Er zijn verschillende soorten luchtfilters te krijgen voor de MX-3, vervangingsfilters en kits. Meest populaire is toch wel de Green filter (P114). Ook kan je met een beetje knutselen een custom made luchtinlaat maken, om zo op een andere plek koudere (meer zuurstof) lucht naar binnen te laten.
Vaak vallen de resultaten tegen, zeker wat betreft performance. Meestal heeft dat twee redenen:
1. De open luchtfilter zuigt warme lucht naar binnen. Vooral als het onderste deel van het filterhuis is verwijderd. Hier wordt namelijk koude lucht naar toe gevoerd. In plaats van deze koude lucht wordt nu warme lucht van onder de motorkap naar binnen gezogen. Warme lucht bevat minder zuurstof en zorgt dus voor een mindere verbranding.
2. Je auto weet niet dat er meer lucht beschikbaar is. De motor van de MX-3 is een zuigende motor en hij zal niet proberen meer lucht aan proberen te zuigen.
Effect: Je hoort de luchtfilter (een beetje) boven de 3.500 toeren. Door het geluid kan de het idee krijgen dat je performance toeneemt, maar dat is niet zo. Als je in de zomer een tijdje voor een rood stoplicht moet wachten is de lucht onder je motorkap zo warm dat je veel power verliest!!
Dus wat moet je doen:
1. Zorg dat er koude lucht bij je filter komt, door de onderkant van je filterhuis te laten zitten of extra koude lucht aan te voeren. (kijk eens hier http://www.mazdamx-3.nl/mx-3/koude_luch ... lucht.html )
2. Laat je luchtranges aanpassen. Dit kan o.a. bij VerWijk in Alphen a/d Rijn (www.verwijk.nl) en kost ongeveer 72 euro.
(3. Er zit een doodlopende buis in je luchtinlaat, deze kan je aftapen of afdoppen en verwijderen voor een meer directe luchtaanvoer)
(4. Een luchthapper in de motorkap is ook een goede manier om koude lucht aan te voeren, en de warme lucht bij stilstand af te voeren.)
Open luchtfilters en vermogen
Moderator: Moderators