klze verzekering+rdw probleempje

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora's

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
mx3hoogeveen
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 428
Lid geworden op: 08 sep 2009, 22:05
Locatie: hoogeveen

klze verzekering+rdw probleempje

Bericht door mx3hoogeveen »

Heey
Ik heb een vraag ik heb net de verzekering(unive) gebeld over een eventuele motorswap van een 1.8 v6 24v naar een 2.5 v6 24v
En toen heb ik te horen gekregen dat het wel mogelijk is maar dat de eerste 250 euro voor mezelf is als ik een ongelukje heb gemaakt.
Maar ze zei er ook bij dat als ik de motorswap doe dat ik de auto door de rdw moet laten herkeuren
Heeft iemand dit ook gehad
En weet iemand hoeveel een herkeuring gaat kosten
Of is dit gewoon klink klare onzin door de rdw laten herkeuren?
Ik hoop wat te horen want ik snap er effe niks meer van
En als de vermogen minder is dan 40% hoef je volgens mij geen herkeuring te doen toch?
Laatst gewijzigd door mx3hoogeveen op 04 okt 2010, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
StefanV6
Pilot
Pilot
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 sep 2007, 20:04
Locatie: Heerhugowaard

Bericht door StefanV6 »

Dit staat ergens anders op het forum.
Je moet herkeuren bij de volgende punten:

- het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;

- het wijzigen van het aantal cilinders;

- het wijzigen van de cilinderinhoud;

- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;

- het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar een al of niet tot vloeistof verdicht gas (bijvoorbeeld LPG of aardgas).


De cilinderinhoud gaat omhoog dus officieel moet het wel.
Volgens mij heeft niemand een klze op kenteken.
Gebruikersavatar
mx3hoogeveen
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 428
Lid geworden op: 08 sep 2009, 22:05
Locatie: hoogeveen

Bericht door mx3hoogeveen »

ja maar als je dat niet gaat doen en je krijgt een ongeluk met blijvend letsel
Dan is de kans groot dat ze het gaan controleren heb ik begrepen
En ik heb weinig zin om me hele leven lang iemand te betalen als ik iemand aan rij met blijvend letsel we gaan er niet vanuit maar de kans is er altijd
Een klze geeft meer dan 40% vermogen winst dus het moet zo en zo goed gekeurd worden door de rdw wil je geen problemen krijgen?
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

ik doe het waarschijnlijk niet, blokken zijn bijna identiek.

moeten ze je cilinderinhoud gaan testen.

als je nou van een 4 cyl naar een 6 of 8 gaat dan valt het wel op :P

maar als je erg veel pech hebt.

-veroorzaak een grootschalig ongeluk
-er komt een intern verzekerings onderzoeker die veel verstand heeft van motorswaps.
-de verzekering komt de schade op jou verhalen vanwege verzwijging van motorische aanpassingen.

zo'n keuring kost 600 euro.

ten tweede gaan ze alles nakijken, dus kan het zijn dat je veel dingen moet laten vervangen.

koop anders een klde die zit onder 40% :bier:
Gebruikersavatar
StefanV6
Pilot
Pilot
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 sep 2007, 20:04
Locatie: Heerhugowaard

Bericht door StefanV6 »

- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde

- het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype

Ik ga het risico niet nemen denk ik.
Gebruikersavatar
SstennizZ
Pilot
Pilot
Berichten: 887
Lid geworden op: 25 feb 2007, 20:40
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door SstennizZ »

Volgens het RDW:
Als er een wijziging aan de motor van een personenauto is aangebracht, dan moeten het kentekenbewijs en het kentekenregister worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring bij n van de keuringsstations van de RDW aanbieden.

Het gaat om de volgende wijzigingen:

- het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;

- het wijzigen van het aantal cilinders;

- het wijzigen van de cilinderinhoud;

- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;

- het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar een al of niet tot vloeistof verdicht gas (bijvoorbeeld LPG of aardgas).



In gebruik genomen voor 1 januari 1998:

Als het voertuig in gebruik is genomen voor 1 januari 1998 moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien de geluidsproductie.



In gebruik genomen na 31 december 1997:
Als het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1997 moet het voertuig voldoen aan zowel de permanente eisen als de toelatingseisen. In de praktijk betekent dit dat het voertuig in omgebouwde toestand overeen moet komen met een bestaande typegoedkeuring. De RDW adviseert dan ook om eerst bij de fabrikant van het voertuig of zijn gemachtigde vertegenwoordiger in Nederland na te vragen of er een dergelijke typegoedkeuring bestaat en of het voertuig in gewijzigde uitvoering overeenkomt met de typegoedkeuring. Als dit het geval is zal aan u een Certificaat Van Overeenstemming (CVO) worden verstrekt. Deze moet u bij de keuring tonen.

