NOS droog of nat

Alles over Motorische Tuning of vragen hierover

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
speedstar
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 97
Lid geworden op: 17 dec 2004, 20:13
Locatie: omg breda
Contacteer:

NOS droog of nat

Bericht door speedstar »

Ik zit er over te denken om nos op m'n v6 te zetten maar nu is mijn vraag wat is het beste droog of nat

en natuurlijk wat is nu eingelijk het verschil???
White Noise Project
Rockford fostgate
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

www.mashamoto.nl

zou voor wetkit gaan, volgens mij heb je dan minder kans op ''verkeerde'' inspuiting omdat met een wetkit hij direct mengt met een benzineinjectie..

maar sam kan je er nog veel meer over vertellen ;)
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
ronin
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 154
Lid geworden op: 11 jul 2006, 15:23
Locatie: almelo

Bericht door ronin »

mij is altijd geleerd dat nat beter is dan droog.
one racer without a master.
Gebruikersavatar
hyperman
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1088
Lid geworden op: 19 aug 2004, 09:54
Locatie: Roermond

Bericht door hyperman »

nat is beter en zeker veiliger dan droog.
Gebruikersavatar
mx3freak
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2095
Lid geworden op: 19 dec 2003, 19:06
Locatie: almere
Contacteer:

Bericht door mx3freak »

klopt, nat is beter en veiliger.
bij droog word alleen de nos ingespotem, bij nat ook extra benzine.
heb zelf ook een nat systeem.
even a broken clock gets to be right twice a day.
Fullsize
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 mei 2006, 22:22
Locatie: oldambt
Contacteer:

Bericht door Fullsize »

ronin schreef:mij is altijd geleerd dat nat beter is dan droog.

Volgens mij bedoel jij wat anders :mrgreen: of is het mijn dirrrrty mind? :)

Een wetkit is makkelijker te installeren.
Bij een droge kit spuit je namelijk alleen N2O in.
Om daar voldoende brandstof (benzine) bij te krijgen moet er meer brandstof door je injectoren heen en dat levert eerder problemen op dan met een wetkit.

Een wetkit is makkelijker te installeren maar ook daar zijn valkuilen. Je brandstofdruk moet zo constant mogelijk zijn en eigenlijk de flesdruk ook.
Dan kom je nog op het punt van afstellen. Dat moet met de nodige zorg gebeuren.
WRX, 3"full stainless, HKS SSQV, Apex'i TT, Zeitronix wideband, projectors, oil press temp& boost metering
Gebruikersavatar
V6peter
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1551
Lid geworden op: 13 nov 2005, 18:07
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door V6peter »

In principe hoef je bij de wetkit en de drykit volgens mij niks af te stellen qua brandstof druk,zolang je niet hoger gaat dan 50pk shots.
Alleen heb je koudere bougies nodig en een katvervanger.
Ga je met grotere inspuiting werken (meer dan 50pk) dan moet je wel wat kleine wijzigingen doen.

Het volgende heb ik even bij Sam van de site gehaald,lijkt me dat het nu voor iedereen heel duidelijk moet zijn.


Een van de moderne manieren om de auto wat meer power te geven, is de montage van een lachgas-ser. In dit topic zal ik proberen duidelijk te maken wat lachgas is, doet en niet doet zodat je zelf kunt beslissen os het iets voor jouw is.

HISTORY:
Lachgas is bij de meesten wel bekend,omdat het als verdoving wordt gebruikt in het ziekenhuis. De meesten weten niet dat er al sinds het einde van de EersteWereldoorlog wordt geéxperimenteerd om met lachgastoevoeging vliegtuigen sneller en op grotere hoogten te laten vliegen. In de Tweede Wereldoorlog werden deze experimenten in het diepstegeheimomgezet in echtwerkende systemen door zowel geallieerde, als Duitse fabrikanten. De resultaten waren dat deze vliegtuigen op hoogten van 50.000 foot konden blijven vliegen en met lachgas set-up, er tot 350 pk bij konden pomprn gedurende 20 minuten. Dankzij de uitvinding van de straaljager werd het lachgasverhaal ook buiten het leger bekend en publiceerde men artikelen in race-georienteerde bladen in de States. Het bleef echter lange tijd een beetje een geheimzinnig item, streng bewaakt door de weinige ingewijden. Nadat er veel publiciteit aan gegeven werd, kwamen er al snel diverse bedrijfjes die gebruikmakend van de hype, lachgas-sets gingen verkopen. Uit die tijd stammen dan ook de meeste horror stories over gesmolten zuigers en geplofte motoren. De meeste problemen onstonden door, of dankzij, gebrek aan kennis of slechte materiaalkeuze van de fabrikanten. In de loop der jaren zijn de meeste pruts kitjes van de markt verdwenen en hebben de goede leveranciers de kits doorontwikkeld tot een uitstekend product.

