Help: mijn accu is steeds leeg.
Moderator: Moderators
-
- Test-Pilot
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 05 jan 2005, 08:18
- Locatie: Utrecht
Ik liep tegen een dynamo aan van een 2.5L voor een 'redelijk' bedrag.
Denk dat ik de gok maar neem, anders kom ik niet veel verder. Ooit met mijn 205 GTi heb ik ook een defecte dynamo gehad, maar daarvan waren de symptomen heel anders.. Vandaar mijn twijfel.
Bedankt voor de antwoorden zover, ik hou jullie wel op de hoogte.
Denk dat ik de gok maar neem, anders kom ik niet veel verder. Ooit met mijn 205 GTi heb ik ook een defecte dynamo gehad, maar daarvan waren de symptomen heel anders.. Vandaar mijn twijfel.
Bedankt voor de antwoorden zover, ik hou jullie wel op de hoogte.
Mazda MX-3 v6 - Ducati Monster
- Marcel_mx3
- Super-Pilot
- Berichten: 3291
- Lid geworden op: 18 jul 2003, 15:14
- Locatie: Purmerend
- Contacteer:
Ik heb het idee dat er niks mis is met die dynamo...
Een laad spanning van 14,4 volt is gewoon goed.
Dat de spanning van de accu iets daalt met de lichten aan stationair draaiend is ook niet zo vreemd, stationair levert de dynamo nou eenmaal heel weinig vermogen..
Als je dan toch de dynamo wilt testen zou ik eerst eens de laadstroom meten ipv de laadspanning.. deze moet namelijk wel hoger worden bij hoger toerental dacht ik..
Is het geen optie om je multiemeter eens een nachtje in de auto te laten liggen, meeste multimeters hebben een max stand (dan kun je de volgende dag zien of er niet toevallig een keer 10A getrokken is snachts...)
Een laad spanning van 14,4 volt is gewoon goed.
Dat de spanning van de accu iets daalt met de lichten aan stationair draaiend is ook niet zo vreemd, stationair levert de dynamo nou eenmaal heel weinig vermogen..
Als je dan toch de dynamo wilt testen zou ik eerst eens de laadstroom meten ipv de laadspanning.. deze moet namelijk wel hoger worden bij hoger toerental dacht ik..
Is het geen optie om je multiemeter eens een nachtje in de auto te laten liggen, meeste multimeters hebben een max stand (dan kun je de volgende dag zien of er niet toevallig een keer 10A getrokken is snachts...)
- turbulence
- Super-Pilot
- Berichten: 5868
- Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
- Locatie: Wolvega (fryslan)
- Contacteer:
heb je toevallig vlak voor of rond de tijd dat het probleem ontstaan is nog electronica oid toegevoegd? ( versterkers, autoalarm, neon lampjes etc?)
wordt toch beetje trial and error zoektocht... electronisch probleem is nooit makkelijk te vinden...
wordt toch beetje trial and error zoektocht... electronisch probleem is nooit makkelijk te vinden...
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
- crazyarjan
- Pilot
- Berichten: 591
- Lid geworden op: 05 jun 2004, 23:59
- Locatie: leerdam
achteraf ingebouwd spul...
en idd klandestine verbruikers opsporen is kutwerk...
zeker als die er op het moment vd meting niet is..
kheb trouwens nog wel iets..
check ff je binnenverlichting. die schakelaars in de deuren kunnen evt massa maken waardoor je lamp int intereieur gaat branden..
mijn schakelaar heeft ook kuren zo af en toe
succes
en idd klandestine verbruikers opsporen is kutwerk...
zeker als die er op het moment vd meting niet is..
kheb trouwens nog wel iets..
check ff je binnenverlichting. die schakelaars in de deuren kunnen evt massa maken waardoor je lamp int intereieur gaat branden..
mijn schakelaar heeft ook kuren zo af en toe
succes
To finish first, first you have to finish!
-
- Test-Pilot
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 05 jan 2005, 08:18
- Locatie: Utrecht
Fijn dat er zoveel meegedacht wordt.
helaas heeft mijn multimeter geen MAX stand, volgens mij is dat niet zo gebruikelijk.
Ik ben er zeker van dat er nergens lampjes blijven branden of dat er schakelaartjes niet goed functioneren. Alles werkt naar behoren.
Ik heb wel wat electronica toegevoegd in de loop van de tijd (bluetooth headsetje, Stinger DSI). Maar ik ben er 100% zeker van dat deze uit staan als het contact uit staat, en al rijdend trekt dit maar heel weinig stroom.
