Pagina 2 van 4

Geplaatst: 28 dec 2005, 20:35
door donnie_darko
Dit probleem komt mij ook wel bekend voor.
En in mijn geval is het de waterpomp, die zo lek is als een mandje.
Ik moet iedere keer koelvloeistof bijvullen als ik merk dat er amper nog warme lucht naar binnen word geblazen.
De temperatuurmeter is bij mij ok, ook net over de helft. Het is ook goed te merken aan het stationaire toerental. Indien er geen of amper koelvloeistof aanwezig is, loopt de motor 2500 rpm terwijl normaal 1500 rpm gebruikelijk is.



het probleem wat jij omschrijft daar heb ik 2 topics over moeten maken.
a. dit topic
en
b. topic over te hoge toeren.

Vandaag heb ik vloeistof bijgevuld...ik deed dat ding open...en er zat een zware bruine smurrie in..tenminste ik heb nog nooit zoiets gezien...was echt bruin, lijkt net of de vorige eigenaar vloeistof tekort kwam en erin heeft lopen kotsen. Misschien moet dat ding gereinigd worden en is ie verstopt geraakt ofzo?? ik weet het niet. Ik merk dat het nu iig veel beter gaat verwarming wordt eindelijk warm en na20 min rijden ongeveer dan bkijft mn motor relaxed stagionair draaien tussen de 700 en 1500

Geplaatst: 28 dec 2005, 20:40
door MarcX3
je koelvloeistof is oud daardoor is die bruin heb ik ook en de remedie daartegen is vervangen is een goed teken want dan heb je geen lekke kop

Geplaatst: 28 dec 2005, 23:03
door xedos
Hugo waar kom je vandaan? Ik heb van diverse leden al de waterpomp cq distributieriem verv. Zie topic. Voor een veel lager bedrag dan die 800-900 euro. Ik doe het voor minder dan de helft. ;)

Geplaatst: 30 dec 2005, 02:57
door Hugo
Xedos, thanks for the offer.
Kom zelf uit hartje limburg, maar ik ga samen met mijn 'ervaren' schoonbroer de reparatie uitvoeren. Dus de pomp vervangen en een nieuwe distr. riem erin pielen!
Alleen kwam ik erachter dat ook die spanrollen verrektes duur zijn.
Moet ik deze vervangen of zijn ze helemaal van metaal en kunnen ze nog even mee?
Ik weet het voorkomen is beter dan genezen, maar met de rollen is het ongeveer 300 euro duurder :blink:

Geplaatst: 30 dec 2005, 19:23
door xedos
De rollen hoeven eigelijk nooit vervangen te worden bij mazda. Het is geen volkswagen! haha. Nee maar die rollen zijn van superkwaliteit. Een maat van me die werkt nog bij mazda en ze hebben daar een XEDOS6 2.0 V6. Daarvan heeft hij pas bij een km.stand van 300.000 km!!! de rollen vervangen.Nu was het ook echt nodig. Dus rollen meevervangen?...denk ut niet.Tenzij die van jouw ook 300.000km heeft gelopen. ;) Het kan wel voorkomen dat de hydraulische spanner lek is. In dit geval moet deze echt vervangen worden.beetje zweten mag!! Maar echt nat van de olie (druppels hangen eraan.) dan vervangen.Dit zijn wel duren onderdelen.Maar wat moet dat moet zeg ik maar. Alvast succes! :duim1:

Geplaatst: 30 dec 2005, 20:05
door scary
of je moet gewoon 6 klapper geven misschien doet ie het dan wel

Geplaatst: 03 jan 2006, 12:20
door donnie_darko
Ik heb het probleem gereproduceerd. Hoe harder ik rij, hoe lager mijn temperatuurmetertje gaat, des te kouder de lucht word van mijn verwarming. Op de snelweg, is het gewoon ijskoud in de auto. na de 80km/h dan staat mijn temperatuurmetertje helemaal omlaag.


zou de thermosstaat stuk zijn?

Geplaatst: 03 jan 2006, 14:03
door MarcX3
als de thermostaat kapot zou zijn moet je t juist warmer krijgen

Geplaatst: 03 jan 2006, 17:38
door crazyarjan
THermostaat is stuk!!!!!!!!!!!!
Kaput!


Een thermostaat kan op 2 manieren kapot gaan.. of hij blijft te koud.. of hij wordt te warm..

In de meeste gevallen van een kapotte thermostaat blijft de motor te koud. het kan ook zijn dat die te warm wordt maar dit komt simpelweg veel minder vaak voor...

Kan het wel uit gaan leggen hier.. maar daar heb je opleidingen voor!!

Geplaatst: 03 jan 2006, 18:35
door MarcX3
heb ik ook weer wat geleerd.
bij mijn weten werd/word de motor dan te warm (eigen ervaringen/landbouwmonteursopleiding) dus bij een auto(benzine) blijft die dus meestal te koud. interessant