WERKING:
Zonder er nu direkt een les chemie voor gevorderden van te maken, even een beschrijving van de werking van lachgas. Lachgas staat chemisch omschreven als N2O, dat wil zeggen twee N ( stikstof )-atomen en een O ( zuurstof )-atoom. Het geheel is normaal stvig met elkaar verbonden, maar bij een temperatuur van bijna 300 graden celcius verbreekt deze verbinding zodat het zuurstof-atoom vij komt. De verbrandingstemperatuur van een motor ligt hoger dus bij het inspuiten van het lachgas komt er door dit principe extra zuurstof vrij in de verbrandingskamer van de motor. Indien er meer zuurstof in de verbrandinskamer komt, kan er meer brandstof verbrand worden en zodoende meer vermogen verkregen worden. Een slimme lezer voelt hem al aan komen. Voor een goed resultaat moet er dus ook extra brandstof ingespotenworden zodat je een juist mengsel van brand- en zuurstof krijgt. Een te arm mengsel heeft namelijk eenzelfde werking als een slecht afgesteld lasapparaat. Je brandt gewoon het metaal weg. Oudere tests hebben bewezen dat een motor die alleen lachgas krijgt toegevoegd zichzelf binnen 3 seconden geheel kan vernietigen en dat kan een erg dure 3 seconden kick zijn. De huidige kits zijn door de fabrikanten aangepast op een veilige toepassing voor de meeste moderne automotoren. Je moet je echter wel aan de gebruiksaanwijzing houden en nooit zelf gaan experimenteren met mengsels. Daarnaast is lachgas, wanneer het vrijkomt, erg koud en zal derhalve het brandstofmengsel comprimeren. Er kan zodoende dus meer brandstofmengsel in de verbrandingskamer van de motor.

SYSTEMEN:
Er zijn twee verschillende technieken op de markt waarmee je lachgas in jouw motor kan pompen. Allereerst het zogenaamde droge systeem. Hierbij wordt alleen lachgas geínjecteerd. De voor het goede resultaat nodige brandstof moet door het brandstof-systeem van de auto zelf worden geleverd. Dit gebeurt meestal door motormanagement moet worden aangesloten. Of d.m.v. vacuúmprincipe en acceratiepomp bij carburateur-motoren. Vanwege het hoge risico op arme mengsels, vooral bij carburateurmotoren, is deze vorm niet voor iedereen geschikt, en dus ook niet vaak in gebruik. Het tweede systeem is het natte systeem. Hierbij worden beide brandstoffen in een correcte samenstelling geínjecteerd. Het systeem maakt geen gebruik van een computer en is dan ook universeel toepasbaar. Op dit moment is het ook meest gebruikte systeem. Voor de carburateurs is er een plate systeem waarbij er tussen caburateur en inlaatspruitstuk een plaat geschroefd wordt die is voorzien van een stang met gaatjes die dan het lachgas/benzinemengsel inspuit. Je hebt ook een injectiesysteem waarbij er een klein inspuit-ventiel in het inlaatkanaal vlak boven of naast de gasklep geplaatst wordt. In deze injector komen beide brandstoffen samen en worden dan in de juiste hoeveelheid geínjecteerd.

