Pagina 1 van 2

Steekas vervangen

Geplaatst: 03 sep 2010, 20:43
door BruteFrits
Hi,
Vanavond bezig geweest met het los halen van de steekassen, ze zijn beide uit de versnellingsbak, de grote bout die aan het uiteinde zit bij het wiel is ook los. Maar die stomme dingen willen er niet uit...
Zit er soms ergens nog een borging of zo? Gaat om assen met abs ringen.

Geplaatst: 03 sep 2010, 21:09
door djman
Heb je de veerpoot los? Als je die los haalt van onder op bij de remmen kan je hem op zij duwen en dan kan hen er uit trekken als goed is

Re: Steekas vervangen

Geplaatst: 03 sep 2010, 22:13
door MentaleJelleMx-3
BruteFrits schreef:Hi,
Vanavond bezig geweest met het los halen van de steekassen, ze zijn beide uit de versnellingsbak, de grote bout die aan het uiteinde zit bij het wiel is ook los. Maar die stomme dingen willen er niet uit...
Zit er soms ergens nog een borging of zo? Gaat om assen met abs ringen.


hey brutefrits, rechterzijde heeft ook een lager in het midden van de as die zit vast aan het blok met 3 bouten.... rechts ging er zo uit...
linkeras heb ik moeite mee gehad... de as zit in de bak met een borgveer geklemd... makkelijkste wat je kunt doen is een beitel tussen bakhuis en huisje van die ashomokinineet plaatsen en met een goeie hamer een flinke tik uit delen, dan springt ie eruit....

linkeras erin plaatsen is ook lastig... je draait de kroonmoer op de as... en je moet zorgen dat de as in een rechte lijn in de bak steek en dan met een flinke hamer op de kroonmoer slaan dan springt ie er weer in....

Geplaatst: 03 sep 2010, 22:19
door BruteFrits
Ik heb de assen al uit de versnellingsbak. Ze moeten nog uit het deel waar het wiel op zit, wiellagers.

Geplaatst: 03 sep 2010, 22:29
door MentaleJelleMx-3
BruteFrits schreef:Ik heb de assen al uit de versnellingsbak. Ze moeten nog uit het deel waar het wiel op zit, wiellagers.


aahzo... dat kan nog wel eens goed vastzitten ja haha... uhm goed inspuiten met wd40 even in laten trekken.... kroonmoer er terug opdraaien en met een flinke hamer erop slaan dan moet ie normaal gesproken los schieten...

Geplaatst: 12 sep 2010, 21:21
door Mazdarati MX-6
Dan zit je alleen maar op de homokineet te slaan .

Die moer die je los gedraaid heb hoeft niet los .
De as moet je met een beetje kracht eruit trekken !!!

Niet slaan want dan mol je je homokineet .

Ook niet in spuiten met wd40 want er zit al vet in de hoes .

Ook het terug plaatsen van de linker as moet je met beleid doen .
Niet erin rammen anders heb je kans dat je de borg veer beschadigd .
Of je hebt kans dat hij los schiet en in je bak ligt .
Dan kan je je bak open maken om de veer eruit te halen .

Dit soort dingen moet je met beleid doen en niet rammen en beuken .

Geplaatst: 12 sep 2010, 21:44
door MentaleJelleMx-3
Mazdarati MX-6 schreef:Dan zit je alleen maar op de homokineet te slaan .

Die moer die je los gedraaid heb hoeft niet los .
De as moet je met een beetje kracht eruit trekken !!!

Niet slaan want dan mol je je homokineet .

Ook niet in spuiten met wd40 want er zit al vet in de hoes .

Ook het terug plaatsen van de linker as moet je met beleid doen .
Niet erin rammen anders heb je kans dat je de borg veer beschadigd .
Of je hebt kans dat hij los schiet en in je bak ligt .
Dan kan je je bak open maken om de veer eruit te halen .

Dit soort dingen moet je met beleid doen en niet rammen en beuken .


uuhm ik weet niet welke moer jij bedoelt.. maar als je de as weg wilt halen ,dus uit het fuseelichaam.. dan moet je die kroonmoer losmaken...
Wd40?? ik heb niet over in de homokineet te spuiten, daar zit special vet in... ik heb het over de kant waar de homokineet met zijn tanden in het fuseelichaam zit... en over rammen en beuken heb ik het niet over...
als je op de kant waar de kroonmoer een tik geeft is het meestal genoeg dat hij los springt...dit komt omdat het meestal roestig is, en door die tik sla je de roest los... en komt de homokineet/as vrij...

Geplaatst: 13 sep 2010, 13:53
door BruteFrits
Het is al gebeurt, gewoon met fuseehuis en al los gehaald. Alleen de stuurstang zat nog wat vast geroest, hier even met een gummy hammer op tikken en klaar.

Geplaatst: 13 sep 2010, 15:51
door Mazdarati MX-6
Die kroonmoer houd de homokineet op zijn plaats en niet de as .
Anders zou je as breken als je de bocht door gaat .

Maar de homokineet hoeft er niet af .
Je kan de as zo uit de homokineet trekken .

Het enige wat je los moet maken is de fuseekogel en dan dan je het hele spul zo naar je toe trekken .

Het gene wat ik begrijp uit jou tekst is dat je de moer van de homokineet los draait en dan de as met homokineet eruit haalt .

Het kan ook op die manier maar het hoef niet .

Geplaatst: 13 sep 2010, 18:42
door MentaleJelleMx-3
Mazdarati MX-6 schreef:Die kroonmoer houd de homokineet op zijn plaats en niet de as .
Anders zou je as breken als je de bocht door gaat .

Maar de homokineet hoeft er niet af .
Je kan de as zo uit de homokineet trekken .

Het enige wat je los moet maken is de fuseekogel en dan dan je het hele spul zo naar je toe trekken .

Het gene wat ik begrijp uit jou tekst is dat je de moer van de homokineet los draait en dan de as met homokineet eruit haalt .

Het kan ook op die manier maar het hoef niet .


hahaha... nu begrijp ik je...maarre het is meer werk om hoes en de as uit de homokineet, los te halen en weer erop te zetten met nieuw vet... dan alles in zijn totaal eraf te halen....
vraagje hoe heb je de linkeras in het bakhuis gekregen,, want die gaat er echt niet gemakkelijk in ... ik heb bij mijn auto gezorgd dat de as er recht in steekt en toen heb ik met voorzichtig geweld op de kroonmoer geslagen..1 tik en toen zat ie er zo weer in....