Exhaust headers

Alles over Motorische Tuning of vragen hierover

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Hiwo
Pilot
Pilot
Berichten: 662
Lid geworden op: 07 apr 2006, 22:05
Locatie: Geleen

Bericht door Hiwo »

ah ok.. maar wat is de kwaliteit van het rvs zelf ? zou daar nog verschil in zitten tussen de goedkope en de duurdere versie ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dikkekobus
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 10 feb 2008, 21:37
Locatie: Sappemeer

Bericht door Dikkekobus »

er zijn zoveel soorten rvs 304 316 zeewaardug enz enz over het algemeen is het 304. wil je meer info ff googlen
RichMX-3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2281
Lid geworden op: 29 aug 2006, 17:35

Bericht door RichMX-3 »

kijk met spruitstukken vooral naar de dikte van het materiaal.
Ik had zelf een rvs spruitstuk erop (niet eens zo heel goedkoop) zat er al een paar jaar op maar de scheuren zaten er nu in.

Hun dunner hoe sneller het scheurt, ben terug gegaan naar stock spruitstuk, wel stuk zwaarder en staat natuurlijk niet zo vet als een mooi spaghetti stuk, maar halve cm dik ;)
S14 >> 311,9 BHP @ 6505 rpm and 379,0 Nm @ 5345 rpm << << Vroeeeeemmmmm Ptssssshhh >>
Gebruikersavatar
Hiwo
Pilot
Pilot
Berichten: 662
Lid geworden op: 07 apr 2006, 22:05
Locatie: Geleen

Bericht door Hiwo »

ah kijk, dat bedoel ik dus, niet dat ik na een half jaar weer een nieuwe eronder moet leggen ;) Maar ik ga zeker even checken wat de kwaliteit is..
Afbeelding
RichMX-3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2281
Lid geworden op: 29 aug 2006, 17:35

Bericht door RichMX-3 »

ja zit ook wel verschil in auto's in natuurlijk.
Tijdens de dynorun op 1 bar boost kon ik er dwars door heen kijken.
Zo rood gloeiend was het materiaal.
Maar goed, moeten ze min of meer tegen kunnen, heeft het ook wel wat jaartjes gedaan ;)

Maar neemt niet weg dat als jij lekker gaat planken dat het gewoon gigantisch heet wordt, dat is echt bizar namelijk.

Als je van je gas gaat koelt ie af en dat lekker heen en weer zo met de temp. en dan krijg je vanzelf de ellende.

Stock spruitstukken zijn gewoon lekker dik.
Moet eerlijk zeggen dat mijne met stock header, agressiever is onderin dan met spaghetti stuk :roll:
S14 >> 311,9 BHP @ 6505 rpm and 379,0 Nm @ 5345 rpm << << Vroeeeeemmmmm Ptssssshhh >>
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

cristof19 schreef:heb er overlaatst in nederland ook 1 gekocht en heb em ook opnieuw moeten lassen
bijde flenzen stonden gewoon uit den haak


komt ook omdat de headers niet bedoeld zijn voor een mx3 maar voor een xedos/mx6 welke een langere wielbasis hebben en dus ook een langere uitlaatlijn.

hierdoor moet je altijd wat slijpen en hakken om hem passend te maken onder een mx3. dat de flenzen niet rechtstaan is gewoon omdat het massaproductie is

neemt niet weg dat het wel erg goedkoop is, ik heb toendertijd ook een setje van ebay gescoord en die zit nu ook al een aantal jaren onder mijn (ex)mx ;)
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
Hiwo
Pilot
Pilot
Berichten: 662
Lid geworden op: 07 apr 2006, 22:05
Locatie: Geleen

Bericht door Hiwo »

RichMX-3 schreef:ja zit ook wel verschil in auto's in natuurlijk.
Tijdens de dynorun op 1 bar boost kon ik er dwars door heen kijken.
Zo rood gloeiend was het materiaal.
Maar goed, moeten ze min of meer tegen kunnen, heeft het ook wel wat jaartjes gedaan ;)

Maar neemt niet weg dat als jij lekker gaat planken dat het gewoon gigantisch heet wordt, dat is echt bizar namelijk.

Als je van je gas gaat koelt ie af en dat lekker heen en weer zo met de temp. en dan krijg je vanzelf de ellende.

Stock spruitstukken zijn gewoon lekker dik.
Moet eerlijk zeggen dat mijne met stock header, agressiever is onderin dan met spaghetti stuk :roll:


Maar ik neem aan dat als je goed doortrekt het toch wel anders is ?
Met kat trekt ie onderin ook beter dan met een kvv, maar zodra je wat hoger in de toeren komt knalt ie goed door :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
SstennizZ
Pilot
Pilot
Berichten: 887
Lid geworden op: 25 feb 2007, 20:40
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door SstennizZ »

Scheve headers komt voornamelijk omdat ze de pijpen niet op een blok in elkaar lassen. Ze hebben gewoon allemaal puzzelstukjes die ze aan elkaar plakken. Had een stuk gescheeld als ze een blok als mal gebruikt hadden, dan waren ze alleen iets te lang..
Afbeelding
RichMX-3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2281
Lid geworden op: 29 aug 2006, 17:35

Bericht door RichMX-3 »

@ Hiwo, naar mijn idee maakt het geen verschil.
Althans niet merkbaar dus.

Andere headers KUNNEN winstgevend zijn icm compleet veranderde uitlaatlijn.
Maar zoals met veel dingen het maakt geen verschil van 10 pk of meer.

Ik zal binnekort is een uitdraai posten met stock headers en spaghetti stuk.

Er zijn trouwens wel headers waar dyno uitdraaien van zijn en aantonen dat deze wel verschil geven maar die beginnen vanaf 900 USD zo'n beetje.
En dan is het nog minimaal en wel samen met compleet aangepaste uitlaatlijn, maar bij die prijsklasse zie je dus het verschil in materiaaldikte/pasvorm/materiaal/afwerking/laswerk etc etc

Dus je zal vast wel iets pakken waarschijnlijk, maar dat je het echt merkt lijkt me niet dus.
S14 >> 311,9 BHP @ 6505 rpm and 379,0 Nm @ 5345 rpm << << Vroeeeeemmmmm Ptssssshhh >>
Gebruikersavatar
Hiwo
Pilot
Pilot
Berichten: 662
Lid geworden op: 07 apr 2006, 22:05
Locatie: Geleen

Bericht door Hiwo »

hmm ja op de site van Jeroentje staat een dyno run, met zo'n spruitstuk i.c.m een kvv en aangepaste intake... op een 2.5 V6 +15pk en +19nm..
Zal op een k8 dan toch ook wel iets opleveren ?
Ben benieuwd naar die uitdraai ;)
Afbeelding
Plaats reactie