Pagina 3 van 4

Geplaatst: 11 nov 2007, 13:56
door mikeymx3
Misschien zit er een lek in mijn radi. Want heb verder geen problemen met het rijden en de temperatuur is altijd even hoog.

Geplaatst: 11 nov 2007, 14:16
door WhiteFinish
Kijk indeed maar eerst even je bougie's en bougiekabels na. Even checken of er aanslag opzit of dat deze misschien na zijn.

Verder kan je ook wel eens kijken bij het reservoir wat tegen de radiateur aanzit (niet echt een reservoir maar een klein buisje)
Hierop zit ook een vuldop, bij mij was deze laatst aan het lekken.

Geplaatst: 11 nov 2007, 14:52
door turbulence
en controleer ook de andere vuldop.. boven de distributie.. deze is bij mij eerder al 2x lek gegaan, valt gauw op, je ziet namelijk wittige aanslag rond de dop en op de distributiekappen..

Geplaatst: 11 nov 2007, 18:05
door mikeymx3
Wat betreft de koppakking.. Ik weet het niet, maar het lijkt me sterk. Als die lek is moet je toch temperatuurproblemen krijgen?

Hierbij een foto van de temperatuurmeter, hoger is hij nog nooit geweest.
Afbeelding

By the way, gisterenmiddag bijgevuld, vandaag 50 km gereden en af en toe een paar ingehaald met +/- 5500/6000 toeren en dat gaat allemaal zonder problemen. En na de tijd niks aan koelvloeistof verloren vanuit het tankje ,hij stond straks zelfs heel iets boven de full streep. Bij een lekke koppakking moet je het ook merken tijdens het rijden toch? Ik merk weinig, alleen tussen de 1000/2000 toeren merk je dat hij geen vol vermogen heeft maar dat lijkt me normaal. Blaast koude lucht.

Geplaatst: 11 nov 2007, 18:43
door turbulence
tempmeter net voorbij het midden is goed...

je zou de compressie kunnen laten meten, komt vaak ook wel naar voren als koppakking lek is...

onderin de toeren heb je idd niet volledige vermogen, bij 4000 toeren gaan de VRIS kleppen open en dan heb je wel meer vermogen erbij...

nadeel is van de 1.8 dat ie gewoon niet enorm veel vermogen heeft onderin de toerentallen

Geplaatst: 11 nov 2007, 18:54
door mikeymx3
turbulence schreef:tempmeter net voorbij het midden is goed...

je zou de compressie kunnen laten meten, komt vaak ook wel naar voren als koppakking lek is...

onderin de toeren heb je idd niet volledige vermogen, bij 4000 toeren gaan de VRIS kleppen open en dan heb je wel meer vermogen erbij...

nadeel is van de 1.8 dat ie gewoon niet enorm veel vermogen heeft onderin de toerentallen

Merk ik ook, bij de 4000 toeren krijg je behoorlijk wat vermogen extra. Ik WIL gewoon niet denken dat de koppakking lek is... Ghehe..
De kans lijkt me ook klein, omdat de temperatuur nooit hoger word. :bla:

Geplaatst: 11 nov 2007, 19:04
door xedos
De temperatuur hoeft niet hoger te worden door een lekke koppaking. Wat er gebeurd is dat er koelvloeistof verbrand wordt, daardoor loopt de temp niet op. Pas als er heel weinig koelvloeistof meer in zit, dan loopt de temperatuur wel op natuurlijk. Kijk maar of je ergens lekkage kan vinden. Is dit niet het geval, dan blijft de koppakking over. Dit is best een dure reparatie.

Geplaatst: 11 nov 2007, 19:19
door mikeymx3
Oké. Duidelijke reactie.
Maar dan zou je het ook moeten kunnen merken tijdens het rijden toch?
Ik merk niks... En ik kan me nog herrineren, want m'n zusje heeft een Fiat Sceicento Abarth die had een keer een lekke koppakking en die stond om de haverklap stil langs de snelweg.
En je kon het ook merken tijdens het rijden, stoten etc etc.
Hopelijk valt het mee... Maar het zal wel weer tegenzitten ja.

En wat noem jij een dure reparatie? :x

Geplaatst: 11 nov 2007, 20:21
door turbulence
mikeymx3 schreef:Oké. Duidelijke reactie.
Maar dan zou je het ook moeten kunnen merken tijdens het rijden toch?
Ik merk niks... En ik kan me nog herrineren, want m'n zusje heeft een Fiat Sceicento Abarth die had een keer een lekke koppakking en die stond om de haverklap stil langs de snelweg.
En je kon het ook merken tijdens het rijden, stoten etc etc.
Hopelijk valt het mee... Maar het zal wel weer tegenzitten ja.

En wat noem jij een dure reparatie? :x


tsja.

een naaimachine motor vergelijken met een v6 is natuurlijk heel wat anders he... italiaanse techniek is ook niet altijd failsafe...

tsja, als je koppakking lek zou zijn zou je in theorie misschien iets minder compressie hebben op bepaalde cilinder(s) en zou je het wel kunnen merken maar hoeft niet altijd..

check gewoon eerst even de bougies en controleer ook alle vuldoppen op lekkages en de slangen..

doe dit als de motor warm is, dan staat er druk op het koelsysteem en kun je evt lekkages makkelijker vinden. of laat de leidingen afdrukken bij de garage, kun je ook heel snel zien of er ergens lekkage is

Geplaatst: 11 nov 2007, 23:35
door cootjev6
en als je een lekke koppakking heb kan je dat vaak ook zien aan de rook uit je uitlaat ;)