deze FAQ is gebaseerd op het vervangen van je voorste kleppendekselpakking.
disclaimer: het vervangen van de kleppendekselpakking is op eigen risico en de schrijver hiervan of mazdamx-3.nl is niet verantwoordelijk voor het evt toebrengen van schade aan de motor dankzij het niet correct toepassen van de hieronder vermelde gegevens.
De benodigdheden:
* Dop 10 voor de diverse moeren
* Nieuwe pakking * zorg voor een originele pakking van de mazda dealer, haal geen goedkopere imitatie deze staan er bekend om dat ze vaak niet goed afsluiten met olielekkage als gevolg!
Tip:
Bewaar allee schroeven in een zakje, en indien nodig label deze zodat je later nooit de verkeerde terugplaatst.
VERWIJDEREN KLEPPENDEKSEL:
We beginnen aan linkerzijde van het kleppendeksel. Er zijn twee schroeven die je moet los draaien.
Daarna gaan we naar de voorzijde van het kleppendeksel. Hier loopt een carterontluchtingskanaal om je carterdampen weg te voeren. Deze moet ook losgemaakt worden om het kleppendeksel van je blok te kunnen halen.
Hier zie je de schroef zitten:
Aan de rechterzijde van je blok loopt deze carterontluchting door waar hij achterlangs aangesloten is op je achterste kleppendeksel. echter zit deze nog steeds bevestigd aan je kleppendeksel.
Ook deze dien je los te draaien:
Aan de voorzijde van het kleppendeksel zit een balkje die de kabels van je dynamo bij elkaar houdt. deze zal ook los moeten om het kleppendeksel te kunnen lichten.
Er zijn twee schroeven die je daar moet los draaien.
Tip: Als je de carterontluchtingsbuis los gaat halen kan je het beste het stekkertje van ontsteking er even uittrekken, dit vergemakkelijkd het losmaken
Trek de bougiekabels voorzichtig uit de schacht. trek NOOIT aan de kabel zelf, maar pak de kabels bij de rubberen stekker vast en trek hem dan omhoog.
LET OP: Schijf vooraf op welke kabel naar welke cilinder gaat! nummer elke kabel met een stukje schilderstape en schrijf daarop het nummer van de cilinder ( dus 1=1e cilinder van links, 2= middelste cilinder en 3= rechter cilinder
Daarna moeten alle schroeven van de kleppendeksel zelf los worden gedraaid.
Let op: de schroeven zijn niet allemaal van dezelfde lengte. De schroeven van de middelste rij zijn wat langer dan de schroeven die rondom de kleppendeksel gaan.:
Let op: Onder de schroeven zitten rubbers met een stalen staafje. Deze moet je er even uit halen en met een ontvetter of een droge schone doek even schoonmaken.
Let op: Als je het kleppendeksel er afhaalt, zorg dan dat er geen rotzooi in je blok kan vallen. dus indien nodig even het blok afdekken met een laagje plastic of een schone doek
Nu kan je het kleppendeksel er gewoon af halen en de oude pakking verwijderen. De rand waar de pakking in ligt moet een beetje worden ontvet.
TIP:verwijder met een mesje de restanten pakking die achterblijven. pas op met het krassen in de rand, dit kan later weer lekkages veroorzaken, dus wees hierin voorzichtig!
Vervolgens neem je de nieuwe pakking en je drukt deze voorzichtig in de rand. Controleer of de pakking op alle punten goed is aangedrukt
Hier zie je de binnenkant van het kleppendeksel, je ziet ook duidelijk de rand op de buitenkant van het kleppendeksel waar straks de pakking in moet komen.
Als pakking er in zit plaats dan de rubbers met de stalen staafjes terug.
Je kan nu nog als optie wat vloeibare pakking op de hoekjes van je blok smeren (dus de plaats waar de kleppendeksel komt). Doe dit NIET over de hele lengte, de pakking zelf sluit redelijk goed aan, dus het overal insmeren van vloeibare pakking kan alsnog lekkage veroorzaken.
Plaats het kleppendeksel terug. Zet alle schroeven terug ( 2 in de kap van de distributie en die paar van de buis voor de carterontluchting
Vergeet niet het stekkertje van de ontsteking terug te zetten. en het slangetje van de PCV klep bovenop je kleppendeksel terug te plaatsen
Let op:Draai de schroeven van het kleppendeksel [b]niet met alle kracht aan want de pakking kan daardoor scheuren. [/b]
volg onderstaande schema op zodat je het kleppendeksel gelijkmatig aandraait
De klepdeksels moeten met een kracht tussen de 8 en 10 Nm vastgezet worden, momentsleutel is zeer aan te raden omdat het met erg weinig kracht vastgezet dient te worden.
(HOW-TO) Kleppendeksel/Kleppendekselpakking vervangen (V6)
Moderator: Moderators
(HOW-TO) Kleppendeksel/Kleppendekselpakking vervangen (V6)
Laatst gewijzigd door Rus... op 25 sep 2007, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.