TOEPASSEN:
Indien je besluit om een nat systeem te gebruiken, kun je tot 50 pk toevoegen zonder aanpassingen. Bij de stap naar 75 pk moet je de ontsteking al 2 graden later zetten en Super-benzine in je tank doen. Tevens moeten er twee stappen koudere bougies gemonteerd worden om het spul heel te houden. Bij nog meer power zal je eerst de motor moeten aanpassen, met bijvoorbeeld gesmede zuigers, etc.
Houd er rekening mee dat ik ervan uit ga dat jouw motor in goede conditie verkeert. Ik persoonlijk zou altijd eerst een oliedruk en compressietest(laten) doen zodat je weet wat je heb. Verder dient de onsteking in de topstaat te verkeren, dus nieuwe kabels, kap en rotor van een gerenommeerd merk kan zeker geen kwaad, samen met een setje hi-quality bougies. Hieruit blijkt wel dat het bekende 6de-hands golfje 2 gti met 350.000 kilometer op de klok eerst moet worden gereviseerd voordat je aan een lachgasset begint en de boel heel houdt. Als laatste zou ik ervoor kiezen om mijn motor-olie wat vaker te verversen, en daarbij zowel het filter als de olie van een wat meer race-georiénteerde leverancier af te nemen als ik aan de competitie deelneem en vaker het gas gebruikt.

INBOUWEN:
Het inbouwen kan eigenlijk door iedereen die wel eens een wat uitgebreidere stereo-installatie in zijn auto heeft geplaatst, worden ingebouwd waarbij je natuurlijk de beschrijving van de fabrikant nauwkeurig opvolgt. De installatie wordt geactiveerd met een hoofdschakelaar op of in het dashboard. Deze gezekerde stroomdraad bedient de relais die de beide magneetkleppen van gas en benzine van stroom voorzien. Het bij een run activeren gaat met behulp van een vol-gas schakelaar in serie met een drukknopje op het stuur. Beide moeten bekrachtigd zijn om het lachgas te laten stromen.Dit is gelijk een veiligheid. Het is ook verstandig om ook een oliedruk-contact in de benzineleiding op te nemen. Dit contact kan dan de installatie uitschakelen als de benzinedruk zou wegvallen, want met alleen lachgas gaat de boel kapot. Mochten er bij inbouw problemen zijn, bij de meeste fabrikanten kun je via hun internetsite aanvullende info krijgen en ook vragen stellen. Tot slot gaan er nog verhalen rond over het verboden zijn van deze installatie in een auto op de openbare weg. Dit is via de RDW-geverifieerd en er werd medegedeel dat lachgas wordt gezien als een hulpbrandstof en aldus noch onder de type goedkeuring als de apk-keuring valt en dus ook niet illegaal is. Het is natuurlijk wel zo dat a-sociaal weggedrag met een in de auto aanwezige geactiveerde lachgaskit reden kan zijn voor oom agent om de auto in beslag te nemen. Zorg er dan ok voor dat het systeem uitstaat onderweg en draai de fles dicht. Racen doen we op de track en niet op straat.

BRON : http://www.mashamoto.nl
Gebruikersavatar
speedstar
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 97
Lid geworden op: 17 dec 2004, 20:13
Locatie: omg breda
Contacteer:

Bericht door speedstar »

Heel erg bedankt duidelijker kan denk ik niet dat word een nat systeem dus :bier:
ik weet meer dan voldoende van mij mag der een slotjhu op :bier: of mischien makkelijk om dit stukje naar FAQ te verplaatsen dan zijn verdere vragen in de toekomst overbodig ;) :mrgreen:
White Noise Project
Rockford fostgate
Fullsize
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 mei 2006, 22:22
Locatie: oldambt
Contacteer:

Bericht door Fullsize »

Er moet zeker wat afgesteld worden.
Je brandstofdruk bepaalt namelijk hoeveel lachgas er door de jets wordt geïnjecteerd. De geadviseerde en bij Mashamoto en andere merken bijgeleverde jets zijn geen garantie dat je ook de juiste verhouding hebt.
Een te lage brandstofdruk of een onregelmatige brandstofdruk beïnvloeden direct je verhouding, en dat kan betekenen dat je te rijk of erger, te arm draait.
Het is iets dat met de nodige zorg afgesteld moet worden.
Het aansluiten van de draden is idd niet erg ingewikkeld.

Met een turbo heeft iedereen het over brandstofverhoudingen en zo goed mogelijk afstellen en aanpassen van de mappings. Brandstofverhouding wordt veel vergeten bij N2O injectie.
WRX, 3"full stainless, HKS SSQV, Apex'i TT, Zeitronix wideband, projectors, oil press temp& boost metering
Gebruikersavatar
V6peter
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1551
Lid geworden op: 13 nov 2005, 18:07
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door V6peter »

Dat ben ik helemaal met je eens Sebas,maar ik denk dat wanneer je met 35pk of 50pk shots gaat rijden,er niet echt veel veranderd hoeft te worden.
Plaats reactie