[FAQ] Schotelverenprobleem bij V6
Moderator: Moderators
[FAQ] Schotelverenprobleem bij V6
Veel mensen met de v6 motor hebben er last van, vooral de modellen TOT 1994.
een tikkende motor.. wat je hoort zijn de schotelveren die een tikkend geluid maken, dit is totaal NIET schadelijk maar kan zeer vervelend en irriterend overkomen.
vanuit de mazda groep is hiervoor een schotelveer modificatie gekomen.
dit is iets wat zelf te doen is, maar enige technische kennis is wel vereist. indien je hierover NIET beschikt maar er wel vanaf wilt is een vraag op het forum een optie, misschien kan 1 van onze medeleden je ermee helpen of een ritje naar de mazda dealer kan ook uitkomst brengen.
Soms wil het helpen om andere olie te vullen, echter is dit vaak een tijdelijke oplossing.
De schotelveer moet men het nieuwe typenummer gebruiken
KLy1-12-417A kost inmiddels 14,70 ex btw
De moer kost inmiddels 18,11 ex btw
Nu is het ook mogelijk om deze onderdelen in het buitenland te kopen. (bijv Duitsland)
Ikzelf heb deze ook in Duitsland gekocht en het scheelt toch wel wat geld
De schotelveer (Feder) kost 6,47 ex btw
De moer (Mutter) kost 8,11 ex btw
Nu is het handig om gelijk 2 stuks te kopen om beide nokkenassen aan te passen. Hoogstwaarschijnlijk heb je toch alles eraf liggen en kan het in 1 moeite door
- xedos
- Super-Pilot
- Berichten: 1213
- Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
- Type Mazda: Anders
- Bouwjaar: 2014
- Locatie: Heemskerk.
Na de modificatie komt het geluid niet meer terug De nieuwe veer zit geborgd aan de gemodificeerde moer.En kan dus niet meer bewegen wat het ratelen veroorzaakte. Dan zou het modificeren toch helemaal geen zin hebben?? als ze de oude type veren monteren is ie ook weer een tijdje stil.En dan komt hetw eer terug.Maar ze hebben het juist gemodificeerd zodat het niet meer terug komt.Dat klinkt toch logisch of ben ik nou gek? De reparatie is niet in een paar uurtjes gedaan als dat elke 30.000km vervangen moet worden ..slaat nergens op natuurlijk toch? De "oude" veren hebben zich ook pas na 60.000km laten horen? Ik heb het bij mijn auto ook gedaan bij 80.000km en staat nu inmiddels op ruim 120.000km denk ik. en is nog steeds fluisterstil. Het komt echt niet meer terug. Onmogelijk. Je zou eens een mail naar Mazda nederland kunnen sturen, is kijken wat hun antwoord is.waarschijnlijk zelfde als dat van mij
*Technical service Mazda mx-3.*
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer:
Re: [FAQ] Schotelverenprobleem bij V6
Ter referentie:
Nokkenas Spring KLY1-12-417A
Nokkenas Nut KL01-12-412A
Beide heb je 2x nodig !!
Huidige prijzen ken ik niet.
Aanhaalmomenten: **2 referenties tegengekomen**
1. 55-61 ft lbs = 75-82nm
2. 68-79 ft lbs = 92-107nm
Nokkenas Spring KLY1-12-417A
Nokkenas Nut KL01-12-412A
Beide heb je 2x nodig !!
Huidige prijzen ken ik niet.
Aanhaalmomenten: **2 referenties tegengekomen**
1. 55-61 ft lbs = 75-82nm
2. 68-79 ft lbs = 92-107nm
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer:
Re: [FAQ] Schotelverenprobleem bij V6
De dop die hiervoor nodig is, is 41mm.
Nog een paar foto's ter verduidelijking.
De gemodificeerde "veer" met punt en de gemodificeerde moer, met de inkeepingen.
1 set nodig (veer + moer) voorste cilinderbank, 1 set nodig voor de achterste bank.
Ben voorzichtig als je deze in de bankschroef klemt, de nokkenassen zijn extreem breekbaar.
Als je de moer er weer opdraaid, zullen de tanden niet altijd matchen.
Dit komt omdat de binnenste en buitenste ring verschillend aantal tanden hebben.
Zorg ervoor dat de 2 ringen in lijn liggen bij de punt.
Nog een paar foto's ter verduidelijking.
De gemodificeerde "veer" met punt en de gemodificeerde moer, met de inkeepingen.
1 set nodig (veer + moer) voorste cilinderbank, 1 set nodig voor de achterste bank.
Ben voorzichtig als je deze in de bankschroef klemt, de nokkenassen zijn extreem breekbaar.
Als je de moer er weer opdraaid, zullen de tanden niet altijd matchen.
Dit komt omdat de binnenste en buitenste ring verschillend aantal tanden hebben.
Zorg ervoor dat de 2 ringen in lijn liggen bij de punt.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences