Pagina 1 van 1

vraagje ivm koppeling

Geplaatst: 18 okt 2010, 14:46
door roedie
Hallo luitjes,

Ik heb een 92 model van de 1.6i, en heb vermoeden dat mijn koppeling versleten is.
Symptomen die ik merk zijn: doorslippen op moment dat je veel gas geeft in de versnellingen (heb dit ook gemerkt in de 4 bij 2000 toeren onder andere)
toerenteller schiet dan ineens door naar de 4000-5000 toeren, en blijft daar een tijdje hangen, terwijl de auto niet versnelt...

Nou heb ik mijn auto vandaag bij garage gebracht voor apk, en hun het verhaal van de koppeling ook uitgelegd, maar zij geven aan er niks aan te kunnen vinden...
Ze hebben ermee gereden, en zeggen dat ie gewoon normaal reageert...

Wat moet ik hiermee, aangezien ik toch denk dat dit probleem door versleten koppeling komt...

Geplaatst: 18 okt 2010, 17:08
door sjaakk91
De koppellingsplaat met drukgroep en druklager vervangen?

Geplaatst: 18 okt 2010, 18:25
door martinenijenhuis
sjaakk91 schreef:De koppellingsplaat met drukgroep en druklager vervangen?


is dit zo raar dan??

Maargoed wat ik zo lees in je verhaal is het idd toch de koppeling!
Wat nog even kan testen is rustig optrekken in de 5, als het goed is
lukt dat niet echt en slaat de motor af.
Wanneer de motor toeren gaat maken omdat je gas geeft en je komt
niet echt weg is het toch de koppeling...

Groetjes M&M

Geplaatst: 18 okt 2010, 18:36
door barreljan
martinenijenhuis schreef:
sjaakk91 schreef:De koppellingsplaat met drukgroep en druklager vervangen?


is dit zo raar dan??

Maargoed wat ik zo lees in je verhaal is het idd toch de koppeling!
Wat nog even kan testen is rustig optrekken in de 5, als het goed is
lukt dat niet echt en slaat de motor af.
Wanneer de motor toeren gaat maken omdat je gas geeft en je komt
niet echt weg is het toch de koppeling...

Groetjes M&M


ik heb wel regelmatig wat koppelingen in mn handen gehad en ik zag wel het verschil bij frequente file rijders of mensen die notoire pedaalridders zijn, de koppelings plaat nog in redelijke staat maar de drukgroep had nauwelijks geen weerstand meer op de 'vingers' in tegenstelling tot een koppeling waar de drukgroep goed was maar op de plaat totaal geen voering meer zat.


Het hangt dus een beetje af van wat de 5e versnellings test doet. Slipt die niet door maar wél op hogere toerentallen wel (dus meer vermogen) dan is je drukgroep gewoon versleten en is de drukkracht vreselijk afgenomen.

Ik zou in wat voor geval altijd de hele set vervangen, dus plaat/drukgroep en druklager.

'T is zo'n ge*^#*# om alles weer uit elkaar te halen om een druklager te wisselen, dus doe het gelijk maar in 1x

Geplaatst: 18 okt 2010, 19:42
door martinenijenhuis
idd gelijk alles vervangen in 1 keer.

Groetjes M&M

Geplaatst: 19 okt 2010, 06:58
door roedie
dankje voor de reacties. Ik heb nog met de monteur verder gesproken er over.. die zij dat hij er mee heeft gereden en niet voelde dat de koppeling doorslipte.. wat ik dan zelf vaag vind.. toen ik wegreed naar huis voelde ik verder ook niks vreemds.. kan het ook een soort van moment zijn ? of zou het echt constant moeten zijn?..

Geplaatst: 19 okt 2010, 07:43
door cristof19
alleen als ie goed warm gereden is mss dat die slipt

Geplaatst: 20 okt 2010, 22:00
door martinenijenhuis
Mocht je de koppeling willen vervangen, dat weet ik wel iemand ;)

Groetjes M&M

Geplaatst: 21 okt 2010, 07:02
door roedie
Ik heb er weer een paarkeer mee gereden naar het werk enzo in emmeloord.. dus pak ook een stukje snellweg. ik ben eenpaarkeer volgas erover heen gereden maar voelde niks vreemds meer enzo.. kan het ook zijn dat hij doorslipte omdat er wat vet ofzo tussen zat ?