Hallo, ik heb een kleppen probleempje

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Bericht door MarcX3 »

de kleppen lopen vanzelf een eindje leeg maar niet helemaal daarom tikken ze ook dat tikken is nix anders dan dat ze zichzelf aan t stellen zijn (er zit dan speling tussen klepstoter en nok) laat je auto maar eens 1a2 weken compleet stil staan je zult dan zien dat je auto erg beroerd loopt omdat de kleppen niet op tijd lopen en zich eerst weer moeten vullen
Laatst gewijzigd door MarcX3 op 15 nov 2005, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Driven by a sixpack
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Bericht door martinenijenhuis »

De nokkenas is idd breekbaar omdat deze van gietijzer zijn,
je moet ze dus voorzichtig en gelijkmatig de/monteren.

Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

Nokkenassen breken??? huhh. Nou noooit van gehoord. Als je de lagerkappen volgens de fabriekswaarden en het belangrijkste; de juiste volgorde aandraait is er niks aan de hand.(10nm vast)En de olie uit de klepstoters halen heeft geen zin en is nog heel slecht ook, als je je motor dan weer gaat starten duurt het heeeel lang voordat deze weer onlucht zijn.Dus ze tikken dan bijhoorlijk hard, dus veel spelling op dat moment is niet echt lekker voor zulke motor onderdelen. Maar ga je dat zelf doen dan? Ik heb het al eens gedan bij mijn nokkenassen.maar eens en nooit meer. wat een werk!.Maar het resultaat mag er dan wel zijn.fluisterstille V6! :)
*Technical service Mazda mx-3.*
Gebruikersavatar
crazyarjan
Pilot
Pilot
Berichten: 591
Lid geworden op: 05 jun 2004, 23:59
Locatie: leerdam

Bericht door crazyarjan »

Ik heb van het weekend mijn klepdekselpakkingen vervangen en ook even een oog gericht op het wel en wee rond die schotelveer.
Naar mijn bescheiden mening hoef je alleen die dubbele lagerkap aan de distributiezijde los te maken. en kan je dan zo die schotelveer vervangen.
alleen weet ik even niet hoe of dat dat tandwiel van de uitlaatnokkkenas(achterste cilinderbank) dan vast zit op de nokkenas.

En wat marcx3 over die hydraulische klepstoters zegt klopt niet.
een goede hydraulische klepstoter loop helemaal niet leeg. en zal dus ook niet tikken bij een koude start.

En je bent goed lomp als je een nokkenas breekt. dan kan je beter het werk aan de profesionals over laten :lol:
Beun de hazen hebben we niks aan.
To finish first, first you have to finish!
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

Sorry maar de nokkenassen moeten er toch echt uit hoor.De schotelveren krijg je er echt niet af zo. het dubbele tandwiel (wrijvingstandwiel)op de nokkenas moet ook nog eens omgedraait worden (De binnenkant van het tandwiel zit dan aan de buitenzijde)en dan de nieuwe gemodificeerde schotelveer monteren en de gemodificeerde moer aantrekken met een hogere aantrekkings moment.
Deze is dan 75 tot 85 nm. Ik deed hem op iets meer dan 75nm want dat is bijhoorlijk vast.De desbetreffende nokkenas moet je namenlijk in de bankschroef vastzetten.Dan denk je pas echt dat hij breekt.De distributieriem verwijderen is hierbij trouwens niet noodzakelijk.De schotelveren zitten alleen gemonteerd op de aangedreven nokkenassen.(Die dus niet door de nokkenasdistributietandwiel worden aangedreven.)
*Technical service Mazda mx-3.*
Gebruikersavatar
crazyarjan
Pilot
Pilot
Berichten: 591
Lid geworden op: 05 jun 2004, 23:59
Locatie: leerdam

Bericht door crazyarjan »

aha oke weer wat geleerd... had er alleen maar naar gekeken.. wet niet precies hoe dat spulletje inmekaar zit
To finish first, first you have to finish!
Gebruikersavatar
cristof19
Pilot
Pilot
Berichten: 616
Lid geworden op: 26 jul 2004, 12:04
Locatie: Belgie

Bericht door cristof19 »

crazyarjan schreef:beste wat je daar aan kunt doen is reiniger in je olie gebruiken olie verversen en dan 5w30 olie gebruiken (bij mij hielp het aanzienlijk)


welk spul gebruik je hiervoor. en wa kost zoiet, want ik kan het ook wel eens gebruiken.

@ xedos hoe kan je zien of weet je dat je nokkenas er tegoei inzit.
want het kan wel eens zijn dat er bij mij een paar nieuw klepstoters inmoeten.
i live my life for a mx-3
Gebruikersavatar
crazyarjan
Pilot
Pilot
Berichten: 591
Lid geworden op: 05 jun 2004, 23:59
Locatie: leerdam

Bericht door crazyarjan »

PFF nja ik werk zelf bij een garage en het lag in het magzijn ik was niet meer als 10 euro kwijt voor dat flesje was ongeveer 300ml.

Het is van Tunap en werkt goed alleen weet ik niet of dit product ook voor de particulier te koop is.

maar als je nou slim bent wacht je met die klepstoters.. want hoe ga je bepalen welke er kapot zijn? die dingen kostten wel ruim 50 euro per stuk.
en er kan aan een hydraulische klepstoter eigenlijk weinig kapot.. hij kan alleen inwendig vervuilen waardoor die niet goed meer werkt.
To finish first, first you have to finish!
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

xedos hoe kan je zien of weet je dat je nokkenas er tegoei inzit.
want het kan wel eens zijn dat er bij mij een paar nieuw klepstoters inmoeten.

:blink: die vraag snap ik echt hoor. kan je iets duidelijker zijn.
*Technical service Mazda mx-3.*
Gebruikersavatar
cristof19
Pilot
Pilot
Berichten: 616
Lid geworden op: 26 jul 2004, 12:04
Locatie: Belgie

Bericht door cristof19 »

dan ga ik wel eens rondkijken voor wat spul. ik weet hier nog een goede winkel in de buurt.


@ xedos: ik bedoel maar, als je de nokkenas eruit haalt.
hoe plaats je die terug tegoei. zodat de timing t.o.v de tuimelaars nog goed is.of kan je die er gewoon niet verkeerd insteken.
i live my life for a mx-3
Plaats reactie