Pagina 2 van 5
Geplaatst: 18 sep 2006, 17:11
door 2fast4every1
9 is idd koelvloestof sensor van de ecu
16 is positiesensor klep uitlaatgasrecirculatie
69 sensor radiateur koelvloeistof
klinkt alsof er geen massa op je sensoren komen. Want de codes geven aan van dat de koelvloeistof sensoren stuk zijn en die zitten op 1 massa punt. Dat zijn als t goed is de zwart met rode draad naar veel sensoren van t blok. maar kan j eenvoudig checken met een multi meter. Als j t stekkertje loshaalt moet ie 5volt aangeven met de beide draden . Als dat zo is en na resetten van je ecu nog steeds de melding aan geeft dan zit er niks anders op dan vervangen. Dus als t meezit is het puur kabel controleren
succes e-j
Geplaatst: 18 sep 2006, 17:18
door MystiQ
Ik zou zoals Tiga al zei eerst je ECU resetten en dan nog eens uitlezen. Die foutmeldingen die je nu hebt die kunnen best al eens vervangen zijn maar dat toen de ECU niet gereset is. Dan blijft die melding ook staan.
Op
www.mx3.com kan je de online shop manual raadplegen voor verdere info. Ik geloof ook dat er ergens anders op dit forum ook nog staat hoe je de ecu kan uitlezen en welke foutmeldingen er bij horen.
Geplaatst: 18 sep 2006, 17:33
door bramx3
idd , eerst eens de ecu resetten
maar wat er ook als een van t eerste in me op komt is de lambda sensor
Geplaatst: 18 sep 2006, 19:10
door AZ3
Bedankt voor de suggesties beste leden, maar ik heb de lambdasondes uitgelezen gezien bij Mazda, deze waren OK, anders hadden ze dat ook wel gemeld, die jongens staan altijd klaar om wat extras te verdienen.
Tiga heeft een EGR liggen, ik denk dat dat wel zal helpen als ik die vervang, dus Tiga is die egr van jou de egrkleppositiesensor met de egr solenoidkleppen ?, en wat wil je er voor hebben ?
Tiga je melde ook dat sommige mensen de egr verwijderen, dat is ook goed, maar kan dat zomaar dan ?
Bedankt zover...................................
Geplaatst: 18 sep 2006, 21:52
door xedos
Door een defecte EGr kan het co nooit hog oplopen! als de koelvloeistof sensoren defect zijn gaat uit bescherming van de motor, de koelvinnen draaien. Ik denk dat daar het probleem ook niet ligt. Wat vaak voorkomt is een defecte lamda sonde. of een vervuilt luchtweger door een open luchtfilter. Heb ik zelf ervaren met eigen mx-3. Ik zou inderdaad eerst de computer resetten. dit doe je zo: haal de zekering van de binnenverlichting eruit, deze steekt wat uit je ziet hem zo zitten in de zekeringkast. en dan 30 sec. het rempedaal intrappen. Of je haalt 30 sec de accupool los. Ik weet zeker dat de mazda dealer verkeerd zit met zijn diagnose. hij geeft de storing aan omdat deze ooit eens losgetrokken zijn geweest met draaiende motor of contact. De ecu onthoud deze storingen uiteraard.
Geplaatst: 19 sep 2006, 02:26
door sander
@xedos
als je niet de zekering van de binnenverlichting eruit haald maar wel 30sec op je rem trapt
reset je dan alsnog de ecu??
of moet echt die binnenverlichting eruit?
zijn er geen manieren om de co uitstoot omlaag te krijgen???
ik heb weleens de verhalen over valse lucht gehoord!
alleen op de apk ff iets loshalen
en na de apk het weer terug plaatsen!
ik ben hier verder nooit achteraan gegaan omdat ik het nooit nodig heb gehad!
zelfs met catvervanger zat ik binnen de waardes!!
maar mischien een goedkope oplossing!
en dan maar hopen dat je geen green peace achter je aankrijgt!
Geplaatst: 19 sep 2006, 08:26
door AZ3
Xedos, bedankt voor je reactie, ik heb de ECU gereset, maar kan geen verandering waarnemen, ik zelf kom er niet meer uit, dus is er iemand die mijn MX3tje zou kunnen repareren tegen een wat gunstiger tarief dan Mazda ?
Geplaatst: 19 sep 2006, 10:40
door V6peter
AZ3 schreef:Bedankt voor de suggesties beste leden, maar ik heb de lambdasondes uitgelezen gezien bij Mazda, deze waren OK, anders hadden ze dat ook wel gemeld, die jongens staan altijd klaar om wat extras te verdienen.
Tiga heeft een EGR liggen, ik denk dat dat wel zal helpen als ik die vervang, dus Tiga is die egr van jou de egrkleppositiesensor met de egr solenoidkleppen ?, en wat wil je er voor hebben ?
Tiga je melde ook dat sommige mensen de egr verwijderen, dat is ook goed, maar kan dat zomaar dan ?
Bedankt zover...................................
Lamba-sensoren uit laten lezen door je dealer heeft dus elemaal geen zin,sorry.
Wat ze meten is gewoon of ze het wel doen of niet doen,en niet er tussen in.Ze kunnen dus niet de toestand van die sensoren meten.
Dus als je lambda-sensoren heel slecht zijn maar nog steeds weerstand geven bij het meten/uitlezen dan krijg je dus zo'n antwoord van de dealer dat ze het nog doen,terwijl ze makkelijk aan vervanging toe kunen zijn.
Geplaatst: 19 sep 2006, 17:29
door xedos
Sander: de zekering moet er natuurlijk wel uit ja, anders zou ik als ik voor het stoplicht sta en minimaal 30 seconde op mijn rem sta de ecu resetten.
Valse lucht kan ja, loopt hij wat beroerd maar gaat co wel iets van naar beneden...maar geen 7 procent.
Geplaatst: 19 sep 2006, 17:41
door xedos
AZ3 ik heb je een email gestuurd misschien kan ik je wel helpen met je probleem.