Accu verplaatsen
Moderator: Moderators
- turbulence
- Super-Pilot
- Berichten: 5868
- Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
- Locatie: Wolvega (fryslan)
- Contacteer:
- Yence
- Super-Pilot
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: 21 mei 2004, 23:42
- Locatie: Roosendaal
- Contacteer:
Gisteren de accu achterin gelegd. 25mm + kabel naar achteren en een 25mm - kabel van de accu naar het chassis. Verder heb ik vlak voor de accu een 80A zekering geplaatst. Alles heeft de hele dag prima gewerkt.
Vanochtend wilde ik echter de auto starten, klapte de zekering eruit.
Bij de garage zeiden ze dat het helemaal niet mogelijk is om de accu achterin te leggen. De + kabel zou voor de startmotor veel te lang zijn??
Kan iemand hier meer over vertellen?
Vanochtend wilde ik echter de auto starten, klapte de zekering eruit.
Bij de garage zeiden ze dat het helemaal niet mogelijk is om de accu achterin te leggen. De + kabel zou voor de startmotor veel te lang zijn??
Kan iemand hier meer over vertellen?
- turbulence
- Super-Pilot
- Berichten: 5868
- Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
- Locatie: Wolvega (fryslan)
- Contacteer:
Yence schreef:Gisteren de accu achterin gelegd. 25mm + kabel naar achteren en een 25mm - kabel van de accu naar het chassis. Verder heb ik vlak voor de accu een 80A zekering geplaatst. Alles heeft de hele dag prima gewerkt.
Vanochtend wilde ik echter de auto starten, klapte de zekering eruit.
Bij de garage zeiden ze dat het helemaal niet mogelijk is om de accu achterin te leggen. De + kabel zou voor de startmotor veel te lang zijn??
Kan iemand hier meer over vertellen?
komt dus doordat je meer amp. trekt als dat ie is afgezekerd... kan best zijn dat ie bij een koude start redelijk veel ampere trekt...
kan ook nergens in bijv de manual vinden hoeveel ampere de startmotor trekt bij starten, misschien toch ff wachten op de ZE guys met een longneck...
ff gauw kabeldikte berekend net, en zia dat je bijv bij 25carre max 2.9meter mag leggen bij 100Ampere...
dus dan zou je al haast 50mm2 moeten plaatsen.. maar ik zou nog ff wachten op oa bram en robert die hebben de accu ook achterin, dus die kunnen beter zeggen op hoeveel zij de boel afgezekerd hebben..
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
- turbulence
- Super-Pilot
- Berichten: 5868
- Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
- Locatie: Wolvega (fryslan)
- Contacteer:
hyperman schreef:ik heb tussen de startmotor en de accu geen zekering zitten dus ook geen last dat hij eruit klapt
totdat de kabel ergens een keer per ongeluk doorschuurt, kortsluiting maakt met het chassis, en jij een klap aan amperes trekt op die kabel waarna de boel doorbrandt omdat de kabel zo warm wordt....
zekering zit er niet voor jan boterletter he
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
- MarcX3
- Super-Pilot
- Berichten: 1793
- Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
- Locatie: omgeving v Doetinchem
- Contacteer:
Doorbranden alleen is nog niet zo erg. Maar wat dat als gevolg kan hebben.
De startmotor zit aan t blok en die is altijd wel iets vettig, en dat icm vonkjes en hitte. Of doorschuurt net boven je tank geeft een mooi vuurwerk, en einde mx
Dus zoals Turbulence al aangeeft gewoon ff een zekering dr tussen zetten.
De startmotor zit aan t blok en die is altijd wel iets vettig, en dat icm vonkjes en hitte. Of doorschuurt net boven je tank geeft een mooi vuurwerk, en einde mx
Dus zoals Turbulence al aangeeft gewoon ff een zekering dr tussen zetten.
Driven by a sixpack
turbulence schreef:....ff gauw kabeldikte berekend net, en zia dat je bijv bij 25carre max 2.9meter mag leggen bij 100Ampere...
dus dan zou je al haast 50mm2 moeten plaatsen.. maar ik zou nog ff wachten op oa bram en robert die hebben de accu ook achterin, dus die kunnen beter zeggen op hoeveel zij de boel afgezekerd hebben..
Je bent in de war met het afzekeren van versterkers waar men rekening houdt met een minimale spanningsval, althans bij de oude emma regelementen. Een 25mm2 kabel is sowieso veilig tot 110 Ampere (zie ook tabel 2 op www.12vhifi.nl). Je kan een schatting maken van de ampere's als je het KW vermogen van je startmotor weet.
Persoonlijk lijkt het me dat het prima moet kunnen met 25mm2
turbulence schreef:hyperman schreef:ik heb tussen de startmotor en de accu geen zekering zitten dus ook geen last dat hij eruit klapt
totdat de kabel ergens een keer per ongeluk doorschuurt, kortsluiting maakt met het chassis, en jij een klap aan amperes trekt op die kabel waarna de boel doorbrandt omdat de kabel zo warm wordt....
zekering zit er niet voor jan boterletter he
Doorschuurt ik weet niet wat andere mensen met die kabels doen maar ik zou niet weten hoe ik die moet laten doorschuren. Dat gebeurd bij je kabelboom toch ook niet.