Pagina 3 van 7

Geplaatst: 07 jan 2011, 21:45
door Mazdarati MX-6
Dan kan je net zo goed over stappen naar een obd1 ecu en die dan weer chippen .

Er zal best wel een oplossing zijn maar echt makkelijk is het niet .
Anders hadden wel meerdere mensen dit gedaan . (obd2 van de mx6)

Geplaatst: 13 jan 2011, 22:17
door martinenijenhuis
paz-3 schreef:zou een combinatie van kabelboom + ECU werken, niet te vergeten de massameter, etc. er moet toch een oplossing te bedenken zijn


Idd zo hebben wij het ook ooit gedaan ;) :mrgreen:

Groetjes M&M

Geplaatst: 16 jan 2011, 11:22
door paz-3
weer een beetje zoekwerk verricht, volgens mx-3.com is dit de oplossing voor het obd2 probleem

gebruik van een ander benzinedrukregelaar
in combinatie met een kl-02 VAF
Originele ECU

check http://www.mx-3.com/phpBB3/viewtopic.ph ... hilit=obd2
voor meer info

verder wil ik nou wel eens weten WAAROM een obd2 ecu niet te chippen zou zijn, dit word voor honderden types auto's gedaan dus waarom niet op de nieuwere ecu van de mx-3, heeft iemand hier meer info over? ik vind alleen maar berichten dat het niet kan zonder duidelijke uitleg waarom niet. ik bedoel ze zeggen ook dat je het pentagon niet kan hacken maar dit is toch gebeurd :?

Geplaatst: 16 jan 2011, 20:51
door Mazdarati MX-6
Bij de obd1 ecu's staat alle info op 1 eprom .
De vris tijden fuelmaps en de timing maps .

De obd2 heeft geen eprom waar deze info voor de ecu op staat .
Deze info is verdeeld over verschillende delen van de ecu .
Dus simpel weg chippen kan dus niet .

De ecu herschrijven gaat niet omdat de ecu niet her progameerbaar is .
Op probetalk is er ook al iemand bezig geweest met de obd2 ecu's .
Het is hem wel gelukt om de ecu uit te lezen alleen het herschrijven van de ecu ging niet .

De ecu's/pcm van tegenwoordig zijn weer heel anders als de obd2 ecu van de mx3 .
De auto's worden steeds geavanceerder en een dealer kan dus ook dingen aan passen aan de ecu om de motor beter te laten lopen .
De (chip) tuning bedrijven gebruiken ook zo iets .
Ze passen gewoon de motor management software matig aan .
Dit gaat helaas niet bij de obd2 ecu .

Geplaatst: 16 jan 2011, 23:26
door Dennis_MX3
Hoe werkt een megasquirt dan, ik heb ergens begrepen dat dit ook een optie is?!

PS: iemand toevallig ook opgevallen dat de tijd van het forum niet klopt, staat nog op zomertijd!

Geplaatst: 17 jan 2011, 11:05
door WhiteFinish
Megasquirt werkt door het overnemen van bepaalde functies van je huidige ecu.
Zo kan je ontsteking, inspuiting etc overnemen tm launchcontrol en flatshift instellen.


Als je voor zoiets gaat raad ik je toch echt aan om het door een bedrijf te laten doen.

Ik ben er al sinds de zomer mee bezig en heb het nog steeds niet fatsoenlijk lopende.

Geplaatst: 20 jan 2011, 03:45
door Dikkekobus
paz-3 schreef:om hem obd2 te houden word lastig, snelste en makkelijkste oplossing is een kabelboom met computer erbij te nemen. de ontsteking verschilt in de obd2 versie. je kan de ontsteking van een 1.8 met kabelboom gebruiken mits je de bijbehorende computer in bezit hebt. mijn DE draait op deze manier, maar het is niet echt ideaal met de computer van de 1.8.
het verschil in inspuiting is duidelijk merkbaar met koud weer.


uhu yeah right OBD2 met klze wil prima, zal alleen nooit zo moooi lopen als met obd 1. gewoon een FPR aansluiten. sowieso aan te raden met een ZE

Geplaatst: 03 feb 2011, 17:52
door Dennis_MX3
Wat is nu de beste en goedkoopste optie om het volle vermogen van een KL-ZE in een facelift MX-3 te krijgen?
- Ombouwen naar OBDI.
- Stand alone ECU.
- andere ideeën?

Waar zou dit eventueel mogelijk zijn, ik ken eigenlijk alleen Jeroentje.nl die deze swap doet.

En dan nog een andere vraag:
Passen de stoelen van een pre-facelift zonder aanpassingen in een facelift model?

Alvast bedankt voor het meedenken ;)

Geplaatst: 03 feb 2011, 22:10
door Mazdarati MX-6
Een stand alone ecu is in mijn ogen het beste omdat je veel beter je motor kan afstellen daar mee .

Aan de andere kant is het totaal plaatje erg duur en de extra pk's die je hebt met een obd1 systeem is ook niet echt de moeite waard .

Als je een obd1 kabelboom hebt en ecu dan ben je er in grote lijnen al .
klze chip erin en klaar .

Op een dyno hoef je dan niet alles af te stellen .
Alleen een afpr en je bent klaar .

Maar zo lang je niet met een turbo rijd is een stand alone systeem een beetje zonde van het geld lijkt mij .

Maar dat is meer persoonlijk .

Geplaatst: 04 feb 2011, 08:02
door WhiteFinish
Dennis_MX3 schreef:Wat is nu de beste en goedkoopste optie om het volle vermogen van een KL-ZE in een facelift MX-3 te krijgen?
- Ombouwen naar OBDI.
- Stand alone ECU.
- andere ideeën?

Waar zou dit eventueel mogelijk zijn, ik ken eigenlijk alleen Jeroentje.nl die deze swap doet.

En dan nog een andere vraag:
Passen de stoelen van een pre-facelift zonder aanpassingen in een facelift model?

Alvast bedankt voor het meedenken ;)


Het meeste vermogen geeft een StandAlone.
Motor inbouwen is 'makkelijk', echter een standAlone is een stuk complexer. Daarvoor zou ik eerder naar een gespecialiseerd bedrijf gaan dan naar Jeroentje.

Maar zoals mazdarati al zegt, standalone is duur !