Bestaat er geen typegoedkeuring, dan is het in principe mogelijk om het voertuig individueel te laten toetsen op de toelatingseisen. Het kan zijn dat het hiervoor noodzakelijk is, dat er testen moeten worden uitgevoerd.



In alle gevallen wordt tijdens de keuring nagegaan of het voertuig aan de gestelde eisen voldoet. Als dit het geval is worden de gegevens op het kentekenbewijs en in het kentekenregister aangepast en wordt er een gewijzigd kentekenbewijs verstrekt.



Kosten:


De kosten kunnen variëren van € 26,00 tot € 80,00. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen.

Als de personenauto in gebruik is genomen na 31 december 1997 worden de eventuele aanvullende testen ook in rekening gebracht.
Afbeelding
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

sinds wanneer is het 20% eerst was het 40%.

bij de apk letten ze er toch niet op.

je moet meer verzekering betalen, als de verzekering je nog wil

Als u een motor met een andere motorcode in een voertuig plaatst, dan moet u het kentekenbewijs laten wijzigen. Dit geldt ook als de brandstofsoort niet wijzigt. U moet het voertuig hiervoor laten keuren bij een keuringsstation van de RDW. Na goedkeuring past de RDW het kentekenbewijs en het kentekenregister aan.

Kentekenkeuring
Tijdens de keuring controleert de RDW of het voertuig met de gemonteerde motor overeenkomt met een andere bestaande typegoedkeuring. Eventueel moet u dit aantonen door het overleggen van een verklaring van de fabrikant van het voertuig of de in Nederland gemachtigde vertegenwoordiger.

Als er een typegoedkeuring bestaat, dan past de RDW het kentekenbewijs aan. Is dit niet het geval, dan moet u naar het Testcentrum in Lelystad (TCL) om met het voertuig een geluidstest af te leggen. Als het vermogen met meer dan 40 % is toegenomen moet het voertuig ook een weggedragtest afleggen.

Telefonisch een keuringsafspraak maken
Het telefoonnummer is: 0900 07 39 ( 0,10 euro p/m). Medewerkers van de
RDW-keuringsstations zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van
08.30-12.15 uur en 13.00-16.45 uur.

Bij het maken van de telefonische afspraak moet u het Voertuig Identificatie Nummer (VIN = chassis- of framenummer) en de verdere gegevens van het betreffende voertuig bij de hand te hebben.
Via de website een afspraak maken
U kunt een keuringsafspraak via de RDW-website maken. Via deze link komt u direct op de juiste pagina terecht. Hier vindt u ook een overzicht van de gemiddelde wachttijden per keuringsstation.
Het keuringsstation geeft u per e-mail binnen ongeveer anderhalve dag antwoord. U krijgt ook een schriftelijke bevestiging van uw afspraak.

Kosten Keuring
De keuring van een motorwijziging kost € 42,00.
Kosten geluidstest
De kosten voor een geluidstest bedragen € 366,00.
Kosten weggedragtest
Een weggedragtest kost € 290,00.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW
Gebruikersavatar
mx3hoogeveen
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 428
Lid geworden op: 08 sep 2009, 22:05
Locatie: hoogeveen

Bericht door mx3hoogeveen »

Ik denk dat ik het risico ook maar niet neem
En ik keek net op de celicas forum(www.celicas.eu)en toen zag ik dat het zo rond de 800 euro kan zitten om de auto goed te keuren wat ik belachelijk veel geld vind voor een keuring
De een zegt dat het mee valt kwa prijs en de ander zegt weer 800 euro
Ik vind het nog niet echt overtuigend genoeg dus ik bel denk ik morgen zelf wel effe naar de rdw want ik vind het nog aardig donker qua informatie over dit soort dingen
Als het wel 800 euro kost zo een keuring dan moet ik helaas mijn droom voorbij laten gaan(klze laag compressie met turbo :blink: :? )
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

welk risico?

het risico van de swap?

of het risico om het proberen te laten keuren?

turbo zal sowieso moeten, dat zie je zo

edit:
die regels zijn trouwens versoepelt lees ik nu.

zolang de auto van voor 98 is kost het max 80 euro.

vereiste is een degelijk inbouw, dus incl. aangepaste remmerij.
Gebruikersavatar
SstennizZ
Pilot
Pilot
Berichten: 887
Lid geworden op: 25 feb 2007, 20:40
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door SstennizZ »

Die info was van dit jaar.. En 80 euro ja, maar je moet niet vergeten dat de auto volledig EU gekeurd zal gaan worden.. Oftewel, een hoop aanpassingen die gedaan zijn voor bijvoorbeeld een klze zullen dan afgekeurd worden (uitstoot, geluid ed).

We hebben nu eigenlijk alleen maar reacties van mensen die twijfelen of ze het moeten doen.. Waar blijven alle mensen die er al een in hebben liggen? Of willen die geen slapende honden wakker maken?
Afbeelding
Plaats reactie