Pagina 1 van 2

Bougies vervangen, een bougie vol olie

Geplaatst: 16 sep 2010, 14:20
door Pointy
Goh, dacht ik..ik ga vandaag even mijn bougies checken cq. vervangen (bijna een 2mm gap)..

Alles ging redelijk voorspoedig tot ik bij de laatste bougie kwam, die van cilinder no.5 waar ik het volgende aantrof:

Afbeelding

:shock: :shock: :shock:



Afbeelding

Omdat ik op het moment niet beter kan kijken hoop ik dat jullie me een idee kunnen geven wat er mis is. Er zat geen olie op de ontstekingspunten zelf..

Mijn beste gok is dat dat kanaal vol met olie heeft gestaan en toen ik de bougie er uit trok de olie er langs m'n cilinder in is gelopen.

De motor zweet opzich wel wat bij het kleppendeksel dus het is mijn eerste verdachte..
maargoed..ik ben geen monteur en heb dit ook nog nooit meegemaakt

Geplaatst: 16 sep 2010, 14:38
door BruteFrits
Ik zou zeggen pakking kleppendeksel. Hoe komt het bougie kanaal anders vol olie als het niet naast de vuldop zit?

Geplaatst: 16 sep 2010, 17:08
door sjaakk91
ja kleppendeksel pakking. Gewoon ff een nieuwe orginele kopen, en geen imitatie, want een orginele is niet zo heel duur en heeft de beste pasvorm. Want als je hem nu gaat starten krijg je natuurlijk wel ff een blauwe rook, dus hoef je niet te schriken. :)

Geplaatst: 16 sep 2010, 17:57
door Dennis_MX3
Kleppendekselpakking kost rond de 37,50 bij de dealer en is redelijk makkelijk zelf te doen.
Wel heb je een momentsleutel nodig!

Geplaatst: 16 sep 2010, 18:39
door BruteFrits
Moment sleutel, kleintje die van 5 tot 100nm gaat, is inderdaad het beste voor dit werkje.
Maar ik heb er al zat vervangen zonder moment sleutel, als je maar niet als en gek die schroeven vastdraait!
De regel vast is vast geld (bijna) altijd als je aan een auto sleutelt.

Geplaatst: 16 sep 2010, 20:52
door JForce
als je het voor de 1e doet zou ik toch wel een momentsleutel gebruiken,

8nm is bijv vaster dan je denkt, althans dat vond ik. En enkele andere hier op het forum.

als je het gevoel hebt kan je makkelijk zonder :bier:

Geplaatst: 16 sep 2010, 23:59
door Pointy
Momentsleutel V Check! :)

Ik ga zelf het nieuwe kleppendekselpakselspul er op knallen, moet niet al te moeilijk zijn. Alleen wat tijdsintensief ivm. het demonteren van de onderdelen..
vooral omdat het mijn eerste keer kleppendeksel(s) los wordt op de MX.

Zijn er misschien nog (simpele) dingen die ik verder kan doen zodra mijn kleppendeksel/air manifold er toch af ligt?

Gelijk beide spuiten staat sowieso al in de planning. Maar verder?

ps. heeft iemand de foto's nog van de How-To? Altijd fijn om van te voren even zoiets te kunnen bekijken!

Geplaatst: 17 sep 2010, 07:33
door BruteFrits
Thermal spacers?

Geplaatst: 17 sep 2010, 13:19
door Dennis_MX3
Thermal spacers hebben niet echt een meerwaarde ik zou gewoon voor de originele mazda pakkingen gaan ook goedkoper volgens mij.
Nog ff een tip: met zo'n houten verf meng gevalletje kun je makkelijk de oude resten weghalen zonder de boel te beschadigen.

Geplaatst: 19 sep 2010, 14:53
door cristof19
wow 37,50 euro?
heb er hier in belgie 13 euro voor betaald ofzo bij mazda zelf