou kunnen kijken naar de nokkenassen. Hoe gouder de kleur, hoe minder km's ermee zijn gemaakt.
Persoonlijk vind ik het altijd maar een fabeltje dat een KLZE tussen de 30-60k heeft gelopen. Hoe wil je dat ooit bewijzen ? + op wat voor manier is ermee gereden.
Je kan 100.000 afgetrapte km's gereden hebben of 250.000 netjes warmgereden snelweg km's.
Je zou kunnen kijken naar de nokkenassen. Hoe gouder de kleur, hoe minder km's ermee zijn gemaakt.
Persoonlijk vind ik het altijd maar een fabeltje dat een KLZE tussen de 30-60k heeft gelopen. Hoe wil je dat ooit bewijzen ? + op wat voor manier is ermee gereden.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
WhiteFinish schreef:Je zou kunnen kijken naar de nokkenassen. Hoe gouder de kleur, hoe minder km's ermee zijn gemaakt.
Dat hoeft niet. Regelmatig verse (goede) olie (a 5000km wissels) en het blijft keurig brandschoon. Ik ben nu zeker een 35dkm verder op mn klze en onder het kleppendeksel is alles mooi aluminium van kleur. nauwelijks een tintje goud.
En dat is met veel intensieve kilometers
Driving a 323F 2.5 V6 Turbo KLZE @ 290pk/322nm
T3/T4 turbo | Turbosmart wastegate&blowoff | Stratified ECU | Millenia-S inj. | Mfactory LSD | Ksport 8pot 330mm | Ksport coilovers | Fidanza | And more..
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer:
-
- Pilot
- Berichten: 608
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:01
- Type Mazda: Anders
- Bouwjaar: 1992
- Locatie: Utrecht
Speldenknop schreef:Thanks allemaal voor de reacties.
Er komt inderdaad wat rook/damp uit als ik de pijlstok eruit trek..
Revisie was ik al bang voor..
Gelukkig wil een vriend (beter bekend als PaTje) mijn blok onder handen nemen.
Is de kans groot dat ik nog meer nare dingen tegenkom bij het uit elkaar halen?
Heeft het veel haast om dit probleem aan te pakken (slecht voor blok?)
Betekend dit overigens dat mijn KLZE al aardig wat km erop heeft zitten?
Bij de klze motoren is het altijd moeilijk om te zeggen wat ze gelopen hebben .
Bij ons bij de mx6 club had ook iemand een klze gekocht met 98.000 km erop .
Zuiger veren waren ook niet helemaal top meer en de drijfstang lagers zat ook al tegen het max aan .
Een blok met 250.000 die goed onderhouden is kan soms beter zijn dan een blok met 100.000 km erop .
Die van mij zou rond de 30.000 km naar nederland gehaald zijn .
De eigenaar heeft er toen 10.000 km mee gereden tot dat er een lager kapot liep .
De rede is simpel .
Slecht onderhouden en niet op tijd je olie controleren .
Na 40 a 50.000 km is dus het blok naar de klote .
Dus de km zegt niet altijd wat .
Mijn blok . Met 40.000 km erop ?
You tell me .
De zuiger veren lagers en klepseals waren allemaal nog goed .
Nissan Skyline R33 GTS-t
RB25DET 300pk
Chip's K8 KLDE en KLZE
RB25DET 300pk
Chip's K8 KLDE en KLZE