Geplaatst: 15 mar 2005, 20:56
Ok, dank jullie wel voor de antwoorden. Ik vond dat de motor inderdaad al snel op tempratuur was, althans dat gaf die aan. Dit komt dus doordat deze de koelvloeistof meet.
Ik rijd dus de motor warm zoals eerder beschreven en volgens jullie doe ik dit op de juiste manier. Dat is in ieder geval fijn om te horen. Maar als het motortje eenmaal warm is, blijf ik meestal rond de 3000 toeren schakelen en probeer laag in toeren te rijden. Ik trap hem wel eens op de staart maar dan geef ik nog geen vol gas en schakel bij de 4500 toeren. Nu zullen sommigen wel lachen maar ik heb de gedachten dat je absoluut niet in het roode gebied moet komen.
Ik heb net het rijbewijs en daar leren ze je laag in toeren rijden etc. Dat gaat er moeilijk uit. Dus ik vraag aan jullie wat is ongeveer het juiste of meest geschikte toerental om te schakelen als de motor warm is?!
Ohjah, ik weet niet of één van jullie een antwoord hier op heeft maar ik hoor een tik bij de cilinders vandaan komen. Het lijkt net een diesel. Kan het misschien een klep zijn en als dit zo is, is dit ernstig?!
Sorry voor de vragen maar het is mijn eerste auto en wil hem goed onderhouden. Het is mijn kleine schatje :D
Groetjes
Ik rijd dus de motor warm zoals eerder beschreven en volgens jullie doe ik dit op de juiste manier. Dat is in ieder geval fijn om te horen. Maar als het motortje eenmaal warm is, blijf ik meestal rond de 3000 toeren schakelen en probeer laag in toeren te rijden. Ik trap hem wel eens op de staart maar dan geef ik nog geen vol gas en schakel bij de 4500 toeren. Nu zullen sommigen wel lachen maar ik heb de gedachten dat je absoluut niet in het roode gebied moet komen.
Ik heb net het rijbewijs en daar leren ze je laag in toeren rijden etc. Dat gaat er moeilijk uit. Dus ik vraag aan jullie wat is ongeveer het juiste of meest geschikte toerental om te schakelen als de motor warm is?!
Ohjah, ik weet niet of één van jullie een antwoord hier op heeft maar ik hoor een tik bij de cilinders vandaan komen. Het lijkt net een diesel. Kan het misschien een klep zijn en als dit zo is, is dit ernstig?!
Sorry voor de vragen maar het is mijn eerste auto en wil hem goed onderhouden. Het is mijn kleine schatje :D
Groetjes