Ik heb een ampéretang geleend van het werk, zodat ik komend weekend even kan kijken of de dynamo wel echt stroom leverd. De stroom moet dus wél toenemen met het aantal toeren? Klinkt ook wel logisch, ik zou het zelfs even kunnen vergelijken bij een andere auto. Dat is de enige check die ik nog uit kan voeren.
Nogmaals bedankt en ik hou jullie op de hoogte. Mocht iemand anders dit probleem ooit tegen komen dan kan ik mijn ervaringen weer delen.
Groet!
helaas heeft mijn multimeter geen MAX stand, volgens mij is dat niet zo gebruikelijk.
Ik ben er zeker van dat er nergens lampjes blijven branden of dat er schakelaartjes niet goed functioneren. Alles werkt naar behoren.
Ik heb wel wat electronica toegevoegd in de loop van de tijd (bluetooth headsetje, Stinger DSI). Maar ik ben er 100% zeker van dat deze uit staan als het contact uit staat, en al rijdend trekt dit maar heel weinig stroom.
Ik heb een ampéretang geleend van het werk, zodat ik komend weekend even kan kijken of de dynamo wel echt stroom leverd. De stroom moet dus wél toenemen met het aantal toeren? Klinkt ook wel logisch, ik zou het zelfs even kunnen vergelijken bij een andere auto. Dat is de enige check die ik nog uit kan voeren.
Nogmaals bedankt en ik hou jullie op de hoogte. Mocht iemand anders dit probleem ooit tegen komen dan kan ik mijn ervaringen weer delen.
Groet!
Mazda MX-3 v6 - Ducati Monster
- crazyarjan
- Pilot
- Berichten: 591
- Lid geworden op: 05 jun 2004, 23:59
- Locatie: leerdam
Bluetooth? staat die geschakeld met het contact dan?
ik hoor er bij ons in de praktijk nogal veel storingen over..
en wat betreft die stroomtang.. schitterend apparaat maar niet om lekstromen te meten.. stromen onder de 1 Ampere kan die niet nauwkeurig meten...
begint toch wel heel vaag te worden dat probleem..
maar zoals zo vaak zal het uiteindelijk misschien wel iets heel simpels zijn
we horen het wel succes!!!!
ik hoor er bij ons in de praktijk nogal veel storingen over..
en wat betreft die stroomtang.. schitterend apparaat maar niet om lekstromen te meten.. stromen onder de 1 Ampere kan die niet nauwkeurig meten...
begint toch wel heel vaag te worden dat probleem..
maar zoals zo vaak zal het uiteindelijk misschien wel iets heel simpels zijn
we horen het wel succes!!!!
To finish first, first you have to finish!
- martinenijenhuis
- Super-Pilot
- Berichten: 3346
- Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
- Locatie: Dronten
-
- Test-Pilot
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 05 jan 2005, 08:18
- Locatie: Utrecht
Die bluetooth is netjes aangesloten aan de geschakelde +, dus 100% zeker dat deze uit staat als ik de sleutels uit het contact haal (zelfs nog even gechecked).
De lekstroom heb ik gemeten met een gewone Fluke multimeter, die zijn heel nauwkeurig. Daar heb ik uiteraard geen stroomtang voor gebruikt.
De stroomtang wil ik voor de laadstroom gaan gebruiken, omdat de Fluke maar tot 10A gaat. Gisteravond wilde ik gaan meten, maar de accu was niet vol genoeg om de auto te starten.
Trouwens, ik wilde alvast checken of ik de dynamo zelf kan in/uitbouwen, maar de moeren zitten zo ongelovelijk vast! Daar is geen mm beweging in te krijgen. Er gaat dus sowieso een garage wat geld aan verdienen helaas.
De lekstroom heb ik gemeten met een gewone Fluke multimeter, die zijn heel nauwkeurig. Daar heb ik uiteraard geen stroomtang voor gebruikt.
De stroomtang wil ik voor de laadstroom gaan gebruiken, omdat de Fluke maar tot 10A gaat. Gisteravond wilde ik gaan meten, maar de accu was niet vol genoeg om de auto te starten.
Trouwens, ik wilde alvast checken of ik de dynamo zelf kan in/uitbouwen, maar de moeren zitten zo ongelovelijk vast! Daar is geen mm beweging in te krijgen. Er gaat dus sowieso een garage wat geld aan verdienen helaas.
Mazda MX-3 v6 - Ducati Monster
- crazyarjan
- Pilot
- Berichten: 591
- Lid geworden op: 05 jun 2004, 23:59
- Locatie: leerdam