koeling V6

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
fenix-4evr
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 52
Lid geworden op: 31 okt 2008, 11:52
Locatie: Lier België

koeling V6

Bericht door fenix-4evr »

Onlangs heb ik een lek gedicht in mijn radiator. Maar sindsdien verlies ik water langs de vuldop en de uitlaat. Net of er teveel druk op zit? Het water langs de uitlaat, betekent dit zowiezo dat ik mijn koppakking moet vervangen, zoals men mij hier vertelt? Er zit geen water in mijn olie of omgekeerd. Maar nu met dit vriesweer laat ik wel een wolk achter. Ik heb ook al een rubbertje tussen mijn vuldop gestoken, maar zelfs dat helpt niet. Ik heb al gedacht aan de waterpomp, maar als die niet werk komt er toch ook geen druk op, ofwel???
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Je vuldop dicht blijkbaar niet meer goed af.
Vervang die eerst, kijk dan of je nog steeds het probleem hebt dat je auto ergens anders kvs lekt.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Bericht door martinenijenhuis »

idd begin daar eerst maar eens mee.

Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
Gebruikersavatar
fenix-4evr
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 52
Lid geworden op: 31 okt 2008, 11:52
Locatie: Lier België

Bericht door fenix-4evr »

Daarom dat ik die rubber ertussen had gestoken. Om te zien of hij nog ergens anders lekte. En ik verlies inderdaad nog kvs en niet meer langs de vuldop, daarom dat ik ook dit bericht postte. Ik heb mss niet duidelijk genoeg geweest. Het ging eigenlijk over de rookwolk die er uitkomt langs mijn uitlaat. Betekent dit automatisch dat ik de koppakking moet vervangen??? Of kan het nog ergens anders zitten?
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Als je koppakking kapot is moet er ook kvs bij je olie zitten.

Is het niet mogelijk om met lopende motor te kijken waar het uit spuit?
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Bericht door MarcX3 »

als de koppakking eruit ligt hoeft er geen water bij de olie te zitten en andersom ook niet!

als de koppakking lek is tussen het koelvloeistofkanaal en een cilinder kan de vloeistof dus via de verbrandingskamer ontsnappen.En dus NIET in de olie terechtkomen.

Mocht het zo zijn dat de kop lek is kan dat ook de reden zijn dat er koelvloeistof bij de vuldop eruit ging, en radiateur ging lekken, druk is immers veel hoger.

En koppakking erdoor kan inderdaad veel witte rook uit de uitlaat laten komen.

Je moet even het koelsysteem laten testen op druk bij een garage, houd die de druk niet vast en je kan het lek nog niet vinden even compressietest doen om alles uit te sluiten en zeker ervan te zijn dat de kop erdoor is.
Driven by a sixpack
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

MarcX3 schreef:als de koppakking eruit ligt hoeft er geen water bij de olie te zitten en andersom ook niet!

als de koppakking lek is tussen het koelvloeistofkanaal en een cilinder kan de vloeistof dus via de verbrandingskamer ontsnappen.En dus NIET in de olie terechtkomen.


Ja?? Is dit echt zo? Ik heb er nog nooit van gehoord, wel interessant om te weten.

Maar als je koppakking kapot is betekent het toch dat er vloeistof kan ontsnappen buiten de reguliere kanalen? Dus kvs bij olie en andersom?
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Bericht door martinenijenhuis »

wat Marcx schrijft klopt idd. :bier:

Meestal is het goed merkbaar, door
minder vermogen, slecht aanslaan, onregelmatig lopen,
omdat simpelweg: koelvloeistof brand niet ;)

Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
Gebruikersavatar
fenix-4evr
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 52
Lid geworden op: 31 okt 2008, 11:52
Locatie: Lier België

Bericht door fenix-4evr »

martinenijenhuis schreef:wat Marcx schrijft klopt idd. :bier:

Meestal is het goed merkbaar, door
minder vermogen, slecht aanslaan, onregelmatig lopen,
omdat simpelweg: koelvloeistof brand niet ;)

Groetjes M&M


Dat zal het dus waarschijnlijk niet zijn, want zonder het koelingprobleem rijdt en start hij zonder problemen. Nu dat het een beetje warmer is, rookt de uitlaat ook niet meer. De kou mss??
En ik denk dat ik de raad van Whitefinish beter eens opvolg en een nieuwe vuldop kopen en ineens een andere radiator. En dan eens kijken.
Heeft er niemand een radiator "in goede staat" te koop. Ik heb niet veel goesting om 234€ uit te geven, om daarna tot de conclusie te komen dat ik mijn beestje moet wegdoen. :cry:
Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Bericht door MarcX3 »

fenix-4evr schreef:
martinenijenhuis schreef:wat Marcx schrijft klopt idd. :bier:

Meestal is het goed merkbaar, door
minder vermogen, slecht aanslaan, onregelmatig lopen,
omdat simpelweg: koelvloeistof brand niet ;)

Groetjes M&M


Dat zal het dus waarschijnlijk niet zijn, want zonder het koelingprobleem rijdt en start hij zonder problemen. Nu dat het een beetje warmer is, rookt de uitlaat ook niet meer. De kou mss??
En ik denk dat ik de raad van Whitefinish beter eens opvolg en een nieuwe vuldop kopen en ineens een andere radiator. En dan eens kijken.
Heeft er niemand een radiator "in goede staat" te koop. Ik heb niet veel goesting om 234€ uit te geven, om daarna tot de conclusie te komen dat ik mijn beestje moet wegdoen. :cry:


Je zult dit toch eerst moeten vervangen voor je eventueel verder gaat kijken. Kan zijn dat de dop en radiateur gewoon op en kapot zijn hoor. Dus dat de koppakking niet kapot is. Maar kom je dus alleen achter als je het maakt, en rook kan inderdaad verdwijnen als het warmer word, dus eerst maken en dan kijken of het probleem nog steeds is en of die nog steeds koelvloeistof verliest.

En ook met een kapotte kop kan die EN goed starten EN goed optrekken. Alleen als de koppakking echt goed door is zul je wat M&M zegt zien en merken.

Als namelijk de kop erdoor is bij 1 cilinder en echt net door zal die gewoon starten omdat er dan nog alijd 5 cilinders zijn die wel goed zijn. Maar dit is dus als de koppakking maar iets kapot is
Driven by a sixpack
Plaats reactie