Neelis schreef:Bedankt voor jullie reactie en ik zit cker met pleziet op dit forum, maar er hangt gewoon een waas rondom het rangen. Iedereen zegt DAT het werkt, maar een goede uitleg HOE het werkt krijg ik niet en Verwijk is ook niet te mailen, die kun je alleen bellen.
Er wordt geschreven dat je geen 20 pk wint, maar er wordt wel gesproken over dat je 8,5 % vermogen wint, das toch ruim 10pk. Dat vind ik wel een hoop. Icm een cat vervanger win je al 20 pk volgends de theorieen.
idd, volgens de theorieen win je evt zoveel pks, in praktijk zal het altijd wel te verwaarlozen zijn....
20pk met kvv is ook niet waar, je geeft de uitlaatgassen de mogelijkheid om sneller uit te stoten, maar denk dat het overall gezien echt niet zoveel zal uitmaken, misschien eens een x 8/10pk ofzo.
en dan kom je weer bij het feit dat dit zulke kleine verschillen zijn dat je dit echt niet gaat merken. 136 of 150pk, verschil is er wel offcourse, maar die 14pk zorgt er nu echt niet voor dat je ineens in je stoel gedrukt wordt als je optrekt, dus dat verschil merk je echt niet.....
Waar ik op zit te wachten is een sluitende verklaring van hoe het werkt en WAAROM het gebeurt. Ik hoop dat iemand hier nog mee komt.
Ik mail Verwijk wel om een uitleg, misschien kunnen hun meer vertellen.
dit kon ik nog vinden als reactie op een ander forum:
Code: Selecteer alles
Ze zetten een signaal op een van de draden bij de stekker van de VAF. Blijkbaar zou dit een signaal moeten zijn dat er erg veel lucht naar binnen komt, buiten de ranges waar normaal mee gerekend wordt. Hierdoor merkt je ECU dat er meer lucht beschikbaar is en gaat ie dat daarna gebruiken. De gegevens zouden op de ECU moeten staan, waar anders staan dit soort gegevens opgeslagen????
BRON: mx-almere
Dat blijf ik vage verhalen vinden
Ik zit in de Puch Maxi wereld en beheer ook drie websites in die wereld en als je tegen een user zegt dat een powerfilter ervoor zorgt dat hij harder gaat en sneller optrekt dan geloven ze dat, das een psychisch ding. In praktijk maakt je brommer een harder geluid, je gasreactie gaat er iets op vooruit, maar pk's en km/h winnen doe je niet. Mijn gevoel zegt dat dat bij rangen ook zo is...
naja, je wilt blijkbaar alleen maar horen wat jou aanstaat, er is nu toch al paar x verteld door mensen die het gedaan hebben dat het daadwerkelijk wel IETS uitmaakt, hoe moeilijk is het dan om te begrijpen dat het ook wel eens iets verschil kan maken..
verwijk ranged ook andere merken autos hoor, is niet alleen een mx3 aangelegen zaak, anders had ie het niet druk denk ik, want zoveel mx3s zijn er nu ook weer niet in NL...
ik heb het zelf niet gedaan , ook omdat ie te ver weg zit, maar ik denk dat dit soort dingen wel serieus iets verschil kan maken, echter is het verschil niet groot.
ik gaf ook aan in mijn vorige bericht dat je dit soort dingen ook niet moet zien als serieuze tuning, maar meer als reden om de motor iets soepeler te laten lopen...
het is niet direct een andere nokkenas of wat dan ook wat je plaatst... je veranderd wat in de cpu van de auto, verder niks ingrijpends...