soortelijk gewicht carbon polyester
Moderator: Moderators
soortelijk gewicht carbon polyester
weet iemand het soortelijk gewicht van polyester en carbon?
Ik vraag me namelijk af hoe veel het scheelt wanneer je body onderdelen door polyester of carbon vervangt.
Ik vraag me namelijk af hoe veel het scheelt wanneer je body onderdelen door polyester of carbon vervangt.
- martinenijenhuis
- Super-Pilot
- Berichten: 3346
- Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
- Locatie: Dronten
Ik weet niet wat het allemaal weegt, maar ik weet wel dat
bijv. de deuren, motorkap al heel weinig wegen omdat het
plaatwerk zo dun is.
Wanneer je deze delen gaat vervangen door bijv. carbon of poly.
zal het uiteraard lichter zijn, maar het zullen geen kilo's schelen.
Groetjes M&M
bijv. de deuren, motorkap al heel weinig wegen omdat het
plaatwerk zo dun is.
Wanneer je deze delen gaat vervangen door bijv. carbon of poly.
zal het uiteraard lichter zijn, maar het zullen geen kilo's schelen.
Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie


- BlackSheep
- Super-Pilot
- Berichten: 2109
- Lid geworden op: 13 dec 2005, 22:11
- Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Maastricht
kwam dit tegen op internet.
ok het betreft hier puur materiaal, dus puut koolstof (carbon) en puur Ijzer (iron). Maar zoals je al kunt zien is carbon ong 4 keer lichter.
Puur ter indicatie, want een een stalen motorkap bestaand niet alleen maar uit pure staal, en een carbon kap niet uit puur koolstof.
hopelijk heb je er wat aan Hugo.
Carbon
Atomic Number: 6 Atomic Symbol: C
Atomic Weight: 12.011 Electron Configuration: 2-4
Uses: making of steels, filters, pencils and many more uses
Iron
Atomic Number: 26 Atomic Symbol: Fe
Atomic Weight: 55.847 Electron Configuration: 2-8-14-2
Uses: steel and other alloys, tools, essential to human life
ok het betreft hier puur materiaal, dus puut koolstof (carbon) en puur Ijzer (iron). Maar zoals je al kunt zien is carbon ong 4 keer lichter.
Puur ter indicatie, want een een stalen motorkap bestaand niet alleen maar uit pure staal, en een carbon kap niet uit puur koolstof.
hopelijk heb je er wat aan Hugo.
hyperman schreef:hier kan ik wel wat mee, dit is namelijk goed om een indicatie te krijgen van het gewichtsverschil.
Daar vergis je je denk ik een beetje in. Het carbon waar jij aan kan komen is waarschijnlijk lang niet zo licht als de carbon gebruikt in echte projecten.
Denk ook niet dat carbon alleen bestaat uit C atoompjes, carbon heb je in alle verschillende soorten en maten.

- martinenijenhuis
- Super-Pilot
- Berichten: 3346
- Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
- Locatie: Dronten
martinenijenhuis schreef:nee idd dat denk ik ook niet.
Het carbon wat ze bij formule 1 gebruiken is echt wel anders dan
dat wij kopen.
Groetjes M&M
er zit niet zo`n groot verschil in het carbon wat wij kopen en wat ze gebruiken in de f1 en vliegtuigindustrie!!!
koolstofvezel blijft koolstofvezel!!
het grote verschil zit het het verwerken!!
als ik carbon verwerkt gebruik ik gewoon epoxy of poly
laat het harden schuur het na klaar!
maar voor echt een hoge sttijfheid moet je het eigenlijk laten bakken en moet het in een hoge druk oven!!
die onbetaalbaar is!
ik denk persoonlijk dat je veel gewicht kan besparen met carbon en polyester!
dan wel op delen zoals de achterklep enzo!
want, een scherm is de moeite iig niet.