Ok mensen hierbij ga ik met jullie de discussie aan (nouja discussie
)
Zoals (bijna) iederen weet rij ik zelf een MX-3 1.6 uit 1998 op LPG
nu is de vraag, wat is het verschil in vermogen tussen LPG en Benzine?? Ik begrijp dat er hier al hele discussie over zijn geweest.
Tja wat zijn nu eigenlijk de voordelen en nadelen van LPG, je hebt een schonere brandstof, het is een stuk goedkoper (46 euro cent / liter
), nadeel is weer dat je een gedeelte van je kofferbak kwijt bent voor de tank, je kunt niet overal tanken, je betaal meer wegenbelasting (valt mee, 38 euro / 3 maanden) en zeker niet als laatste je hebt minder vermogen met LPG.
Nou dat zijn zo'n beetje wel de voor en nadelen van LPG, deze discussie gaat over het vermogen.
Afgelopen weekend op Automaxx Summer Edition is mijn MX-3 op de vermogens bank geweest. We hebben een run gedaam op LPG en een run op Benzine. De resultaten ga ik hier bekend maken.
Deze eerste scan geeft het vermogen op de wielen weer. De rode grafiek is de LPG en de blauwe de Benzine grafiek.
http://putfile.com/pic.php?pic=7/18415534674.jpg&s=f10
Zoals je kunt zien ontlopen de LPG en de Benzine grafiek elkaar niet veel, alleen in de hogere toeren heeft benzine iets meer vermogen. Resultaat :
LPG : 91,6Hp @ 5853rpm / 124Nm @ 3541 rpm
Benzine : 98,7Hp @ 6077rpm / 125Nm @ 4603 rpm
Op deze 2e scan is het vermogen op de krukas te zien. Hierbij geld ook rood LPG, blauw Benzine.
http://putfile.com/pic.php?pic=7/18415534674.jpg&s=f10
Hierbij is ook te zien dat LPG en Benzine aardig dicht bij elkaar liggen. Resultaat:
LPG : 113,5Hp @ 5853rpm / 147Nm @ 4237rpm
Benzine : 122,2Hp @ 6339rpm / 149Nm @ 4603rpm
Nu ben ik geen expert op dit gebied maar denk dat hiermee een hoop duidelijk is geworden.
Grappig detail was dat op Benzine de toerenbegrenzer op 6500rpm meteen van zich liet horen, maar op LPG was er geen toeren begrenzer te bekennen, hij ging lekker door tot 7000rpm, toen liet hij toch maar het gas lod
Mochten jullie anders denken over de uitslag, dan zie ik de discussie wel tegemoet